سلواکیا عنقریب به روسیه نزدیک می شود

© Sputnik / Sergey Pivovarov /  مراجعه به بانک تصاویر Вид на Братиславу
Вид на Братиславу - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.10.2023
عضو شوید
سلواکیا پس از انتخابات کمتر روس هراسی خواهد داشت و ممکن است حمایت از کیف را کاهش دهد.
به گزارش اسپوتنیک، پیروزی روبرت فیکو، صدراعظم سابق سلواکیا در انتخابات پارلمان این کشور به این معنا نیست که او به دلیل مشکلات در تشکیل ائتلاف، کرسی رئیس دولت را در دست خواهد گرفت، اما کابینه جدید همچنان کمتر روس هراسی خواهد داشت و ممکن است میزان کمک‌های نظامی به اوکراین را کاهش دهد.
روز یکشنبه مشخص شد که حزب مخالف سوسیال دموکرات Smer به رهبری رابرت فیکو، صدراعظم سابق سلواکیا، با 23.58 فیصد آرا برنده انتخابات پارلمانی شد. فیکو به حمایت نظامی از اوکراین مخالف است.
روبرت فیتسو صدراعظم سلواکی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.02.2016
صدراعظم سلواکی جهت لغو تحریمات علیه روسیه دعوت بعمل آورد
تروخاچف حین سخنرانی گفت: "پیروزی فیکو به این معنا نیست که او صدراعظم خواهد شد، به او اجازه نمی‌دهند بر کرسی صدراعظم بنشیند، و حزبش اجازه ورود به ائتلاف حاکم را نخواهد داد... آنها در اپوزیسیون خواهند بود".
به گفته وی، حزب مخالف سوسیال دموکرات گزینه های زیادی برای تشکیل ائتلاف حاکم ندارد. حزب فیکو 42 کرسی دارد، حزب ملی سلواکیا 10 کرسی دارد، کاملاً آماده است تا با او ائتلاف کند. این حزب حتی طرفدار روسیه است. حزب فیکو طرفدار روسیه نیست، مخالف روسیه نیست.
گفته شده است که همه چیز به حزب پلگرینی بستگی دارد که احتمالاً با احزاب یورو آتلانتیک ائتلاف خواهد کرد. "اگر آنها نتوانند توافق کنند، جمهوری چک، اتحادیه اروپا و ناتو به آن ملحق خواهند شد. آنها دولتی تشکیل خواهند داد که نسبت به دولت فعلی روس هراسی کمتری داشته باشد، اما اصول مسیر سلواکیا را حفظ خواهد کرد. حتی اگر کمتر از قبل باشد. او همچنان اوکراین را مسلح خواهد کرد. به عنوان یک مرکز ترانزیتی برای سلواکیا از تسلیحات اوکراین استفاده خواهد کرد، اگرچه ممکن است خود تامین تسلیحات به این کشور را متوقف کند."
کارشناس تاکید کرد که پیروزی فیکو برای روسیه به این معناست که "حدود یک سوم" رای دهندگان سلواکیا به بهبود روابط با مسکو و توقف کمک به کیف رای دادند و چنین تقاضایی در جامعه سلواکیا وجود دارد.
تروخاچف در پایان گفت: "این بنایی خوبی برای آینده است. به این معنی که روسیه باید توجه بیشتری به این کشور داشته باشد و با سیاستمداران جوان تر همکاری کند."
فیکو بارها از مقامات سلواکیا به دلیل انتقال سیستم دفاع هوایی S-300 به اوکراین در اپریل 2022 انتقاد کرده است. وی همچنین مدعی شد که طیارات MiG-29 با نقض فاحش قانون اساسی سلواکیا به اوکراین منتقل شده اند.

این سیاستمدار قول داد که اگر حزب او در انتخابات پارلمانی پیروز شود و دولت تشکیل دهد، کمک نظامی به اوکراین از سوی جمهوری متوقف خواهد شد، زیرا این تنها منجر به تلفات جانی و طولانی شدن درگیری می شود.

روسیه پیش از این یادداشتی به کشورهای ناتو درباره ارسال تسلیحات به اوکراین ارسال کرده بود. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که هر محموله ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала