فاجعه بزرگ افغانستان را تهدید می کند

© Photo / U.S. Embassy Kabulمهاجرین افغان
مهاجرین افغان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.11.2023
عضو شوید
اختصاصی
اخراج اجباری افغان ها از پاکستان به افغانستان باعث فاجعه انسانی می گردد.
به گزارش اسپوتنیک، همانطور که ابراهیم بخشی طی مقاله ای برای گروپ بین المللی بحران "International Crisis Group"می نویسد که پاکستان و افغانستان فعلاً در یک کابوس لوژستیکی غوطه ور شده اند، زیرا آنها منابع لازم برای انتقال عده اعظم مردم را ندارند که در نتیجه مجبور خواهند شد تا منتظر بمانند و روزها در هوای آزاد بدون غذا و آب بچرخید.
مهم این است که با افزایش تقاضا حمل و نقل افغانهای مهاجر باعث آن شده است که قیمت ترانسپورت کالا از سرحد دو برابر شود.
بخشی افزود: "اگر سرعت کنونی اخراج افغانها از پاکستان ادامه یابد (و هنوز از سرعت آنها کاسته نشده است)، ممکن به زودی منابع لازم و ضروری طالبان برای کمک به عودت کنندگان تمام شود. در آنصورت ممکن است افغانها را "برهنه" خارج کنند و هر 170 دالر اموال شان را مصادره نمایند.
در این ارتباط می توان گفت که اقتصاد افغانستان توانایی ایجاد محل کار را ندارد، و ممکن باعث ایجاد گروه جنایتکار بالقوه دیگر شود.
در این مورد جنرال روکی تحلیل گر سیاسی افغانستان ابراز نظر نموده به اسپوتنیک گفت:
"پاکستان با اعمال جنایت های قبلی خویش و کشورهای حامی شان، چی بصورت علنی و چی غیرعلنی، باعث شدند تا با استفاده ازهمین نام، مخالفین خویش را که فکر میکنند در بین مهاجرین پنهان میشوند، به این عمل دست زدند، درحالی که، چیزی را که کشت کرده اند درو میکنند که حالا دامنگیر خودشان شده است، درحال که پاکستان با ساختن همین گروپهای جهادی و طالبی، سرمایه های تا سرحد اتمی شدن کشور شان شدند".
جنرال افزوده گفت که اکنون اخراج مهاجرین، بشکل فاجعه بار آن، که حالا هرخانواده حق انتقال اموال و دارایی های سرمایه گذاری شده که در پاکستان بودند، ندارند و بیشتر از پنجاه هزار افغانی را با خود نمی توانند انتقال دهند. این به شکلی از اشکال به معنی اعلان جنگ و دشمنی با ملت و مردم افغانستان است. دولت پاکستان نمیداند که عقده های مردم ما را بار دیگر در برابر حکومت پنجاب پاکستان تحریک کند و کارد به استخوان برسد".
محمد حنیف اتمر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.11.2023
پیام حنیف اتمر به طالبان در مورد اخراج مهاجران از پاکستان
گفته میشود که اگر امکان و منابع تمویل از لحاظ اقتصادی توسط دشمنان پاکستانی صورت بگیرد، پاکستان به یک مشکل بزرگی گرفتار خواهند شد و درغیر آن اگر طالبان در داخل فغانستان نمی توانند امکانات معیشت را برای مردم آماده نمایند، افغانستان دچار فاجعه خواهد شد. بناء لازم است تا از تمام امکانات ملی و بین المللی استفاده بعمل آید، تا یک طرف از فاجعه انسانی و از طرف دیگر برای سیرکردن شکم این افراد، چارهٔ در نظر گرفته شود و از پیوستن این افراد به داعش و گروه های دیگری جلوگیری گردد. درغیرآن پروبلم بزرگی افغانها را تهدید میکند.
باید افزود که رهبری فعلی پاکستان به شکل از اشکال میخواهند افغانهای مهاجر را از پاکستان اخراج کنند.
طالبان که قدرت را بدست دارند، امکانات کامل برای پذیرش مهاجرین افغان از پاکستان را ندارد. نه محل زیست و نه امکانات اعاشه و اباطه افغان های برگشت آمده به کشور را دارند که منجر به فاجعه بزرگ مبدل خواهد شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала