واکنش شورای مقاومت ملی به نشست مسکو: مسئله افغانستان با حضور یک طرف درگیری حل نمی شود

© nrcafghanistan on Twitterشورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان: به جای تفاهم با طالبان با حزب های سیاسی همکنشی را آغاز کنید
شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان: به جای تفاهم با طالبان با حزب های سیاسی همکنشی را آغاز کنید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.09.2023
عضو شوید
شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در واکنش به نشست کازان نوشته است، که مسئله ای افغانستان با حضور یک‌ طرف درگیری و بدون اشتراک دیگر حزب ها و ائتلاف‌های سیاسی حل نمی‌شود.
به گزارش اسپوتنیک، شورای مقاومت ملی افغانستان در اعلامیه‌ای در پیوند به نشست فارمت مسکو نوشته است، که تأمین امنیت جهانی ضرورت همه کشورها بوده و سرنوشت همه بشریت در برابر پدیدۀ شوم تروریزم مشترک و همگان از آن آسیب گ‌پذیر اند‌ و مقابله با این خطر مسئولیت جمعی جهان است.
به باور شورای مقاومت برای نجات افغانستان، گروه طالبان کشور را با بحران جدی مواجه ساخته و کشورهای منطقه و جهان را نیز دیر یازود دچار مشکل‌های عدیده خواهد کرد.
شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در اعلامیه‌ای خود خطاب به سران اجلاس فارمت مسکو نگاشته: "هرگونه راه‌حل برای بحران موجود افغانستان در صورتی عملی و پایدار خواهد بود که در آن همه طرف‌های قضیه افغانستان اشتراک داشته باشند."
در اعلامیه‌ای این شورا آمده است: "گروه طالبان در بیش از دوسال گذشته نشان داد که نه روحیه مدارا با مردم افغانستان را دارد و نه حضور جریان‌های سیاسی را می‌پذیرد و نه هم ظرفیت تعامل با جامعۀ بشری را دارد."
به گفته‌ی چهره‌های‌ ضد طالبان در ترکیه، محروم کردن دختران از تحصیل و تعلیم و‌ منع زنان از کار در تمامی عرصه‌ها، سرکوب دادخواهی‌ها و محصور کردن زنان و حذف کامل آنان از جامعه، مصداق عینی "اپارتاید جنسیتی" است.
این شورا هم‌چنین گفته که تبعیض ناروای سیاسی، قومی و مذهبی نیز بخشی از رفتارهای خلاف موازین قانونی، انسانی و اخلاقی گروه طالبان است.
شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در ادامه نگاشته: "دوام حاکمیت گروه افراطی و تروریستی طالبان وضعیت افغانستان را بیش‌تر از پیش فاجعه‌بارتر کرده و امنیت منطقه و جهان را نیز با خطر جدی مواجه می‌سازد."
این شورا به کشورهای همسایه، منطقه و جامعه جهان گفته که "قضیه افغانستان با حضور یک‌جانبه‌ی طالبان و بدون اشتراک نمایندگان دیگر احزاب و ائتلاف‌های سیاسی و مردم افغانستان قابل حل نبوده، لذا هرگونه تصمیم و راه‌حل باید با حضور همه اطراف قضیه افغانستان اتخاذ شود."
این شورا از سران نشست مسکو خواسته که برای گفت‌و‌گوی جامع میان همه طرف‌های دخیل در قضیه افغانستان، زمینه برگزاری اجلاس منطقه‌ای با حضور سازمان ملل را مهیا تا زمینۀ استقرار صلح و برپایی نظام مشروعِ مردم‌سالار، فراگیر و عادلانه در کشور فراهم گردد.
شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان تصریح کرده که طالبان با همه گروه‌های تروریستی هم‌کاری نزدیک دارند و افغانستان را بار دیگر "به لانه امن تروریزم مبدل ساخته‌اند."
این شورا در ادامه افزوده‌ است که شورای امنیت سازمان ملل تأیید کرده‌ است که گروه طالبان هم‌چنان به حمایت از "سازمان‌های تروریستی در افغانستان" ادامه می‌دهد و فعالیت "گروه‌های تروریستی القاعده، تی‌تی‌پی، انصار‌الله تاجیکستان، حرکت اسلامی اُزبیکستان، ETIP و بیش از ۲۲ گروه تروریستی" به‌یژه در شمال و جنوب‌شرق کشور تحت حمایت این گروه و حامیان شان ادامه دارد‌.
این شورا اضافه کرده که هدف از این جابجایی و فعالیت‌های تروریستی، هدف قرار دادن امنیت کشور‌هایی است که نماینده‌گان آنان در نشست "فارمت مسکو" حضور دارند.
شورای مقاومت ملی هم‌چنین خاطرنشان کرده که "سرکوب، بازداشت، شکنجه، محاکم صحرایی، کُشتن نیروهای امنیتی، ترور کارمندان دولت پیشین، برخلاف آنچه طالبان عفو عمومی اعلام کرده‌اند؛ ادامه دارد و از دیگر جنایات بشری این گروه طالبان است.
یادآوری می کنیم، که نشست فارمت مسکو قرار است به تاریخ ۲۹ سپتمبر در کازان روسیه برگزار شود. امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه گروه طالبان برای شرکت در این نشست به روسیه آمده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала