آتش بس بین قوای اسرائیل و حماس عملی شد

© AFP 2023 / Mohammed AbedЛюди перевозят провизию в Газе
Люди перевозят провизию в Газе - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.11.2023
عضو شوید
آتش بس میان اسرائیل و حماس در نوار غزه از ساعت 8 صبح روز 24 نوامبر اجرا می گردد.
به گزاش اسپوتنیک، آتش بس چهار روزه میان ارتش اسرائیل و جنبش فلسطینی حماس که بر نوار غزه حاکم است، از ساعت 7:00 (8:00 به وقت مسکو) 24 نوامبر اجرایی می شود.
در چارچوب آن، روزانه 200 کامیون با کمک های بشردوستانه و چهار کامیون با سوخت و گاز خانگی وارد نوار غزه می شود. علاوه بر این، حماس اعلام کرد که با اسرائیل بر سر تعلیق کامل پروازهای هوانوردی خود در بخش جنوبی این منطقه به مدت چهار روز و در بخش شمالی به مدت شش ساعت از ساعت 10:00 تا 16:00 به توافق رسیده است.
دو روز پیش، اسرائیل و حماس با میانجیگری قطر به اولین توافق بزرگ از زمان تشدید درگیری ها در 7 اکتبر دست یافتند: آنها توافق کردند که برای تبادل ده ها گروگان و بازداشتی به مدت چهار روز جنگ را متوقف کنند.
گزارش شده است که اولین دسته از گروگان های اسرائیلی متشکل از 13 نفر امروز حدود ساعت 16:00 (17:00 به وقت مسکو) تحویل داده می شود. در مجموع، بر اساس فرمول "یک به سه" مبادله می شود: 50 گروگان اسرائیلی برای 150 اسیر فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند.
همزمان حماس تهدید کرد که علیرغم توافق آتش بس، غند های آن برای حفاظت از مردم فلسطین و مقاومت در برابر اشغال در آمادگی کامل رزمی باقی خواهند ماند.
به گفته یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، آتش‌بس در نوار غزه یک "مکث کوتاه" خواهد بود و پس از آن درگیری‌های شدید حداقل برای دو ماه دیگر ادامه خواهد داشت.
مناقشه فلسطین و اسرائیل که مربوط به منافع ارضی طرفین است، برای چندین دهه منبع تنش و جنگ در منطقه باقی مانده است. تصمیم سازمان ملل در سال 1947 ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین - را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ایجاد شد.
در پاسخ، قوای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را آغاز کردند. طی چند روز پس از حمله، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز نوار غزه را به دست گرفت و حملات هوایی علیه اهداف از جمله غیرنظامیان در این منطقه را آغاز کرد. علاوه بر این، اسرائیل محاصره کامل غزه را اعلام کرد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت به حالت تعلیق درآمد. در پایان ماه اکتبر، مرحله زمینی عملیات اسرائیل آغاز شد: نیروها شهر غزه را محاصره کردند و محاصره در واقع به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شد.
بر اساس آخرین اطلاعات، تعداد قربانیان در نوار غزه از 14.8 هزار نفر فراتر رفته است که در میان آنها بیش از شش هزار کودک وجود دارد. 36 هزار نفر دیگر مجروح شدند که بیش از هفت هزار مفقود محسوب می شوند. بیش از 1.2 هزار نفر در اسرائیل جان باختند که 20 نفر از آنها روس بودند. علاوه بر این، بر اساس برآوردهای مختلف، حماس ممکن است حدود 200-250 نفر را در اسارت نگه دارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала