ثبت پنج مورد نقض آتش بس در قره باغ

© Sputnik / Aik Arutunyan /  مراجعه به بانک تصاویر Эскалация ситуации в Нагорном Карабахе
Эскалация ситуации в Нагорном Карабахе - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.09.2023
عضو شوید
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، که پنج مورد نقض آتش بس در قره باغ ثبت شد.
به گزارش اسپوتنیک، برپایه داده های وزارت دفاع روسیه، از زمان بستن توافقنامه توقف درگیری ها در قره باغ کوهستانی، پنج مورد نقض آتش بس ثبت شده است.
در این گزارش آمده است: "از زمان بستن توافقنامه توقف درگیری ها، پنج مورد نقض آتش‌بس ثبت شده است: در منطقه شوش - دو مورد، در منطقه مردکرت - سه مورد".
Эскалация ситуации в Нагорном Карабахе - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.09.2023
افزایش شمار کشته شدگان درگیری قره باغ به 25 نفر
همانطور که مشخص شد، تخلفات در قره باغ از سوی نیروهای نگهبان صلح روسیه با همکاری طرف آذربایجانی در حال بررسی است. همچنین تعامل مستمر با باکو و استپانکرت با هدف جلوگیری از خونریزی، تضمین امنیت و رعایت قوانین بشردوستانه در رابطه با غیرنظامیان برقرار است.
خاطرنشان می شود که نیروهای نگهبان صلح روسیه همچنان از 1340 غیرنظامی از جمله 607 کودک نگهبانی می کنند، که در حال حاضر قادر به بازگشت به خانه های خود نیستند. اسکان، غذا و مراقبت های پزشکی آنها سازماندهی شده است.
آذربایجان در 19 سپتامبر "اقدامات ضد تروریستی محلی" را برای بازگرداندن نظم قانون اساسی در قره باغ آغاز کرد. ایروان آنچه در حال وقوع است را تجاوز خواند و اعلام کرد که هیچ واحد ارمنی در قره باغ وجود ندارد. یک روز بعد، با میانجیگری نیروهای نگهبان صلح روسی، توافقی در مورد آتش بس در قره باغ حاصل شد؛ از جمله شروط آتش بس، به ویژه خلع سلاح نیروهای ارمنی و عقب نشینی تجهیزات سنگین بود.
یادآوری می کنیم، که قره باغ کوهستانی منطقه ای در ماوراء قفقاز است، که نزدیک به همه ای باشندگان این منطقه ارمنی هستند.
در سال 1923، این منطقه وضعیت یک منطقه خودمختار را در داخل جمهوری آذربایجان دریافت کرد. در سال 1988 جنبشی برای اتحاد دوباره با ارمنستان در قره باغ آغاز شد. در 2 سپتامبر 1991 استقلال از آذربایجان اعلام شد و نام آن به جمهوری قره باغ تغییر کرد. از سال 1992 تا 1994، آذربایجان تلاش کرد کنترل جمهوری خودخوانده را به دست گیرد؛ این عملیات نظامی تمام عیار بود که طی آن 30 هزار نفر کشته شدند. در سال 1994، طرفین بر سر آتش بس توافق کردند، اما وضعیت جمهوری هرگز مشخص نشد. در پایان سپتامبر 2020، جنگ در قره باغ کوهستانی از سر گرفته شد. در شب 10 نوامبر، آذربایجان و ارمنستان با پا درمیانی مسکو توافق کردند آتش بس کامل کنند و در مواضع اشغالی باقی بمانند و اسیران و جسدهای کشته شدگان را مبادله کنند. نیروهای نگهبان صلح روسیه اکنون در منطقه از آن میان در دهلیز لاچین جا به جا هستند. سال گذشته، ایروان و باکو با میانجیگری روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، بحث درباره پیمان صلح آینده را آغاز کردند. در پایان ماه می امسال، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفت، که ایروان آماده است تا حاکمیت آذربایجان را در داخل مرزهای شوروی، یعنی همراه با قره باغ، به رسمیت بشناسد. در ماه سپتامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد، که رهبری ارمنستان اساساً حاکمیت آذربایجان بر قره باغ را به رسمیت شناخته است. همانطور که الهام علی اف، رهبر آذربایجان گفت، اگر ایروان موضع خود را تغییر ندهد، آذربایجان و ارمنستان ممکن است پیش از پایان سال قرارداد صلح امضا کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала