مرکز خبرنگاران افغانستان خواستار آزادی خبرنگاران و لغو محدودیت رسانه‌ای شد

© کسراثبت 375 مورد خشونت علیه خبرنگاران در ده ماه گذشته
ثبت 375 مورد خشونت علیه خبرنگاران در ده ماه گذشته - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.11.2023
عضو شوید
دست کم 128 خبرنگار و کارمند رسانه در دو دهه گذشته در افغانستان کشته شده اند، اما عاملان بیشتر این رویدادها بی مجازات مانده اند.
به گزارش اسپوتنیک، مرکز خبرنگاران افغانستان، به مناسب فرا رسیدن روز جهانی پایان دادن به معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران، خواستار تامین عدالت در مورد ده‌ها خبرنگار و کارمند رسانه‌ای است که در بیشتر از دو دهه اخیر بر اثر حمله‌های هدفمند و جرایم سازمان یافته و یا در جریان رویدادهای جنگی در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند.
اگرچه خشونت علیه خبرنگاران در کشور ادامه دارد، اما به دلیل فرهنگ حاکم بر معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران، عدالت در بیش از 90 درصد این جرایم محقق نشده است.
2 نوامبر 2023 روز جهانی پایان دادن به معافیت از مجازات جرایم علیه روزنامه نگاران است. به گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان، از سال 2001 میلادی تا کنون حداقل 128 خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در این کشور کشته شده اند که 20 تن از آنها زن بوده اند. از این تعداد، سه تن پس از بازگشت طالبان به قدرت بعد از اگیست 2021 جان خود را از دست دادند، که با توجه به تعداد تلفات در سال های گذشته، از منظر امنیتی یک تحول مثبت و امیدوارکننده به حساب می‌آید.
مهاجر  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.11.2023
بیش از ده‌ها هزار مهاجر غیرقانونی افغان در حال خروج از پاکستان هستند
اطلاعات اولیه مرکز خبرنگاران افغانستان در مورد حوادث منجر به کشته شدن خبرنگاران و کارمندان رسانه ها نشان می دهد که طالبان در 60 مورد و داعش در 39 مورد مرگ خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای دراین مدت متهم شده‌اند و یا مظنون هستند. 21 مورد از این رویدادها به افراد ناشناس، 4 مورد به افراد دارای سابقه خصومت شخصی یا اعضای خانواده قربانیان، سه مورد به نیروهای ناتو و یک مورد به پولیس (دولت جمهوری) نسبت داده شده است. بررسی های مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می دهد که به دلیل فرهنگ معافیت از مجازات، در بیش از 90 درصد این رویدادها عدالت رعایت نشده است.
مرکز خبرنگاران افغانستان - همانطور که خواستار پایان دادن به فرهنگ معافیت از مجازات جنایات علیه خبرنگاران در دولت قبلی (جمهوری اسلامی) شد - اکنون نیز خواستار اجرای قانون و تأمین عدالت برای قتل خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه ای کشور است. مرکز خبرنگاران افغانستان در عین حال از طالبان می‌خواهد محدودیت‌های شدید اعمال شده علیه رسانه‌های آزاد و خبرنگاران را که در مواردی زمینه را برای اعمال خشونت علیه خبرنگاران فراهم ساخته است، هر چه زودتر لغو کند و اجازه بدهد خبرنگاران و رسانه‌های آزاد بر مبنای قانون رسانه‌های همگانی و در فضای بدون ترس و خودسانسوری در زمینه اطلاع‌رسانی مستقل و بازتاب صدای مردم عمل کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала