جان باختن ۴۲۷ تن در یورش های داعش در دو سال حاکمیت گروه طالبان در افغانستان

© Photo / twitterوقوع انفجار در شهر کابل
وقوع انفجار در شهر کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.11.2023
عضو شوید
در دو سال حاکمیت دوباره‌ ای گروه طالبان در افغانستان، شاخه‌ ای "خراسان‌داعش" دست‌‌کم ۱۶ یورش بزرگ انجام داده است و این یورش ها ۴۲۷ کشته و ۶۷۳ زخمی برجا گذاشته‌اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، از میان این یورش ها، ۹ مورد آن به طور مشخص در برابر مردم هزاره و اهل‌ تشیع افغانستان بوده است و شش‌ مورد‌ دیگر نیز، هدف‌های عمومی و ترور برخی از مقام‌های ارشد محلی گروه طالبان را شامل می‌شوند.
آمارهای ملل‌ متحد نشان می‌دهند که از پانزدهم اگست سال ۲۰۲۱ -روزی که طالبان به قدرت دست یافتند- تا پانزدهم فبروری سال ۲۰۲۲ میلادی، یک‌هزار‌و۱۵۳ غیرنظامی از اثر حمله‌های داعش در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند که بیش‌ترین این کشته شدگان، مردم اهل‌تشیع و هزاره‌ها بوده‌اند.
دو انفجار پی در پی در غرب کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.11.2023
جزئیات انفجار امروز غرب کابل/ نزدیک به 50 کشته و زخمی/ نکوهش کرزی/ داعش مسئولیت گرفت
گروه طالبان که در حال حاضر اداره‌ی افغانستان را به‌دست دارند، ادعا می‌کنند که داعش در کشور سرکوب شده است و در مرحله‌ی نابودی قرار دارد. با این‌همه، تهدید داعش برای کشور تا چه‌ اندازه جدی است و‌ این گروه در افغانستان، به دنبال چیست؟
شاخه خراسان داعش(دولت اسلامی عراق و شام) از سال ۲۰۱۴ در افغانستان جای‌ پایی برای خود باز کرده است. میزان تهدید‌های این گروه در کشور، در سال‌های پسین نوسان‌های زیادی داشته‌‌ است.
گروه طالبان با بازگشت به‌قدرت، در دو سال پسین، پیوسته پر‌ونده‌ی تهدیدات داعش را پایان‌یافته گفته‌اند.
اما با وجود آن‌، داعش در دو سال پسین، دست‌کم ۱۶ یورش انجام داده است که ۹ یورش آن به طور مشخص در برابر مردم هزاره و اهل‌تشیع افغانستان بوده است. از این میان ۶ مورد آن، یورش بر‌‌ مسجدها را شامل می‌شود.
از یورش های داعش در برابر مردم هزاره و "اهل‌تشیع" افغانستان می‌توان از حملات مرگ‌بار آنان:
– یورش ۳۰ سپتمبر ۲۰۲۲ بر مرکز آموزشی "کاج" که در آن ۵۳ تن کشته و ۱۱۰ تن زخمی شدند؛
– یورش ۱۵ اکتوبر ۲۰۲۱ بر مسجد "بی‌بی‌فاطمه" در قندهار که در آن ۳۶ تن کشته و ۷۰ تن دیگر زخمی شدند؛
– یورش ۸ اکتوبر ۲۰۲۱ بر "مسجد سیدآباد" در کندز که در آن ۵۰ تن کشته و ۱۰۰ تن زخمی شدند؛
– یورش ۲۱ اپریل۲۰۲۲ بر "مسجد سه‌دکان" مزارشریف (ولایت بلخ) که در آن ۳۰ تن کشته و ۹۰ تن زخمی شدند؛
– یورش ۶ اگست۲۰۲۲ بر "چهاراهی استاد مزاری" (در آستانه‌ی ماه محرم) در غرب کابل که در آن ۸ تن کشته و ۲۲ تن زخمی شدند؛
– یورش ۵ اگست ۲۰۲۲ "سرکاریز" (در آستانه‌ی ماه محرم) در غرب کابل که در آن ۱۱ تن کشته و ۲۴ تن زخمی شدند؛
– یورش ۱۳ اکتوبر۲۰۲۳ بر "مسجد امام ‌زمان" در بغلان که در آن ۱۸ تن کشته و ۳۰ تن زخمی شدند؛
– یورش ۲۶ اکتوبر۲۰۲۳ بر ورزشگاه "ملت" در غرب کابل که در آن ۸ تن کشته و ۷ تن دیگر زخمی شدند؛
– و یورش ۹ نومبر ۲۰۲۳ بر یک موتر مسافربری در "غرب‌کابل" که در آن هفت تن کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند را نام برد.
در این روی‌داد‌ها، بر بنیاد آمارهای منابع مستقل و رسانه‌ها، ۲۲۱ تن جان باخته‌اند و ۴۷۳ تن دیگر زخمی شده‌اند.
پرچم داعش - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.03.2023
داعش: انفجار در مرکز فرهنگی تبیان کار ما بود
میترا، باشنده‌ ای کابل می‌گوید: "در این پسین ها، در چندین ولایت در مسجدها، یورش های انتحاری صورت گرفت که داعش به‌ عهده گرفت. تقریبن نسل‌کشی می‌کنند در برابر برخی گروه‌ها[منظور مردم هزاره]. طالبان می‌گویند داعش وجود ندارد. باید بیایند و به اساس گفته‌های خود، امنیت مردم را تامین کنند؛ چون ما نگران امنیت خود هستیم".
در سه مورد، در دو سال پسین، یورش های داعش در برابر برخی مقام‌های ارشد محلی طالبان بوده است. مانند یورش داعش بر محمد داوود مزمل، والی گروه طالبان برای ولایت بلخ که او در این یورش کشته‌ شد و دو غیر نظامی دیگر نیز زخمی شدند.
د‌و روی‌داد مشابه در بدخشان که در پی آن نثار احمد احمدی، معاون والی طالبان در بدخشان و صفی صمیم، فرمانده پیشین طالبان برای پولیس بغلان کشته شدند. هرچند گزارش شد که در این روی‌دادها بر غیرنظامیان نیز تلفات رسانده، اما شمار دقیق آن هنوز مشخص نشده‌ است.
از یورش هایی که داعش در برابر طالبان انجام داده است، می‌توان از حمله‌ی انتحاری داعش بر "والی طالبان" در بلخ که در ۹ مارچ ۲۰۲۳ نام برد که در آن والی طالبان برای بلخ کشته شد و دو غیرنظامی نیز زخمی شدند و هم‌چنان از دو حمله‌ی انفجاری دیگر داعش بر طالبان در بدخشان، در ۸ و ۹ جون ۲۰۲۳ که در آن دو عضو ارشد طالبان کشته شدند. گفته می‌شود که در این حمله، از تلفات غیرنظامیان معلوماتی در دست نیست.
عظیم‌الله ورسجی، کار‌دار پیشین سفارت افغانستان در قطر می‌گوید: "با‌ توجه به اهداف داعش در منطقه، شانسی برای طالبان ساخته‌شده چون طالبان با کلان‌ساختن خطر و تهدید داعش بر ضد کشورهای منطقه، به‌ دنبال کسب اعتماد و نوعی حمایت از این کشورها، در مبارزه با داعش است. به باور من، بزر‌گ‌ترین تهدید برای آینده‌ی افغانستان، گسترش رقابت‌های گروه‌های تروریستی مثل طالب و داعش و حمایت کشورهای منطقه از طالبان است؛ چون‌ حمایت از طالبان، به معنای حمایت از حکومت طالبان است".
در چهار مورد دیگر، داعش در هدف‌های عمومی، مجیب‌الرحمان انصاری یکی از عالمان دینی با نفوذ و حامی طالبان را هدف قرار داد و در سه‌ مورد دیگر، حملات انتحاری داعش بر فرودگاه کابل، مسجد گذرگاه هرات، هوتل چینایی‌ها در کابل و مرکز‌ فرهنگی تبیان و خبرنگاران در بلخ را شامل می‌شوند:
– در یورش ۲۶ اگست ‌۲۰۲۱ داعش بر فرودگاه کابل، ۳۰ تن کشته و ۲۳ تن زخمی شدند؛
– در یورش ۱۲ مارچ ۲۰۲۳ بر مرکز فرهنگی تبیان و خبرنگاران در بلخ، ۳ تن کشته و ۳۰ تن زخمی شدند؛
– و دریورش ۱۲ دسمبر ۲۰۲۲ داعش بر هوتل چینایی‌ها در کابل، ۱۸ تن، به‌شمول شهروندان خارجی زخمی شدند.
با این همه، در دو سال پسین، در ۱۶ حمله‌‌ی انفجاری یا هم انتحاری داعش، به‌ شمول سه‌ عضو ارشد طالبان، چهارصدو۲۷ تن کشته شدند و شش‌صدو۷۳ تن دیگر زخمی گردیدند.
از طرفی‌هم، آمارهای سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که از پانزدهم اگست سال ۲۰۲۱ (روزی که طالبان به قدرت دست یافتند) تا پانزدهم فیبروری سال ۲۰۲۲ میلادی، یک‌هزارو۱۵۳ غیرنظامی، از اثر یورش های داعش در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند که بیش‌ترین این کشته‌شدگان، مردم هزاره و جامعه اهل‌تشیع بوده است.
اکمل بقا، استاد دانشگاه می‌گوید: "یورش های سازمان‌یافته‌ این گروه (داعش) بر مقامات طالبان و پایگاه‌های نظامی طالبان، راکت‌پراکنی بر خاک اوزبیکستان و تاجیکستان، حملات تروریستی در خاک پاکستان و ایران، همه مشخص می‌کند که افغانستان مکانی امن برای داعش است".
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان، درباره ای تهدیدهای "شاخه‌خراسان" داعش در افغانستان تاهنگام نشر این گزارش پاسخی نداد؛ اما پیش از این، او پیوسته گفته است که داعش در افغانستان سرکوب‌ شده و در حال نابودی است.
در حال حاضر، بر بنیاد هفدهمین گزارش دبیرکُل سازمان ملل‌متحد، شمار جنگ‌جویان داعش با خانواده‌های‌شان در افغانستان، از ۴ تا ۶ هزار تن گفته شده است. گروهی که پیوسته تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان عنوان شده‌ است.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان در پانزدهم ماه اگوست سال ۲۰۲۱ پس از یک معامله پیچیده و پنهانی بدون درگیری کنترل افغانستان دوباره بدست گرفت و از آن زمان با وجود اعلام بخشش عمومی از سوی رهبر این گروه، بیش از هزاران تن از نظامیان پیشین را این گروه کشته، زخمی، شکنجه و زندانی کرده اند و دستورهای تندروانه ای بر بانوان به اجرا درآورده و آنان را از آموزش و کار بازداشته اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала