چرایی مقاومت پول افغانستان در برابر ارزهای خارجی به ویژه دالر

© Photo / Sarai.Shahzadaاستفاده از پول خارجی در افغانستان ممنوع شد؛ آیا این اقدام طالبان نقطۀ ضعف دارد؟
استفاده از پول خارجی در افغانستان ممنوع شد؛ آیا این اقدام طالبان نقطۀ ضعف دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.09.2023
عضو شوید
یک نشریه ای امریکایی نوشته است، که کمک‌های میلیارد دالری جامعه جهانی به افغانستان سبب حفظ ارزش پول افغانی در برابر دالر شده است.
به گزارش اسپوتنیک، سرازیر شدن میلیاردها دالر از کمک‌های بشری جامعه جهانی به افغانستان زیر کنترل گروه طالبان، سبب شده تا پول افغانی ارزش خود در برابر ارزهای خارجی به‌ویژه دالر امریکایی را حفظ کند.
بلومبرگ روز سه‌شنبه، ۴ سنبله،گزارش داده است، که بلند رفتن بهای پول افغانی در برابر ارزهای خارجی در کشوری مانند افغانستان که شهروندان آن با یکی از بدترین نقض حقوق بشری از سوی طالبان روبه‌رور هستند، غیر عادی است.
In this photograph taken on December 29, 2014, an Afghan customer (L) counts his Afghani currency notes at a currency exchange market along the roadside in Kabul - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.11.2021
کاهش بی پیشینه ارزش پول افغانی؛ مردم نگران بلند رفتن نرخ مواد خوراکی
به نوشته این رسانه، افزایش تجارت با کشورهای همسایه افغانستان همچنان بر حفظ ثبات پول افغانی کمک کرده است.
بلومبرگ نوشته که ممنوعیت استفاده از روپیه پاکستانی و دالر امریکایی از سوی رژیم طالبان در معاملات نیز یکی دیگر از عوامل حفظ ارزش پول افغانی است.
در حال حاضر، یک دالر امریکایی در بازارهای افغانستان ۷۸.۳۰ افغانی مبادله می‌شود.
شهروندان این کشور می‌گویند، که به‌رغم افزایش ارزش پول افغانی در برابر دالر امریکایی، بهای کالاهای مصرفی در افغانستان همچنان بالا است.
یادآوری می کنیم، که در آغاز چیرگی گروه طالبان ارزش پول افغانستان در برابر ارزش های خارجی به ویژه دالر پایین آمد و یک دالر برابر با بیش از صد و بیست افغانی بود و اما پس از رسیدن کمک های چهل میلیون دالری هفته وار و لیلام آن در بازار، پول افغانستان یکبار دیگر ارزش خود را مانند دوران جمهوریت حفظ کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала