میرضیایف در نشست اکو: کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان باید افزایش یابد

© Пресс-служба президента УзбекистанаШавкат Мирзиёев провел переговоры с делегацией Исламской Республики Пакистан во главе с Премьер-министром Анваром уль-Хак Какаром.
Шавкат Мирзиёев провел переговоры с делегацией Исламской Республики Пакистан во главе с Премьер-министром Анваром уль-Хак Какаром. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.11.2023
عضو شوید
رئیس جمهور ازبیکستان گفت: ما نمی توانیم اجازه دهیم که مردم چند قومی افغانستان که قرن ها نزدیک ترین همسایگان ما بوده اند، با مشکلات پیچیده کنونی تنها بمانند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبیکستان در شانزدهمین نشست سازمان همکاری اقتصادی در شهر "تاشکند" بر افزایش کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان، حل و فصل مشکلات شدید اجتماعی-اقتصادی در این کشور بر اساس مسئولیت جمعی و ساز و کار های قابل قبول تاکید کرد.
رئیس جمهور ازبیکستان با اشاره به اینکه نشست امروزه بدون مشارکت افغانستان، یکی از اعضای سازمان برگزار می شود، اظهار داشت: ما نمی توانیم اجازه دهیم که مردم چند قومی افغانستان که قرن ها نزدیک ترین همسایگان ما بوده اند، با مشکلات پیچیده کنونی تنها بمانند. مشارکت فعال این کشور در فرآیندهای همگرایی منطقه ای شرط حتمی و ضروری برای توسعه پایدار ماست.
Логотип Организации экономического сотрудничества (ОЭС) - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.11.2023
گروه طالبان حق اشتراک در نشست اکو را ندارد
میرضیایف گفت: ما به طور کامل از برنامه ها و اهداف تعمیق بیش از پیش همکاری ها از طریق توسعه تجارت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران که ریاست این سازمان را در سال آینده بر عهده خواهد گرفت، پشتیبانی می‌کنیم.
رئیس جمهور ازبیکستان با اشاره به تشویق تجارت متقابل عنوان کرد: سال گذشته شاخص تجارت بین کشورهای ما در سطح 85 میلیارد دلار بوده است. این تنها 8 درصد از کل تجارت خارجی کشورهای عضو سازمان است. متأسفانه سال ها تلاش برای انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی نتایج مورد انتظار را به همراه نداشته است، هنوز محدودیت ها و چالش های زیادی در ایجاد تجارت بدون مانع وجود دارد.
وی افزود: ما باید به طور آشکار اذعان کنیم تا نگاهی تازه به وضعیت بیندازیم و آن را برای بهتر شدن تغییر دهیم. در این راستا، تصویب موافقتنامه تسهیل تجارت در سازمان همکاری اقتصادی را درخواست می‌کنم که توسط کارشناسان ما تدوین شده است.
خودداری سران حکومت افغانستان از اشتراک در نشست  اکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.02.2017
خودداری سران حکومت افغانستان از اشتراک در نشست " اکو"
میرضیایف همچنین بر تشدید به هم پیوستگی همکاریهای حمل و نقلی و ارتباطاتی تاکید و اظهار داشت: اکثر کشورهای عضو دسترسی مستقیم به دریا ندارند. همزمان با این ما باید از پتانسیل کریدورهای حمل و نقل بین قاره ای که به بازارهای اصلی در منطقه آسیا-اقیانوسیه، آسیای جنوبی، خاورمیانه و اروپا متصل می شوند و از سرزمین های ما عبور می‌کنند، نهایت استفاده را ببریم. راه اندازی کریدورهای چندوجهی در مسیر "چین - قرقیزستان – ازبیکستان" و جاده ترانس-افغان در آینده به نفع همه کشورهای عضو است.
رئیس جمهور ازبیکستان همچنین از سایر اعضا سازمان درخواست کرد که به سندی که روز 2 نوامبر در شهر "تاشکند" در نشست وزرای حمل‌ونقل درباره توسعه کریدور حمل‌ونقل "ازبیکستان - ترکمنستان - ایران – ترکیه"، بهینه‌سازی تعرفه‌ها و هزینه‌های متقابل تصویب شد، بپیوندند.
میرضیایف با اشاره به تحکیم همکاری های متقابل در زمینه گردشگری اظهار داشت: نشست اخیر مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در "سمرقند" با حضور بیش از 140 کشور به یک رویداد تاریخی تبدیل شد که توجه همه جهان را به ظرفیت های گردشگری منطقه ما جلب کرد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 90 اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی "یونسکو" در فضای این سازمان قرار دارد که سالانه حدود 80 میلیون گردشگر خارجی از کشورهای ما دیدن می‌کنند. با توجه به محبوبیت روزافزون مقاصد فرامرزی، پیشنهاد می‌کنم مسیرهای گردشگری مشترک را معرفی و برنامه‌های گردشگری مشترک را با نام "جاده ابریشم" افزایش دهیم.
رئیس جمهور ازبیکستان یادآور شد: من پیشنهاد ایجاد یک کمیته مشورتی جداگانه در زمینه گردشگری زیر نظر دبیرخانه سازمان را متشکل از ادارات گردشگری و کارشناسان برجسته از کشورهای عضو ارائه می‌کنم، ما آمادگی برگزاری اولین نشست آن را در سال آینده در شهر "شهرسبز" که پایتخت گردشگری سازمان ما اعلام شده است، داریم. ما همچنین از کشورهای عضو می‌خواهیم تا از فرصت‌های آکادمی بین‌المللی گردشگری سازمان جهانی گردشگری که در "سمرقند" افتتاح شد، به‌طور مؤثر استفاده کنند.
پیش از این، شیرزد اسدوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور ازبیکستان گفت، که افغانستان در نشست سران سازمان همکاری اقتصادی در تاشکند شرکت نخواهد کرد، این امر مستلزم اجماع کشورهای عضو اکو و به رسمیت شناختن دولت موقت این کشور از سوی جامعه جهانی است.
اسدوف در مصاحبه ای با نشریه آنلاین محلی gazeta.uz گفت: "افزون بر این، این امر در مورد دیگر ساختارهای منطقه ای و بین المللی نیز صدق می کند، جایی که افغانستان به طور رسمی عضو آن است، اما در فعالیت های کنونی آنها دخالتی ندارد".
در ارزیابی وی، مشارکت کامل افغانستان در فعالیت های اکو "در صورت وجود اجماع عمومی بین کشورهای عضو این سازمان و به رسمیت شناختن دولت موقت این کشور از سوی جامعه جهانی مطابق با موازین قانون بین المللی امکان پذیر خواهد بود".
اسدوف یادآور شد، که افغانستان یکی از اعضای اکو است، اما به دلیل تغییرات سیاسی داخلی در ماه اگوست 2021، این کشور به طور موقت در فعالیت های این سازمان مشارکت نمی کند.
اسدوف افزود: "در عین حال، ازبیکستان بر این باور است که استقرار افغانستان به عنوان یک کشور صلح آمیز و مرفه شرط مهم دستیابی به توسعه اقتصادی باثبات در فضای این سازمان است و مانند همه کشورهای عضو اکو، علاقه مند به ادغام افغانستان در فرآیندهای اقتصاد منطقه ای است".
یادآوری می کنیم، که اکو یک سازمان اقتصادی بین دولتی منطقه ای است که در سال 1985 ایجاد شد. ایران، پاکستان، ترکیه، قزاقستان، آذربایجان، افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان را شامل می شود.
شانزدهمین نشست سران اکو در تاریخ 8 تا 9 نوامبر در تاشکند برگزار می شود. از هر ده رئیس دولت و دولت کشورهای عضو سازمان، 9 نفر در آن شرکت کرده اند. نشست تاشکند دومین رویداد نشست اکو خواهد بود که بدون مشارکت افغانستان برگزار می شود. مقام های دولت پیشین افغانستان هم یکبار نشست اکو را که در پاکستان برگزار شده بود، تحریم و در آن شرکت نکرده بودند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала