جنرال میلر دست داشتن امریکا در قتل جنرال رازق را "ادعای پوچ" خواند

© Photo / ARG آرامگاه شهید جنرال عبدالرازق، فرمانده پیشین پولیس کندهار
آرامگاه شهید جنرال عبدالرازق، فرمانده پیشین پولیس کندهار - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.10.2023
عضو شوید
در پنجمین سالگرد کشته شدن جنرال عبدالرازق، فرمانده نیروهای امریکایی‌ها و ناتو در افغانستان، ادعای طالبان درباره دست داشتن امریکایی‌ها در ترور این فرمانده ضد طالبان را یک اشتباه و "ادعای پوچ" خواند.
به گزارش اسپوتنیک، اسکات میلر که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بازنشسته شده، در یادداشتی نوشته است که روز ترور رازق، یک روز تاثیر گذار برای افغانستان بود.
عبدالرازق اچکزی که بیشتر به‌نام جنرال رازق شناخته می‌شد، پنج سال قبل در ۲۶ میزان، پس از خروج از جلسه‌ی امنیتی با اسکات میلر و والی قندهار، توسط فرد نفوذی طالبان کشته شد.
او گفته است که رازق نه تنها برای نیروهای امنیتی افغانستان، بلکه در سراسر کشور به یک رهبر الهام‌بخش تبدیل شده بود.
میلر افزوده است که طالبان* پس از کشتن رازق در فضای اطلاعات "بسیار خوب عمل می‌کردند". این گروه در ابتدا ادعای موفقیت‌آمیز حمله‌ی خود را با این شایعه تقویت کردند که یک مقام بلندپایه‌ی امریکایی را هم کشته‌اند و سپس از این ادعا فراتر رفتند و گفتند که نیروهای امریکایی، به‌ویژه خود او (میلر) عامل حمله به جان رازق بوده‌اند.
او این ادعا را پوچ خوانده و گفته است که او و رازق تقریبا از ابتدای جنگ افغانستان همدیگر را می‌شناختند و رابطه‌ی مثبتی با هم داشتند.
با این حال و به‌گفته‌ی میلر، بازتاب ادعای طالبان در رسانه‌های جهادی و اجتماعی، منجر به اعتراضات، خشم گسترده علیه نیروهای خارجی و انبوهی از انتقام‌جویی شخصی شد. او انتقاد کرده است که امریکا با سکوت درباره‌ی این ادعای طالبان، مرتکب اشتباه شد.
میلر نوشته است که امریکا با رویکرد سنتی "ادعاهای پوچ را با پاسخ‌دادن تقویت نکنید" به مقابله علیه شایعات طالبان رفت، اما به‌گفته‌ی او، این رویکرد اشتباه بود. پس از کشتن رازق شاهد تهدیدات علیه نیروهای خارجی بود و در دو حمله‌ی خودی، یک سرباز امریکایی و یک سرباز اهل چک کشته شدند.
میلر گفته است که از این درس‌ها در جنگ اسرائیل و فراتر از آن استفاده شود.
او توصیه کرده که حقایق و اسناد در اصرع وقت نشر شود. به‌باور میلر، نگهداری اطلاعات به‌دلایل امنیتی اغلب اوقات نتیجه‌ی معکوس دارد.
این جنرال بازنشسته‌ی امریکایی در اخیر اضافه کرده است که شاهد یک نبرد غم‌انگیز و چندبعدی در خاورمیانه است که پتانسیل بالایی برای سرایت به سایر نقاط جهان دارد. "اطلاعات مهم خواهد بود …هرگز از رقابت با حقایق دست نکشید."
طالبان* — این سازمان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала