اردن و مصر پناهجویان نوار غزه را نمی پذیرند

© AFP 2023 / Khalil MazraawiКороль Иордании Абдалла II в сопровождении наследного принца Хусейна ибн Абдаллы II в Аммане
Король Иордании Абдалла II в сопровождении наследного принца Хусейна ибн Абдаллы II в Аммане - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.10.2023
عضو شوید
پادشاه اردن گفت: اردن و مصر پناهجویان از نوار غزه را نمی پذیرند.
به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری اردنی پترا گزارش داده است، که ملک عبدالله دوم پادشاه اردن گفت، که اردن و مصر نمی توانند آوارگان فلسطینی از نوار غزه را که اسرائیل می خواهد آنها را به زور از این منطقه بیرون کند، بپذیرند.
وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اولاف شولتس، نخست وزیر آلمان پس از دیدار آنها در برلین خاطرنشان کرد: "من نه تنها از طرف اردن، بلکه از طرف برادرانمان در مصر نیز به شدت صحبت می کنم: نه اردن و نه مصر قادر به پذیرش پناهندگان نخواهند بود، این وضعیت جنبه های بشردوستانه دارد که باید در سرزمین های فلسطینی در نوار غزه کرانه باختری مورد توجه قرار گیرد".
Взрыв во время израильской бомбардировки на севере сектора Газа - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.10.2023
لحظه به لحظه؛ آخرین تحولات از یازدهمین روز جنگ اسرائیل ـ فلسطین + ویدیو و عکس
پادشاه اردن در آغاز هفته روان به کشورهای اتحادیه اروپا سفر کرد تا با آنها درباره ای تشدید درگیری فلسطین و اسرائیل گفت و گو کند.
به گفته پادشاه، برخی از احزاب در تلاش هستند تا واقعیت جدیدی را در صحنه ایجاد کنند.
پادشاه اضافه کرد: "همه وخامت اوضاع و نحوه همکاری ما برای کاهش تنش و توقف خشونت را درک می کنند و باید به آنچه در آینده می آید فکر کنیم. خشونت باید متوقف شود و ما نمی توانیم همان چرخه خشونت را هر سال ادامه دهیم".
وی بر ضرورت یافتن "افق سیاسی که فلسطینی ها و اسرائیلی ها را متحد کند" تاکید کرد.
او گفت که این به اعراب و اسرائیلی ها اجازه می دهد تا با هم کار کنند، "در غیر این صورت چرخه خشونت تا جایی ادامه خواهد داشت که دیگر نمی توانیم آن را تحمل کنیم".
در عین حال، پادشاه خاطرنشان کرد، که خطر گسترش جنگ در غزه واقعی است و پیامدهای آن "برای همه ما وحشتناک خواهد بود".
یادآوری می کنیم، که به دنبال عملیات جنبش فلسطینی حماس در جنوب اسرائیل، ارتش این کشور بمباران گسترده نوار غزه را آغاز کرد و باشندگان این منطقه را مجبور به حرکت از شمال به جنوب کرد. به گزارش رسانه های عربی، مصر و اردن به دلیل مهاجرت اجباری بیش از یک میلیون پناهجو، تحت فشار شدید کشورهای غربی برای ایجاد کمپ های آوارگان در خاک خود قرار گرفته اند.
در نتیجه تشدید پسین درگیری فلسطین و اسرائیل، ده ها هزار غیرنظامی از ترس بمباران و آغاز عملیات زمینی ارتش اسرائیل خانه های خود را از دست داده یا مجبور به ترک خانه های خود شده اند. اردن خانه بیش از دو میلیون پناهنده فلسطینی است که مجبور به ترک سرزمین های فلسطینی شدند که در سال های 1948-1949 تحت کنترل اسرائیل قرار گرفت و سپس در طول جنگ شش روزه 1968، این بیشترین تعداد آوارگان فلسطینی در خاورمیانه است.
درگیری اعراب و اسرائیل که به منافع ارضی طرفین مربوط می شود، برای دهه ها منبع تنش و درگیری در منطقه باقی مانده است. تصمیم سازمان ملل در سال 1947 ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ظاهر شد. اسرائیل ضمن اعلام موافقت با اصل دو دولتی، سرزمین های فلسطین را به طور کامل آزاد نکرد.
تشدید تنش دیگر در 7 اکتوبر اتفاق افتاد، زمانی که شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس یک حمله موشکی بی پیشینه به اسرائیل از نوار غزه انجام داد. افزون بر این، پس از یورش های، رزمندگان جنبش به مناطق مرزی نفوذ کردند. در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل ذخایر را بسیج کردند و ظرف چند روز پس از حمله، ارتش کنترل همه شهرک‌های مرزی غزه را به دست گرفت و همچنین یک سری یورش های هوایی در برابر اهدافی از آن میان غیرنظامیان در منطقه انجام داد. شمار قربانیان نوار غزه از دو هزار نفر و تلفات باشندگان اسرائیل از هزار نفر گذشت و چندین هزار اسرائیلی و فلسطینی زخمی شدند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала