تصاعد النيران والدخان من المباني بعد الغارات الجوية الإسرائيلية على مدينة غزة، 5 نوفمبر 2023 - اسپوتنیک افغانستان

لحظه به لحظه؛ آخرین رویدادهای 37مین روز درگیری اسرائیل-حماس + ویدیو و نگاره ها

عضو شوید
صبح روز هفتم اکتوبر ارتش اسرائیل اعلام کرد، که بیش از 3 هزار موشک از سوی حماس به این کشور شلیک شده است. همزمان جنگجویان حماس پس از یورش های راکتی گسترده، زیر نام طوفان القصی به مناطق مرزی در جنوب اسرائیل نفوذ کردند. در پاسخ به این یورش ها ارتش اسرائیل اعلام وضعیت جنگی و عملیاتی زیر عنوان شمشیر های آهنین براه انداخت، درگیری ها همچنان ادامه دارد.

فهرست مطالب
ابتدا جدیدها ابتدا قدیمی ها
22:55 12.11.2023
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.11.2023
یکصد و یک کارمند سازمان ملل حین درگیری بین حماس و اسرائیل کشته شده‌ اند
20:48 12.11.2023
نتانیاهو گفت که اسرائیل تنها در ازای گروگان‌ها با آتش‌بس گسترده و پایدار در غزه موافقت خواهد کرد، اما آماده توقف‌های انسانی محلی و کوتاه‌مدت است.
17:21 12.11.2023
دست کم شش غیرنظامی در اسرائیل بر اثر پرتاب موشک از لبنان زخمی شدند
روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از ارتش و پزشکان گزارش می دهد، که دست کم شش غیرنظامی در شمال اسرائیل بر اثر شلیک موشک ضد تانک از لبنان زخمی شدند.
این نشریه پیشتر به نقل از نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) بدون اشاره به تعداد آنها، از تلفات چند راکتی در اثر پرتاب موشک از لبنان خبر داده بود.
در حمله موشکی هدایت شونده ضد تانک روز یکشنبه از لبنان دست کم شش غیرنظامی زخمی شدند که حال یک نفر وخیم و پنج غیرنظامی شدید است. همانطور که اشاره شد، این موشک به چندین خودرو در روستای دوف اصابت کرد.
این روزنامه می نویسد برخی از قربانیان کارمندان شرکت اسرائیلی الکتریک هستند که قبلاً برای تعمیر خطوط برق آسیب دیده در اثر گلوله باران قبلی لبنان به محل رسیده بودند.
17:00 12.11.2023
وزارت شرایط اضطراری روسیه: 70 شهروند روسیه از ایست بازرسی رفح بین مصر و بخش غزه گذشتند
به گزارش کانال تلگرامی وزارت شرایط اضطراری روسیه، هفتاد شهروند روس از ایست بازرسی رفح بین مصر و نوار غزه گذشتند.
وزارت شرایط اضطراری به همراه دیپلماتان روسی از روز یکشنبه تخلیه غیرنظامیان از نوار غزه را آغاز کردند.
در این پیام آمده است: "هفتاد شهروند روسیه از ایست بازرسی رفح گذشتند".
16:57 12.11.2023
آژیرهای یورش هوایی در شمال اسرائیل به صدا درآمد
نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) اعلام کردند، که آژیرهای یورش هوایی در شمال اسرائیل به صدا درآمد.
ارتش در کانال تلگرامی خود خاطرنشان کرد: "آژیرها در شمال اسرائیل به صدا درآمدند".
16:12 12.11.2023
16:09 12.11.2023
ارتش اسرائیل اعلام کرد که بر اثر پرتاب موشک از لبنان، غیرنظامیان زخمی شدند.
روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داد، که نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) اعلام کردند، که در نتیجه پرتاب یک موشک ضد تانک از لبنان، غیرنظامیان زخمی شدند.
این نشریه به نقل از ارتش اسرائیل گفت: "در نتیجه شلیک موشک هدایت شونده ضد تانک از خاک لبنان، چندین غیرنظامی زخمی شدند".
روزنامه هاآرتص به نقل از پزشکان می نویسد، که وضعیت یک غیرنظامی وخیم است. همانطور که اشاره شد، ارتش اسرائیل در پاسخ به گلوله باران، توپخانه را شلیک می کند.
15:30 12.11.2023
گروه کارشناسان سازمان های پزشکی فدرال وزارت بهداشت فدراسیون روسیه در تخلیه روس ها از غزه شرکت می کند.
الکسی کوزنتسوف، دستیار وزیر بهداشت فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت: گروه مرکز پزشکی بلایای وزارت بهداشت روسیه و متخصصان سازمان های پزشکی فدرال در تخلیه شهروندان روسی از نوار غزه شرکت می کنند.
گفت کوزنتسوف: "گروهی از کارشناسان مرکز فدرال پزشکی بلایای طبیعی وزارت بهداشت روسیه و سازمان های پزشکی فدرال این وزارتخانه در تخلیه شهروندان روسی از نوار غزه مشارکت دارند".
به گفته وی، این کارمندان در مصر کار می کنند، آنها پزشکان در تعدادی از تخصص ها هستند. کوزنتسوف در پایان گفت: "آنها تمام مراقبت های پزشکی لازم را ارائه خواهند کرد".
15:27 12.11.2023
ارتش اسرائیل اعلام کرد که مسیرهای تخلیه درمانگاه های شمال نوار غزه را باز کرده است.
نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) اعلام کردند که مسیرهای تخلیه سه درمانگاه در شمال نوار غزه و همچنین یک گذرگاه اضافی را برای انتقال غیرنظامیان به بخش جنوبی این منطقه باز کرده است.
ارتش اسرائیل در بیانیه ای در کانال تلگرامی خود اعلام کرد: "نیروهای دفاعی اسرائیل مسیرهای تخلیه را از درمانگاه های الشفا، الرنتیسی و النصر در شمال نوار غزه باز کردند و یک گذرگاه اضافی را باز کردند تا غیرنظامیان بتوانند برای اطمینان از امنیت خود، از جنوب خارج شوند. در پاسخ به درخواست‌های مکرر ارتش اسرائیل از مردم غزه برای تخلیه شمال نوار غزه برای امنیت خود، ارتش اسرائیل راه‌هایی را از درمانگاه های الشفا، الرنتیسی و النصر فراهم می‌کند".
همانطور که اشاره شد، نیروهای دفاعی اسرائیل گذرگاهی را باز کردند که به غیرنظامیان اجازه می دهد پیاده و با آمبولانس ها را تخلیه کنند.
15:10 12.11.2023
وزارت شرایط اضطراری روسیه: بیش از 60 شهروند روسیه از ایست بازرسی رفح گذشتند و در مصر هستند
به گزارش کانال تلگرامی وزارت شرایط اضطراری روسیه، بیش از 60 شهروند روس از ایست بازرسی رفح گذشته اند و در مصر هستند.
وزارت شرایط اضطراری به همراه دیپلماتان روسی از روز یکشنبه تخلیه غیرنظامیان از نوار غزه را آغاز کردند.
در این پیام آمده است: "بیش از 60 شهروند فدراسیون روسیه از ایست بازرسی رفح گذشته و در خاک مصر هستند".
14:55 12.11.2023
اردوغان: توافق ترکیه و امریکا در مورد گاز غیرممکن است اگر واشنگتن معتقد باشد که این سرزمین اسرائیل است
Recep Tayyip Erdoğan - اسپوتنیک افغانستان
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران در مسیر بازگشت از عربستان گفت: اسرائیل با هدف قرار دادن اردوگاه‌های آوارگان، درمانگاه ها، مکتب ها، مسجدها و کلیساها در غزه مرتکب جنایات جنگی شده است.
وی با اشاره به ناکامی شورای امنیت در ارائه راهکاری برای توقف جنگ در غزه تاکید کرد: آینده جهان و زندگی مردم را نمی‌توان در اختیار 5 کشور دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل گذاشت.
وی از سیاست امریکا در قبال بحران کنونی در فلسطین اشغالی نیز انتقاد کرد و گفت: اگر رویکرد جو بایدن این باشد که غزه جزو اراضی اسرائیلی است و نه متعلق به مردم فلسطین نمی‌توان با او به هیچ تفاهمی رسید.
رئیس جمهور ترکیه روز گذشته برای شرکت در نشست عربی اسلامی درباره غزه به ریاض پایتخت عربستان سفر کرده بود.
او در سخنرانی خود در این نشست تاکید کرد: "کلمات از توصیف آنچه در غزه جریان دارد و حملات وحشیانه به بیمارستان‌ها، عبادتگاه‌ها و مدارس عاجزند. مادرانی را در غزه دیدیم در حالی کودکانشان را به آغوش کشیده بودند، جان باخته بودند و پدرانی را دیدیم که در زیر آوارها به دنبال اعضای خانواده‌هایشان بودند".
رجب طیب اردوغان ادامه داد: "اسرائیل در تلاش است تا انتقام حوادث هفتم اکتبر (زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی) را با کشتار بی‌گناهان، کودکان و زنان بگیرد. 73 درصد کسانی که جان خود را در غزه و کرانه باختری از دست دادند، زن و کودک بودند. این جنون را نمی‌توان درک کرد.
اردوغان اضافه کرد: "کشورهای غربی حتی خواستار آتش‌بس در غزه نشدند. کسانی که در برابر ظلم سکوت کنند، به همان اندازه در این ظلم شریک هستند. آمریکا و غرب مدعی حقوق‌بشر هستند؛ اما متاسفانه آن‌ها حقوق بشر را در قبال اقدامات اسرائیل فراموش کرده‌اند".
او همچنین اشاره کرد: "اولویت ما آتش‌بس دائم در غزه و ارسال کمک‌های پیوسته انسانی به این منطقه است".
14:51 12.11.2023
ارتش اسرائیل: در اردوگاه آوارگان الشطی در شمال نوار غزه می جنگیم
نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) اعلام کردند، که در اردوگاه آوارگان الشطی در شمال نوار غزه در حال نبرد هستند.
ارتش اسرائیل در کانال تلگرامی خود گزارش داد: "نیروهای ارتش اسرائیل در جریان 24 ساعت گذشته عملیات خود را در اردوگاه الشطی در شمال نوار غزه آغاز کردند. ارتش در جریان فعالیت های عملیاتی بسیاری از تروریستان را نابود کرد و تعداد زیادی از تاسیسات زیرساختی تروریست ها را در منطقه شناسایی کرد".
همانطور که اشاره شد، در یکی از نبردها، نظامیان غیرنظامیان را در یکی از ساختمان های منطقه پیدا کردند. بر اساس این بیانیه، ارتش اسرائیل تخلیه آنها را آغاز کرد و در جریان آن "تروریستان" شروع به تیراندازی به سوی ارتش کردند.
ارتش اسرائیل گفت، که برای نگهبانی از راه های فرار، ارتش با سلاح های سبک و تانک به آتش پاسخ داد.
ارتش گفت، در عملیات دیگری، نیروها یک "سلول تروریستی" را کشف کردند که در یک خانه سنگر گرفته بود و سپس یک هواپیما را برای شلیک به جنگجویان فرستادند و آنها را کشتند. بر اساس این بیانیه، با شناسایی شلیک موشک از انبار ساختمان، جت جنگنده به منبع آتش اصابت کرد.
14:47 12.11.2023
اردوغان: من درباره ای وضعیت غزه با بایدن تماس نخواهم گرفت، ترکیه یک کشور کلیدی در خاورمیانه است.
Президент Турции Реджеп Тайип Эрдоган выступает с речью на Великом национальном собрании Турции в Анкаре - اسپوتنیک افغانستان
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت، که با جو بایدن همتای امریکایی اش درباره ای وضعیت غزه تماس نخواهد گرفت.ترکیه یک کشور کلیدی در خاورمیانه است.
رهبر ترکیه پس از بازگشت از ریاض در هواپیما به خبرنگاران گفت: "انتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا از اینجا (ترکیه) دیدن کرد. فکر می کنم بایدن اکنون از ما پذیرایی خواهد کرد. عاقلانه نیست که با بایدن تماس بگیرم. ما تنها نیستیم که می گوییم کشوری کلیدی در خاورمیانه، شرق مدیترانه و منطقه خود هستیم. در این جغرافیا نمی توان بدون گذر از ترکیه به ابتکار یا طرحی دست یافت. موضع ما، نگرش ما، ارزش ها و اصول ما روشن است. ما برای محافظت از جان انسان ها، تضمین صلح، پایان دادن به جنگ ها و پاک کردن اشک های بی گناهان تلاش می کنیم".
به گفته وی، انقره برای همه مناطق بحرانی راه حلی دارد. ما دستور العمل هایی داریم که کاملاً عاری از گفتمان حماسیست است. ما با کسانی صحبت می کنیم که می خواهند گوش دهند و با کسانی که می توانند ما را درک کنند تماس می گیریم. درهای ما به روی هر کسی که بتواند ارزش موقعیت ما را درک کند باز است. همانطور که تاکنون انجام داده‌ایم، با همه کسانی که می‌خواهند برای راه‌حلی صادقانه به ما مراجعه کنند، به گفتگو ادامه خواهیم داد و به تلاش خود برای حفظ کرامت بشریت ادامه خواهیم داد. ترکیه کشوری است که واقع بینانه ترین پیشنهادها را برای حل مشکل ارائه می دهد. ترکیه کشوری کلیدی برای حل بحران ها و مشکلات منطقه است.
14:46 12.11.2023
انتقاد جهاد اسلامی از بیانیه نشست سازمان همکاری اسلامی در ریاض
جنبش جهاد اسلامی فلسطین با انتقاد شدید از نشست روز گذشته کشورهای عربی و اسلامی در حمایت از غزه گفت: این بیانیه به گونه‌ای بوده که گویی از طرف 57 کشور مرتبط با فلسطین صادر نشده است.
جنبش جهاد اسلامی فلسطین، امروز (یکشنبه)، به بیانیه پایانی نشست سازمان همکاری اسلامی در همبستگی با غزه واکنش نشان داد و به‌شدت از آن انتقاد کرد.سازمان همکاری اسلامی روز گذشته در ریاض -پایتخت عربستان سعودی- با دعوت از ۵۷ کشور عربی و اسلامی نشستی در راستای حمایت و اعلام همبستگی با مردم فلسطین برگزار کرد.از جمله مهم‌ترین بندهای بیانیه پایانی این نشست، محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی تاکید بر ضرورت رفع محاصره غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه بود.
جهاد اسلامی در واکنش به این بیانیه تاکید کرد: "کلمات "محکومیت"، "مطالبه" و "درخواست" که بیانیه پایانی [نشست سازمان همکاری اسلامی] از آن پر شده بود، این طور القا می‌کرد که گویی بیانیه از یک سازمان غیرمرتبط صادر شده است که هیچ ارتباطی با کشتار مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری ندارد و نه از بیانیه نشست ۵۷ کشور، در این بیانیه به نظر رسید این کشورها نه از چیزی برخوردارند و نه قدرت کاری جز درخواست و مطالبه را دارند".
در ادامه این بیانیه آمده است: "بیانیه پایانی بیانگر شانه خالی کردن تمام کشورهای عربی و اسلامی از وظایفشان و فرار از وظیفه دفاع از امنیت ملی عربی و اسلامی و دست کشیدن از فلسطین و مردم آن در برابر رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن بود".
14:42 12.11.2023
بیش از 280 شهروند آلمانی نوار غزه را ترک کردند
بیش از 280 شهروند آلمانی به همراه اعضای خانواده خود موفق به ترک نوار غزه شدند، جایی که اسرائیل در حال حاضر در حال انجام عملیات نظامی است.
وزارت خارجه آلمان در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: "به روز رسانی از غزه: طی چند روز گذشته، در مجموع بیش از 280 آلمانی و اعضای خانواده هایشان توانسته اند نوار غزه را ترک کنند. ما به کار فشرده ادامه می دهیم تا اطمینان حاصل شود که همه آلمانی هایی که می خواهند غزه را ترک کنند، می توانند این کار را انجام دهند".
14:25 12.11.2023
وزارت موقعیت های اضطراری روسیه به طور مشترک با دیپلماتان روسی برای تخلیه جمعیت غیرنظامی از بخش غزه سازماندهی کردند.
در جریان یک هفته، گروه ویژه وزارت شرایط اضطراری روسیه برای هماهنگ کردن روند و مسیرهای تخلیه شهروندان روسی که خود را در منطقه درگیری فلسطین و اسرائیل یافتند، کار کرد
در حال حاضر شهروندان فدراسیون روسیه که مایل به ترک منطقه درگیری هستند از ایست بازرسی می گذرند. کارشناسان وزارت موقعیت های اضطراری روسیه به مردم در محل کمک های پزشکی و روانی ارائه می کنند و به آنها غذا و آب می دهند. همه ای شهروندان روسیه که امروز از مرز گذشته اند به قاهره فرستاده خواهند شد، جایی که ستاد عملیاتی وزارت موقعیت های اضطراری روسیه در آنجا جا به جا خواهد شد. در آنجا به آنها کمک می شود تا همه ای مدرک های لازم را تهیه کنند.
14:13 12.11.2023
شمار "قابل توجه" کشته شدگان و زخمیان در یورش به ساختارهای غزه
برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) گزارش داد، که در پی یورش به یکی از ساختارهایش در غزه، که در آن "صدها" نفر در آنجا پناه گرفته بودند، شمار "قابل توجه" کشته و زخمی شده است.
برنامه ای توسعه سازمان ملل متحد در ویب سایت اش گزارش داد: "برنامه توسعه سازمان ملل متحد عمیقاً از گزارش های اولیه در مورد گلوله باران مقر سازمان ملل در شهر غزه، که برنامه کمک UNDP برای مردم فلسطین تا 13 اکتوبر، زمانی که کارکنان سازمان ملل محل را تخلیه کردند، اجرا می کرد، نگران است. گزارش ها حاکی از آن است که این بمباران شماری قابل توجهی کشته و زخمی برجای گذاشته است. در 6 نوامبر، UNDP گزارش داد که چند صد نفر به دنبال سرپناه وارد محوطه شدند و نشانه هایی وجود دارد که این تعداد از آن زمان به طور قابل توجهی افزایش یافته است".
این برنامه همچنین خواستار احترام و حفاظت از غیرنظامیان، زیرساخت های غیرنظامی و یکپارچگی تاسیسات سازمان ملل شد.
14:05 12.11.2023
مقام حزب‌الله: امکان نابودی حماس یک توهم است
رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان گفت، که اگر رژیم اسرائیل گمان می‌کند که می‌تواند حماس را نابود کند، در توهم به سر می‌برد.
سید هاشم صفی الدین، رئیس شورای حزب‌الله لبنان امروز (یکشنبه) طی سخنانی گفت، که مقاومت یک نیاز و ضرورت است و سلاح مقاومت همچنان باقی خواهد ماند.
به نوشته وبگاه شبکه المیادین، صفی الدین گفت، که حزب‌الله لبنان به معادله کشتار در مقابل کشتار پایبند است و مقاومت اکنون در موضع اقدام و عمل قرار دارد و همواره برای دفاع از وطن و مردم لبنان آماده است.
او افزود: "امنیت با سلاح و خون و اراده خودمان به وجود می‌آید؛ ما اکنون در مقابل دشمنی قرار داریم که به هیچ ارزشی پایبند نیست و همزمان حمایت سیاسی ایالات متحده برای هدف قرار دادن همه چیز در غزه بهره می‌برد".
این مقام حزب‌الله با اشاره به حملات رژیم اشغالگر به غزه، تأکید کرد که اتفاقات غزه نشان داد که نمی‌توان به هیچ نیرویی در جهان تکیه کرد.
هاشم صفی الدین همچنین به سخنان روز گذشته "یوآو گالانت" وزیر جنگ رژیم اسرائیل اشاره کرد که تهدید کرده بود، بیروت را همچون غزه نابود خواهد کرد؛ او در این باره گفت: "اگر هدف دشمن این است که با جنایات خود ما را بترساند، باید بداند که صحنه‌های قتل و کشتار مردم را بیشتر از گذشته برای پیوستن به مقاومت مصمم می‌کند".
12:52 12.11.2023
پشتیبانی امریکا از اسرائیل می تواند به موقعیت واشنگتن در منطقه و جهان آسیب برساند
واشنگتن پست به نقل از رهبران و تحلیلگران عرب گزارش می دهد که حمایت واشنگتن از اسرائیل در طول تشدید درگیری فلسطین و اسرائیل می تواند به مواضع امریکا در خاورمیانه و عرصه بین المللی آسیب برساند.
کارشناسان می گویند نگرانی های امریکا در مورد تضعیف نفوذش در خاورمیانه مدت ها قبل از حمله 7 اکتوبر به اسرائیل آغاز شده است، اما وضعیت فعلی احتمالا این روند را تسریع خواهد کرد.
این نشریه گزارش می دهد: "پشتیبانی نیرومند رئیس جمهور بایدن از رهبری اسرائیل، علیرغم افزایش تلفات غیرنظامیان فلسطینی، می تواند به موقعیت واشنگتن در منطقه و فراتر از آن آسیب بلندمدت وارد کند".
خاطرنشان می شود که پیروی آشکار ایالات متحده با حملات به کمپ ها، درمانگاه ها و خانه های پناهندگان به ویژه، تلفات در میان جمعیت غیرنظامی فلسطین می تواند "نفوذ امریکا را برای سال های آینده تضعیف کند".
در جریان مذاکرات بین آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و رهبران دولتی در جریان سفر او به خاورمیانه و آسیا، به "منبع دائمی اصطکاک" تبدیل شد. نخست‌وزیر و دیپلمات‌ها او را به خاطر اقدامات اسرائیل سرزنش کرده‌اند و بسیاری از آنها اشاره می‌کنند که حملات با سلاح‌های آمریکایی انجام می‌شود و تلاش‌ها برای دستیابی به وقفه‌های بشردوستانه به جای آتش‌بس طولانی‌مدت تنها به تداوم خشونت علیه کسانی کمک می‌کند.
این روزنامه می نویسد که امریکا مستقیماً در جنگ شرکت می کند. مقامات امریکایی امیدوارند که اگر انتقام‌جویی اسرائیل به سرعت پایان یابد، مانند برکناری رهبری ارشد جنبش فلسطینی حماس، پیامدهای بلندمدت برای ایالات متحده کمتر خواهد بود.
12:34 12.11.2023
باشندگان هیروشیما در یادبود صلح در همبستگی با فلسطین شمع روشن کردند
تلویزیون NHK گزارش داد، که باشندگان هیروشیما در نزدیکی بنای یادبود صلح، گنبد بمب هسته ای، برای ابراز همبستگی با باشندگان غزه تجمع کردند.
بنای یادبود صلح به یکی از نمادهای قابل تشخیص هیروشیما و یکی از بناهای بمباران هسته ای سال 1945 تبدیل شده است. پیش از جنگ، این ساختمان متعلق به اتاق بازرگانی و صنایع این شهر بود و عملاً تنها ساختمانی بود که در مرکز شهر نزدیک به مرکز انفجار هسته‌ای زنده مانده بود. کسانی که گرد هم آمدند عبارت "نسل کشی در غزه را متوقف کنید!" را از شمع سوزان ساختند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала