بحران خشکسالی در ترکیه؛ استانبول در انتظار باران + ویدیو

© AP Photo / Anna SzilagyiГусь ищет воду в высохшем русле озера Веленце, Венгрия
Гусь ищет воду в высохшем русле озера Веленце, Венгрия - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.09.2023
عضو شوید
بحران خشکسالی در ترکیه از چند سال قبل آغاز و در سال جاری تشدید شده به طوری که هم‌اکنون علاوه بر بروز کمبود آب جدی در کلانشهر استانبول، سدها و دریاچه‌های این کشور پرآب نیز در معرض خشکی قرار گرفته است.
به گزارش اسپوتنیک، بزرگترین کلان شهر ترکیه در پس زمینه خشکسالی غیرعادی طولانی هر روز کاهش می یابد؛ از هر 10 مخزن تامین کننده این شهر، 7 مورد خشک شده اند. خبرنگار اسپوتنیک با وضعیت یکی از بزرگترین مخازن آب شهر در غرب استانبول آشنا شد.
خشکسالی بی سابقه
اداره هواشناسی ترکیه پیش از این گزارش داده بود که ماه اگست خشک ترین ماه در ترکیه در 33 سال گذشته بوده است. بخش قابل توجهی از ترکیه (به استثنای تعدادی از مناطق شرق و غرب این کشور) به دلیل خشکسالی توسط کارشناسان هواشناسی در منطقه اضطراری قرار گرفته است.
از اوایل سپتمبر، مقامات استانبول تامین آب برای آبیاری باغ ها و پارک های خصوصی در شهر به دلیل خشکسالی متوقف کرده اند. طبق گزارش اداره منابع آب و فاضلاب استانبول (İSKİ)، میزان آب مخازن استانبول تا روز چهارشنبه کمی بیش از 24 درصد است.
از اپریل، میزان آب در مخازن به طور پیوسته تا 48.5 درصد کاهش یافته است.
اگر در پایان ماه جولای نیمی از ده مخزن بزرگ عملا کم عمق بودند و کمتر از 5 درصد پر شده بودند، اکنون از هر 10 مخزن 7 مورد کم عمق شده است. طبق گفته پیش بینی ها، طی ده روز آینده در استانبول هیچ بارشی پیش بینی نمی شود. دمای هوا از 26 تا 30 درجه سانتیگراد خواهد بود.
گل و لای و اثرات خشکسالی
وضعیت مخزن Büyükçekmece، که بیش از 10 کیلومتر در غرب استانبول، در جنوب، جایی که به دریای مرمره می ریزد، نگرانی خاصی ایجاد نمی کند: آب زیادی وجود دارد، کشتی ها در ساحل لنگر انداخته اند، ساکنان محلی در ساحل استراحت می کنند. اما این یک تصور فریبنده است، صاحب یکی از کشتی‌ها اطمینان می دهد و دعوت می کند تا به منطقه شمالی تر سفر کنیم. طبق اطلاعات رسمی، فقط 4.6 درصد این مخزن پر است.
در چند کیلومتری شمال تر از این منطقه، منظره ناخوشایندی ظاهر می شود: آب حداقل 500 متر از ساحل عقب نشینی کرده است، ظاهراً برای مدت طولانی، کف دریا خشک شده است. گل و لای به شدت سفت شده است و تقریباً از زیر پا حرکت نمی کند. جایی که امواج آب به ساحل برخورد می کردند، اکنون صدها خار، شبیه به مناطق کویری، رشد کرده‌اند؛ منظره در کل شبیه یک بیابان است.
Обвал в шахте по добыче меди на юго-востоке Турции - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.09.2023
ریزش یک معدن در شمال ترکیه/ 300 نفر در معدن قرار دارند
تنها نزدیک‌تر به خط ساحلی جدید، خاک باتلاقی پوشیده از هزاران صدف در زیر پا است. مرغ‌های دریایی کنار آب جمع شده‌اند و بی‌وقفه فریاد می‌زنند؛ آب مخزن کدر است.
با این حال، ماهیگیرانی در ساحل جمع شدند که ماهیگیری برای آنها بیشتر یک سرگرمی است تا راهی برای کسب درآمد.
یکی از ماهیگیران به نام احمد گفت: "من چندین سال است که اینجا ماهیگیری می کنم، اما این اولین بار است که دریاچه در این اندازه بزرگ خشک می شود. خشکسالی وحشتناکی وجود دارد؛ نمی توانم تصور کنم اگر باران نبارد در زمستان چه خواهیم کرد."
دانشمندان هشدار می دهند
گوون اوزدمیر، استاد دانشگاه آیدین استانبول، به اسپوتنیک گفت که در حال حاضر نهادهای دولتی در حال بررسی همه گزینه های ممکن برای تامین آب استانبول هستند، با این حال، شهروندان نیز ملزم به صرفه جویی در مصرف آب در شرایط خشکسالی طولانی مدت هستند و نمی توانند از این امر خودداری کنند. مجبور هستیم تا آب مصرف شده را بازیافت کنیم.
وی افزود: به دلیل تغییرات آب و هوایی، دمای دریاها در حال افزایش است، یخچال های طبیعی در حال ذوب شدن هستند و بارش های ناگهانی و طوفان ها بیشتر می شوند. در عین حال، بارندگی در دوره های طولانی کاهش می یابد، خشکسالی هیدرولوژیکی باعث خشک شدن دریاچه ها، کاهش سطح آب های زیرزمینی و نهرها و خشکسالی کشاورزی می شود. این نشانه آغاز مهاجرت به دلیل بحران‌های اجتماعی-اقتصادی است و ممکن است جنگ برای آب شیرین آغاز شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала