فایق: جهان باید اپارتاید جنسیتی را در افغانستان به رسمیت بشناسند

© Photo / twitter/faiq_naseerنصیر احمد فایق سرپرست نمایند‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل
نصیر احمد فایق سرپرست نمایند‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.10.2023
عضو شوید
سرپرست نمایندگی همیشگی افغانستان در ملل متحد خواستار بکارگیری جهان از همه ای ابزار برای آوردن فشار بر گروه طالبان شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، سرپرست نمایندگی همیشگی افغانستان در ملل متحد در کمیته امور بشری، اجتماعی و فرهنگی مجمع عمومی ملل متحد که با موضوع وضعیت زنان در جهان برگزار شد، با اشاره به صدور بیش از ۵۰ فرمان از سوی طالبان برای محدود کردن زندگی زنان در افغانستان جهان را به بکارگیری از همه ای ابزار فشار در برابر طالبان به‌شمول وضع تحریم‌ها و به‌رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی فرا می‌خواند.
نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی همیشگی افغانستان در ملل متحد گفت: "کشورها از همه ای ابزار به‌شمول وضع تحریم‌ها بر مبنای نقض حقوق‌بشر، تعامل مبتنی بر اصول و تلاش برای تدوین و به‌رسمیت شناختن تبعيض نظامند نژادی یا آپارتاید جنسیتی استفاده کنند‌. با یک صدا و موقف واحد می‌توانند بالای طالبان فشار بیاورند تا سیاست‌های خود را متوقف ساخته، به خواست مردم افغانستان و جامعه جهانی تمکین و به تعهدات خود عمل کنند".
هشتاد کشور جهان به گروه طالبان: محدودیت ها در برابر بانوان را بردارید  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.10.2023
هشتاد کشور جهان به گروه طالبان: محدودیت ها در برابر بانوان را بردارید
نماینده اندونیزیا در ملل متحد هم از وضعیت زنان افغانستان نگرانی می‌کند.
او می‌گوید، که جامعه جهانی باید فراتر از بیانیه‌ها برای تضمین حقوق زنان افغانستان اقدام‌های موثر انجام دهد.
هاری پرابوو، معاون نماینده همیشگی اندونیزیا در ملل متحد می‌گوید: "با تضعیف حقوق زنان و دختران توسط طالبان، نمی‌توان بر ماهیت کمک‌های بشردوستانه تأکید کرد. محدودیت‌های اخیر اعمال شده توسط مقامات فعلی تأثیر منفی بر آینده زنان و دختران افغانستان دارد. براین اساس، مسئولیت جامعه جهانی روشن است – اولویت دادن به حقوق زنان و دختران در افغانستان و در عین حال حفاظت از کمک‌های بشردوستانه".
در ادامه این نشست اندونیزیا از برگزاری یک نشست با حضور کشورهای منطقه و جهان با محوریت زنان افغانستان در ماه نوامبر خبر داد.
فعالان زن بر حضور زنان در این نشست پافشاری می‌کنند.
مسعوده کوهستانی، فعال حقوق زن گفت: "زنان معترض افغانستان را نادیده نگیرید. یکی از زنان معترض افغانستان را در این نشست با خود داشته باشید و خواسته‌های آنان را از زبان خودشان بشنوید".
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهانی با امریکا در قطر دوحه بدون درگیری افغانستان را زیر کنترل خود درآورد و از آن زمان فرمان های تندروانه ای زیادی بر شهروندان افغانستان و به ویژه بانوان صادر و به اجرا گذاشته است.
این گروه همچنان پس از چیرگی یک حکومت موقت تک حزبی و تک قومی را تشکیل داد که تاکنون هیچ کشوری آن را به رسمیت نشناخته است.
*گروه طالبان به دلیل کار های تروریستی زیر تحریم های سازمان ملل است
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала