قوای فرانسه از نیجر فرار می کند

مکرون
مکرون - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.09.2023
عضو شوید
پانین افریقایی: خروج نیروهای فرانسه از نیجر شکستی بزرگ به سیاست مکرون در افریقا است.
به گزارش اسپوتنیک، نیکیتا پانین، هماهنگ کننده برنامه شورای امور بین الملل روسیه، کارشناس مرکز مطالعات افریقا در دانشگاه عالی اقتصاد گفت که خروج دیپلمات ها و پرسنل نظامی فرانسوی از نیجر شکستی برای سیاست افریقایی امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه است.
Нигерийские солдаты стоят на страже в Ниамее, Нигер - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.09.2023
دادگاهی در نیجر حکم اخراج سفیر فرانسه را صادر کرد
وضعیت بین نیجر و فرانسه در واقع یک بازی افزایش ریسک است و در مقطعی، با در نظر گرفتن مسدود شدن کامل کار سفارت فرانسه، این واقعیت که دیپلماسی فرانسه نتوانست به انزوای دیپلماتیک نیجر دست یابد، افزایش خطرات در آینده برای آن بی معنی بود. استراتژی فرانسه و ظاهراً این اظهار نظر در مورد فراخواندن سفیر فرانسه و دیگر دیپلمات ها مبنی بر اینکه فرانسه با این همه به خواسته های مقامات نیجر برای خروج نیروها از خاک نیجر عمل خواهد کرد، در واقع اعتراف به شکست سیاستی است که ماکرون اخیراً در منطقه ساحل و به طور عموم در افریقا در پیش گرفته است.
به گفته پانین، این شکست تا حد زیادی شهرت دارد و بر امکانات عملی سیاست فرانسه در افریقا تأثیر می گذارد. با این همه، این به معنای تغییر پارادایم کامل برای فرانسه در افریقا نیست، زیرا هنوز تعداد قابل توجهی از دولت ها وجود دارند که نسبتاً به مقامات پاریس وفادار هستند.
در 24 سپتامبر، مکرون گفت که همکاری بیشتر با نیجر غیرممکن است، زیرا دولت فعلی این کشور افریقایی که قدرت را به دست گرفته است، قصد مبارزه با تروریزم را ندارد.
در همان روز نیجر حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای فرانسوی بست. همزمان، ایالت اجازه می دهد هر پرواز تجارتی از کشورهای مختلف در حریم هوایی خود باشد، اما این مجوز دیگر برای فرانسه اعمال نمی شود.
Президент Франции Эммануэль Макрон во время пресс-конференции - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.09.2023
مکرون: پاریس تنها پس از گفتگو با بازوم در مورد نیجر تصمیم خواهد گرفت
محکمه عالی نیجر در 3 سپتامبر مصونیت دیپلماتیک سفیر فرانسه را سلب کرد و با اخراج وی از کشور موافقت کرد. پیش از این، در 25 آگوست، این دیپلمات به وزارت خارجه احضار شد، اما وی از سفر خودداری کرد. علی لمین زین، صدراعظم نیجر، تصمیم ایته را اقدامی توهین آمیز خواند.
در 26 جولای، کودتای نظامی در نیجر رخ داد که در نتیجه آن، محمد بازوم رئیس جمهور که دارای دیدگاه های طرفدار فرانسه بود، سرنگون شد. جنرال عبدالرحمن سیانی خود را رئیس جدید دولت معرفی کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала