سیاست امریکا: تقویت اقتصاد جرمی در افغانستان برای ساقط کردن نظام های سیاسی منطقه

© AP Photo / Militant website via AP, FileIn this undated file photo released by a militant website, which has been verified and is consistent with other AP reporting, militants of the Islamic State group hold up their weapons and wave its flags on their vehicles in a convoy on a road leading to Iraq, while riding in Raqqa city in Syria
In this undated file photo released by a militant website, which has been verified and is consistent with other AP reporting, militants of the Islamic State group hold up their weapons and wave its flags on their vehicles in a convoy on a road leading to Iraq, while riding in Raqqa city in Syria - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.09.2023
عضو شوید
ادامه نگرانی ها از حضور گروه های تروریستی از جمله داعش در افغانستان.
به گزارش اسپوتنیک، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت درباره افغانستان گفت که فدراسیون روسیه از خطر گروه های تروریستی در افغانستان برای امنیت منطقه نگران است و گفت که گروه های تروریستی مانند داعش در افغانستان "تقویت" یافته اند.
اما در حقیقت وضعیت داعش و دیگر گروه های تروریستی در کشور با در نظر داشت تناقض ها بین نظرات همسایگان و کشور های منطقه بر حضور داعش در خاک افغانستان و انکار طالبان از این موضوع جیست؟ و پیامدها و تهدیدات احتمالی آن منطقه و جهان چه خواهد بود؟ کارشناسان در این مورد چه می گویند؟
احمد سعیدی کارشناس مسائل سیاسی، در مصاحبه با اسپوتنیک می گوید: بدون شک تشویش های نماینده روسیه در سازمان ملل متحد بجا است همچنان تمام کشور های منطقه و فرا منطقه گاه و بیگاه به شمول پاکستان، از تقویت و رشد تروریزم در افغانستان نگران هستند.
احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
کارشناس مسائل سیاسی
داعش و سایر گرو های تروریستی از جمله:
القاعده
تی‌تی‌پی
حرکت المجاهدین
جیش محمد
سرفروشان اسلام و...
در افغانستان حضور دارند و تقویت می شوند و از سلاح ها و مهمات امریکایی استفاده می کنند.
آقای سعیدی بر این باور است که امریکا، طالبان را آوردند و تا بحال هم این گروه در سایه مغناطیسی امریکا قرار دارد. طالب به این خاطر آورده شده است که کشور های آسیای میانه را ناامن بسازد و روسیه مشکلاتی پیدا کند مجبور شود به ازبکستان و تاجیکستان و ترکمنستان کمک کند.
قاری فصیح الدین لوی درستیز طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.09.2023
اصرار از پاکستان و انکار از طالبان
به باور آقای سعیدی طالبان باید به عنوان یک عنصر امریکایی وتروریست پرور شناسایی و منزوی شود.
آقای ویس ناصری کارشناس مسائل سیاسی، در گفتگو با اسپوتنیک افغانستان می گوید که نه تنها شعبه خراسان داعش بلکه:
القاعده
جیش محمد
سپاه صحابه
تی‌تی‌پی
انصارالله تاجیکستان
نهضت اسلامی ازبکستان
حزب اسلامی ایغور ها و ...
زیر حاکمیت طالبان، رهبران این گروه های تروریستی، سوق و ادراه و تجهیز و تمویل آنها در افغانستان است و تهدیدی برای تمام کشور ها به شمار میروند؛
بدین ترتیب طالبان در منطقه صادر کننده تروریزم، افراطیت مذهبی، قرائت تاریک از دین، نفرت قومی و مذهبی و مواد مخدر و قاچاق هستند و اقتصاد جرمی را تقویت می‌کنند.

صادرات تفکر خشونت آمیز ترس، وحشت انتحار و انفجار و کشتار می تواند نظام های سیاسی را متزلزل و بی ثبات بسازد و مانند دولت غنی به سقوط بی انجامد و حکومتی مانند گروه افراطی طالبان را جایگزین آن کند.

ویس ناصری - اسپوتنیک افغانستان
ویس ناصری
کارشناس مسائل سیاسی
برگزاری نشست امریکا و پنج کشور آسیای میانه درباره ای افغانستان در آستانه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.07.2023
برگزاری نشست امریکا و پنج کشور آسیای میانه درباره ای افغانستان در آستانه
همانگونه که در شورای امنیت، در مجمع عمومی سازمان ملل، در فرمت های مسکو، نشست شانگهای و تمام نشست های بین المللی از حضور تروریست ها در افغانستان شکایت دارند، اما برای مبارزه با این گروه های تروریستی ابراز نگرانی کافی نیست بلکه اقدامات عملی از جمله برگزاری یک کنفرانس بین المللی به ارتباط افغانستان زیر چتر ملل متحد دایر شود تا یک تصمیم بزرگ برای ایجاد یک تفاهم ملی و تغییر نظام سیاسی و کنار زدن طالبان از قدرت در افغانستان صورت بگیرد.
هر قدر که طالبان بر سر قدرت باشند و خاک افغانستان تحت کنترول آنها باشد، گروه های تروریستی تقویت می شود و حملات تروریستی و تهدیدات امنیتی در سطح منطقه و جهان افزایش می یابد و بسا اینکه اجتمال دارد شاهد رویداد های تروریستی مانند سال 2001 باشیم.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала