گفتگوی اختصاصی مسعود با اسپوتنیک: من صد فیصد باور به پیروزی دارم + ویدیو

© Sputnikمسعود با اسپوتنیک: من صد فیصد باور به پیروزی دارم
مسعود با اسپوتنیک: من صد فیصد باور به پیروزی دارم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.11.2023
عضو شوید
اختصاصی
رهبر جبهه مقاومت ملی در گفتگوی اختصاصی خود با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان روی ایدئولوژی طالبان، خطر بی ثباتی در منطقه، شکست نیروهای جبهه مقاومت در یک سال گذشته و عدم حمایت جامعه جهانی صحبت کرد.
به گزاش اسپوتنیک، احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در حاشیه کنفرانس "افغانستان در میان گذشته و آينده: در مسير یک صلح عادلانه و توسعه پايدار" در مسکو پایتخت روسیه به سوالات خبرنگار اسپوتنیک افغانستان پاسخ داد:
اسپوتنیک: به مسکو خوش آمدید. سوال اول من این است که شما منتظر چی کمک ها از روسیه هستید، مالی، نظامی یا سیاسی؟
مسعود: "من به این باور هستم که کشور روسیه به عنوان یک ابر قدرت، به عنوان یک کشور بی نهایت تاثیر گذار در صحنه سیاست دنیا، و بخصوص یک کشوری که در منطقه نقش برازنده دارد". توجه‌اش به وضعیت افغانستان و یک هماهنگی و همکاری منطقه و کمک به مردم افغانستان، برای رسیدن به راه حل اساسی که می‌تواند سیاسی یا غیره باشد، به رسیدن یک صلح واقعی نیاز است. باور ما این است که تا امروز سیاست تعامل، سیاست وقت دادن به شرایط و طالب‌ها، یا سیاست خاموشی، نتیجه‌اش متاسفانه: رشد تروریزم، ازدست رفتن فرصت‌ها و خطر به مردم افغانستان و دنیا است".
احمد مسعود در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک در مورد این که جبهه مقاومت ملی افغانستان اغلب داعش و طالبان را دو روی یک سکه می‌داند، منظورتان چیست؟ پاسخ داده گفت:
مفکوره و ایدئولوژی طالبان، قسمیکه امروز سخنران‌ها با شواهد گفتند، بسیار زیاد با ایدئولوژی و مفکوره داعش شباهت‌ دارند. از نگاه ساختار و از نگاه حوزه نفوذ و عملیات، و از نگاه اشخاص تفاوت دارند. اما از نگاه ایدئولوژی هیچ تفاوتی ندارند. دیدگاه طالبان، ببینین: رهبر خود را می‌گویند امیرالمومنین، امیر همه، داعش هم خود را خلیفه برای همه مسلمان‌ها میداند. از نگاه جنگ‌ها، شما می‌بینین وقتیکه عملیات و جنگ خود را در عراق و سوریه آغاز کرد، شباهت عملیات‌های آنها با عملیات های طالب‌ها به خصوص در دهه 90 علیه ما و پدرم انجام دادند، شباهت صد در صدی دارد. (ماشین‌های داتسن با پیکه‌ها، قطعات انتحاری یکسان، استفاده ظالمانه و کنیز دیدن و پست دیدن زن‌ها، تجاوز به زن‌ها، چی در عراق، چه در سوریه، آنجا توسط داعش و اینجا توسط طالبان و اسیر گرفتن مردم)، تمام این‌ها نشان می دهد که مفکوره طالب و عمل طالب به مفکوره و عمل داعش بی نهایت مشابه است. امروز طالبان فقط توانسته اند، با زیرکی به مردم دنیا بگویند که همین مفکوره را که داعش دارد و می‌خواهد به تمام دنیا پخش بکند، اما من فقط بالای مردم افغانستان بقبولانیم. تنها تفاوت‌شان همین است. حتی گیریم اگر طالب‌ها در همین مسئله راست می‌گویند، آیا مردم افغانستان لایق این هستند که یک حکومت و یک گروه مثل داعش بالای شان حاکم باشد. اگر مردم روسیه این را نمی‌خواهد، برای ما هم نخواهند، ما هم نمی‌خواهیم که چنین تفکری بالای سرنوشت مردم ما باشد.
اسپوتنیک: جبهه مقاومت ملی بارها اعلام کرده است که غرب قدرت را به طالبان واگذرا شده است تا از طریق طالبان به ضرر روسیه، چین و ایران وضعیت منطقه را بی ثبات کند، پس چرا شما از غرب به دنبال کمک علیه طالبان هستید؟

"درمورد توافقنامه دوحه و در مورد توطئه‌ که صورت گرفت باور ما این است، وی یکی از مسائل که همیشه منتقد بودیم، از ابتدا تا امروز مسئله که بسیار واضح گفتیم، هم ما در خط فکری پدرم قرار داریم، همیشه مخالف حضور خارجی‌ها به شکل نظامی در افغانستان هستیم، مبارزه پدرم با شوروی سابق، در طول دوران جهان به عنوان یک شخصیت مستقل به ضد حضور نیروهای خارجی بود. وقتی که احمدشاه مسعود زنده بود، امریکایی ها بار بار از او خواسته بود که اجازه بدهید تا ما در افغانستان قوای نظامی داشته باشیم. اما احمدشاه مسعود به هیچ عنوان قبول نکردو زمانی هم که امریکایی‌ها به شکل نظامی به افغانستان داخل شدند، ما از ابتدا تا آخر مخالف حضور نظامی غرب در خاک افغانستان بودیم، این بخش اول بود. اما بعد از اینکه خودشان آمدند، وقتی هم که رفتند، توافقنامه دوحه عملاً سپردن افغانستان به دست طالبان بود و این یک معامله بود که سبب این بحران شد".

وی تاکید کرده گفت: "در مورد اینکه چرا ما تقاضای کمک کردیم. اگرچه تا امروز هیچگونه تقاضای رسمی کمک نظامی از هیچ کشوری ننمودیم، اما کمک سیاسی، بلی، همه‌ی دنیا، میخواهند به مسئله افغانستان توجه بکنند، اما از هیچ کشوری کمک نظامی یا مالی تقاضا نداشتیم. پس به وضاحت میخواهم بگویم، آنچه را ما در افغانستان انجام می‌دهیم، امر دفاع از مردم ما در مقابل ظلم و تجاوز طالب‌ها است. طالب‌ها بر خلاف اراده مردم افغانستان، بر خلاف منافع مردم افغانستان با زور تفنگ آمدند، تجاوز کردند، ظلم نمودند و کشتند و ما چاره جز دفاع از خود و مردم ما نداشتیم. پس در این راستا اگر منطقه، ادامه شرایط فعلی را، ادامه ازدیاد نیروهای تروریستی در افغانستان را، و ادامه بدتر شدن شرایط را به نفع خود می‌بینند، انتخاب دست خودشان است. اما اگر انتخاب شان، کمک واقعی به مردم افغانستان و آوردن یک صلح واقعی است راهش از راه حل سیاسی است، اما راه حل سیاسی تا وقتی که حاضر به گفتگو نشود، امکان پذیر نیست. پس طالبان را چگونه میتوانند به پای میز مذاکره حاضر کنند. پس مقاومت مسلحانه امروز ما بخاطر صلح و بخاطر یک راه حل سیاسی است که تا امروز قبول نکرده".
رهبر جبهه مقاومت در پاسخ به سوال که چرا یکسال پیش نیروهای شما در پنجشیر و بدخشان شکست خوردند؟ اظهار داشت:
"ما شکست نخوردیم، ما تلفاتی داشتیم، و ما فرزندانی را ازدست دادیم که شهید شدند و افراد ما در یک جنگ نابرابر در مقابل یک نیروی که چندین میلیارد امکانات امریکایی عمداً در خدمت‌شان است و برای شان رها شده، هر هفته 40 میلیون دالر برای شان تسلیم میشد، ضمن اینکه درآمدهای داخلی مردم افغانستان در اختیارشان بود و آنرا غصب کردند، در مقابل چنین نیرویی ما مبارزه داریم، اگر گفته شود که شکست خوردیم، مثل این است که مردم فلسطین را بگویین چرا شما شکست خوردین یا امروز ملت دیگری را که بخاطر آزادی و عزت خود برخواستند، بگویم چرا شکست خوردید. بلی ما تلفات دادیم، ما شهید دادیم، ما کشته دادیم اما هنوز زنده هستیم و هنوز مبارزه داریم و شکست نخوردیم".
خبرنگار اسپوتنیک از مسعود پرسید که بیشتر از دو سال از حاکمیت طالبان گذشته و هنوز جبهه مقاومت ملی نه دست آورد بزرگ نظامی داشته و نه هم حمایت جهانی را بدست آورده، چقدر به پیروزی تان امیدوار هستید؟
"من صد در صد ایمان دارم، همان قسمیکه ایمان دارم خداوندی وجود دارد، همان قسمی ایمان دارم که یک انسان وقتی که می‌میرد و پیش خداوند برمیگردد، ایمان دارم به اینکه مردم افغانستان دیر یا زود پیروز خواهند شد، و این روزهای سیاه میگذرد، به این ایمان دارم و به پیروزی مردم افغانستان باور دارم. اما اینکه چقدر زمان می‌گیرد و چقدر فدا کاری می‌خواهد، ما و مردم ما آماده این فدا کاری هستیم".
مسعود در مورد پیروزی‌ گفت:
که امروز ما به این باور هستیم که مقاومت مردم افغانستان، ایستادگی مردم افغانستان، اجلاس‌ها، مراسم‌ها و برنامه‌های مختلف، تمام اینها دستاوردهای مردم افغانستان و دستآوردهای ملت افغانستان در راستای مبارزه‌شان به تنهایی مطلق است. من از شما میپرسم که آیا در جهان جایی سراغ دارین که مردم به تنهایی مبارزه کرده باشند و به سرعت دستاورد داشته باشند؟ هر مبارزه زمان کار دارد، وقت کار دارد و ما با حوصله با برنامه و با حمایت مردم حتی اگر تنها باشیم، کار خود را تا پیروزی پیش می‌بریم.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала