کلوپ ویدیو

حمله کوچی های مسلح تحت حمایت طالبان به یک مکتب در بامیان + ویدیو

© @https://twitter.com بازداشت یک گردشگر خارجی از سوی طالبان در بامیان
بازداشت یک گردشگر خارجی از سوی طالبان در بامیان   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.10.2023
عضو شوید
کوچی‌های مسلح با "حمایت طالبان" درختان ساحه‌ی سبز یک مکتب را در بامیان قطع کرده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از اطلاعات روز، منابع محلی در بامیان می‌گویند که کوچی‌های مسلح با "حمایت ولسوال طالبان" برای ولسوالی ورس این ولایت، درختان ساحه‌ی سبز مکتب "پیتاب سراب" این ولسوالی را قطع و ساکنان محل را "تهدید به قتل" کرده‌اند.
این منابع به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که درختان ساحه‌ی سبز این مکتب عصر و شب گذشته (یک‌شنبه، ۹ میزان) از سوی کوچی‌های مسلح و با "همکاری و همدستی" ولسوال طالبان برای ولسوالی ورس بامیان، قطع شده است.
به‌گفته‌ی منابع، ساکنان محلی تلاش کرده‌اند که مانع قطع این درختان شوند، اما کوچی‌های مسلح آنان را تهدید کرده‌اند و هشدار داده‌اند که "تاریخ مردم هزاره تمام شده است".
منابع محلی می‌گویند که این مکتب همراه با یک لیسه‌ دخترانه، لیسه زراعت، ۱۰۹ باب دکان و ۳۰ غرفه در بازار "بند کوسه" ولسوالی ورس ولایت بامیان قرار دارد.
در ویدیوهای که به روزنامه اطلاعات روز فرستاده شده، دیده می‌شود که شمار زیادی درختان تنومند سپیدار در این ساحه قطع شده و بر زمین افتاده است.
این منابع می‌گویند که بازار این منطقه، حدود ۵۰ سال قدامت دارد و در این اواخر به‌عنوان یک نقطه‌ی شهری منظور شده است.
بر اساس اطلاعات این منابع، کوچی‌ها ادعا می‌کنند که بخشی از ساحات این بازار و حومه‌های آن که مربوط قریه‌های "سفید نهور" و "سراب" می‌شود، ملکیت آن‌ها است.
به‌گفته‌ی این منابع، "کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین" طالبان، در غیاب ساکنان محلی، فیصله کرده است که زمین‌های این ساحه ملکیت کوچی‌ها است.
منابع محلی می‌گویند که کوچی‌های مسلح، اکنون بر اساس فیصله‌ی این کمیسیون، اقدام به قطع درختان ساحه‌ی سبز مکتب این منطقه کرده‌اند و مردم را هشدار داده‌اند که دکان‌های خود را جمع کنند.
ساکنان محلی پس از قطع درختان و تهدید کوچی‌های مسلح، امروز (دوشنبه، ۱۰ میزان) در مسجد بازار "بند کوسه" تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند.
در ویدیویی که از این تجمع به روزنامه اطلاعات روز فرستاده شده، یکی از ساکنان محل که به نظر می‌رسد به نمایندگی از معترضان صحبت می‌کند، می‌گوید که آن‌ها در اعتراض به فیصله‌ی "کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین" طالبان به نفع کوچی‌هایی که از ولایت لوگر هستند، در این مسجد تجمع کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала