امریکا افغانستان را ویران و جامعه را به عقب راند

© AP Photo / Hoshang HashimiСолдаты армии США в Афганистане
Солдаты армии США в Афганистане - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.11.2023
عضو شوید
اسدالله ندیم تحلیل گر نظامی افغانستان در مورد عواقب حضور امریکا در افغانستان به اسپوتنیک ابراز نظر نمود.
به گزارش اسپوتنیک، در 25 نوامبر 2021، اولین قطعه نظامی بزرگ ایالات متحده در افغانستان فرود آمد - حدود هزار سرباز قوای بحری امریکا به منطقه ای در جنوب قندهار منتقل شدند، جایی که آنها یک پایگاه عملیاتی پیشرو در کمپ راینو ایجاد کردند.

ندیم تحلیلگر نظامی افغانستان در این مورد به اسپوتنیک افغانستان گفت: شاید امریکا در آینده یا چند دیگر هم ابر قدرت بی نظیر و بی رقیب در سطح جهان باشد. چون اراده امریکا هم ابر قدرت اقتصادی و هم ابر قدرت سیاسی است و همچنان ابر قدرت نظامی و تکنالوژی است، اما متاسفانه در رابطه با کشورهای جهان سوم یا کشورهای اسلامی یا مسلمان از پرنسیف دوگانه کار می‌گیرد.

وی افزود که متأسفانه ایالات متحده در رابطه با کشورهای جهان سوم یا کشورهای اسلامی و مسلمان از معیارهای دوگانه استفاده می کند. در واقع آنها (امریکا) می خواهند برخی مسائل را فقط از طریق مذاکرات نظامی حل کنند. باید افزود، مسائلی که از طریق گفتگو، دیپلماسی یا ابزارهای دیگر قابل حل است که بدون جنگ میتوان حل کرد، اما قدرت نظامی خود را به نمایش می گذارند. چنین اتفاق در افغانستان، عراق، سوریه و لیبیا صورت گرفته است.
ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس‌جمهور روسیه برای افغانستان در نشست مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.09.2023
بازگشت امریکا و ناتو در افغانستان برای روسیه غیر قابل قبول است + ویدئو
اسدالله ندیم افزوده گفت که متاسفانه راه حل نظامی را راه آسان می‌پندارد و در حقیقت به یک نمایش قدرت نظامی خود میباله و جهان دیگر را بجز جهان غرب نشان می‌دهد که امریکا دارای توان نظامی است. اما در مورد عاقبت‌اش چندان زیاد فکر نمی‌کند. درست است که از همان روز به این طرف 22 سال می‌گذرد، در حقیقت زمان نسبتاً زیادی است و تقریباً یک قرن است اما درمورد عاقبیتش نسنجیده بود. عاقبت حضور نظامی و عاقبت کارنامه نظامی امریکا در افغانستان چندان کارنامه مثبت نیست و باید مردم افغانستان مانند مردم کوریای جنوبی، مانند مردم اروپای غربی که با مداخله امریکا و کمک امریکا به پا ایستاده شدند و اقتصادشان رونق پیدا کرد، انتظار داشتند، اما این انتظار برآورده نشد.
برعکس افغانستان ازبین رفت، جامعه افغانستان پراگنده و به عقب رانده شد. از نگاه سیاسی در حقیقت یک تورم است در افغانستان یک گروهی به قدرت رسیده که اصلاً متناسب قرن بیست یا قرن وسط نیست. طالبان قرون را کاملاً روستایی فکر می‌کنند. زنان و دختران از آموزش و پرورش محروم هستند. میلیون‌ها زن از کار و فعالیت محروم هستند. امریکا و ناتو یک بار عظیمی از مشکلات را بار دوش مردم افغانستان ساختند و بیرون شدند و متاسفانه از عاقبتش فکر نکردند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала