طالبان افغانستان در پاکستان امتحان میدهند

© https://twitter.com ترور یکی از اعضای ارشد طالبان پاکستان در خاک افغانستان
 ترور یکی از اعضای ارشد طالبان پاکستان در خاک افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.11.2023
عضو شوید
طالبان افغانستان بعضی از مدارس پاکستان را تحت کنترل دارند و امتحان شاگردان در مدارس دینی پاکستان صورت می گیرد.
به گزارش اسپوتنیک، مکاتب زیاد دینی در نواحی هم سرحد با پاکستان وجود دارد و طالبان افغانستان یک تعداد مکاتب دینی را تحت کنترل دارند، منجمله میتوان از "دارالحفاظ و مدرسه دارالحجرت" نام گرفت که در ایالت های خیبر پشتونخوا و بلوچستان فعال است.
پیرمحمد ملازهی کارشناس ایرانی در این ارتباط به اسپوتنیک گفت: می خواهم بگویم که سال های قبل تاثیر طالبان در ایالت های پاکستان زیاد بود. وقتی که جمهوری خلق افعانستان ظهور کرد، در آنزمان هزاران مدرسه به پول کشور های عربی و غرب ایجاد شد. هدف شان در مدارس شبانه روزی، ایجاد مکاتب جهادی برای جنگ بود که یکی از آنها- مکتب جهاد و دیگرش مکتب وهابیت بود. سرانجام این نیروها توانستند قوای شوروی را شکست و رژیم کمونیستی کابل را سقوط دهند.
مهاجرین افغان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.11.2023
واکنش طالبان به خروج اجباری افغانها از پاکستان
وی افزود گفت که طالبان در مکاتب دینی تربیه شده و حالا قدرت را بدست دارند. دو جناح طالبان وجود دارد که یکی آن قدرت را در افغانستان بدست گرفته و گروپ دیگر به طالبان پاکستان مشهور است. این مکاتب آنقدر تنظیم و قوی شده‌اند که حتی توانستند حکومت کابل را سقوط د و رژیم کمونستی را سرنگون کنند.
باید گفت که طالبان دو گروپ هستند که یکی آن مکتب طالبان افغانستان است که قدرت را بدست دارند و گروپ دیگر تحریک طالبان پاکستان است که می خواهند پاکستان را به امارات اسلامی مبدل کنند.
طالبان پاکستان در نواحی جنوبی افغانستان چون پکتیا، پکتیکا، خواست و سایر نواحی همجوار افغانستان میخواهند از آنجا عملیات نظامی را رهبری کنند. این مدارس دینی که به این شکل بوجود آمده، میتوانند در مناطق پشتونخواه، منطقه قبیله یی و بلوچستان نفوذ کنند. نقش و نفوذ مدارس دینی، بیشتر از مدارس دولتی است که به پاکستان خطرناک است. باوصف که پاکستان کشور اسلامی است، اما آزادی های را باخود دارد. این مدارس مخالف نظام دولت است که حتی نظام پاکستان را تهدید می کند.
کشته شدن فرماندهان تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.10.2023
کشته شدن فرماندهان تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان
قابل ذکر است که دروس دینی در مناطق خیبر پشتوانخوا، ایالت بلوچستان تحت کنترل طالبان صورت می گیرد.
گرچه بین طالبان افغانستان و طالبان پاکستان فرق ملاحظه نمی شود، اما واحد نیستند. تحریک طالبان در پاکستان فعالیت می کند و طالبان در افغانستان.
با این همه باید گفت که حالا طالبان آزاد هستند و نیاز به مشوره کشور دیگر مانند پاکستان ندارند. طالبان میخواهند با هند روابط داشته باشد. نمی خواهند که تاثیر پاکستان قرار داشته باشند.
میتوان گفت که فعلاً پاکستان تحت تهدید تند روهای اسلامی قرار دارد که گاه گاهی توسط نیروهای کشور تقبیح می گردد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала