گسترش روابط تجاری و اقتصادی روسیه با افغانستان

© Sputnik / Дмитрий Астахов /  مراجعه به بانک تصاویر Михаил Мишустин и Абдулла Арипов
Михаил Мишустин и Абдулла Арипов - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.09.2023
عضو شوید
نخست وزیر فدراسیون روسیه از آمادگی ها برای توسعه راه های مواصلاتی به افغانستان خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه گفت که روسیه آماده است فعالانه‌تر برای گسترش مسیرهای حمل و نقل در منطقه اوراسیا از جمله مسیرهای منتهی به افغانستان و جنوب آسیا کار کند.

میشوستین در دیدار با عبدالله آریپوف نخست وزیر ازبکستان گفت: "اولویت برداشتن گام‌های بیشتر برای توسعه کریدور بین‌المللی شمال-جنوب است؛ همانطور که قبلاً گفتیم، این پروژه می‌تواند با کانال سوئز برای جریان بار رقابت کند و اجرای آن به افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین همه شرکت کنندگان در پروژه کمک خواهد کرد."

نخست وزیر روسیه افزود: در اینجا ما آماده همکاری نزدیک‌تر برای گسترش همه مسیرهای حمل و نقل در فضای مشترک اوراسیا از جمله مسیرهای منتهی به افغانستان و جنوب آسیا هستیم.

میشوستین، نخست وزیر روسیه گفت: در مورد تقویت ارتباط حمل و نقل بین روسیه و ازبکستان و همچنین کل فضای اوراسیا، خاطرنشان کرد که توجه ویژه در این زمینه به توسعه یک برنامه همکاری جامع برای توسعه حمل و نقل ریلی در جمهوری ازبکستان است. سرمایه گذاران روسی در اینجا آماده مشارکت در نوسازی زیرساخت‌های میادین هوایی هستند.
عبدالله آریپوف، نخست وزیر ازبکستان، میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.06.2023
پیشنهاد تاشکند؛ ایجاد دهلیز تجارتی جدید از خاک افغانستان
او گفت: "این ابتکار خود را به خوبی ثابت کرده است، به اطمینان از تحویل سریع کالا کمک می‌کند و فرصت‌های بیشتری را برای تولیدکنندگان ما، از جمله کسب‌وکارهای کوچک و متوسط باز می‌کند."
علاوه بر این، به گفته میشوستین، ادامه کار برای افزایش عرضه محصولات زراعتی "در درجه اول در چارچوب پروژه Agroexpress" ضروری است.
از سوی دیگر عبدالله آریپوف، نخست وزیر ازبکستان نیز به نوبه خود خاطرنشان کرد که تشکیل کریدورهای حمل و نقل بین المللی جدید به کشورها این امکان را می دهد که بازارهای امیدوار کننده ای را برای محصولات خود باز کنند. ما از توسعه یکی از شریان‌های اصلی حمل‌ونقل قاره اوراسیا، کریدور بین‌المللی شمال-جنوب - حمایت می‌کنیم وجنبه مهم اجرای این ابتکار، اعمار خط آهن در امتداد دهلیز بین الافغانی است.
این در حالی است که چند پیش، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، از قصد مینسک برای ورود به بازار افغانستان از طریق تاجیکستان خبر داد.
Президент РФ Владимир Путин проводит встречу с представителями бизнеса на VIII Восточном экономическом форуме - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.09.2023
سخنرانی ولادیمیر پوتین در مجمع اقتصادی شرق؛ خاور دور، روابط با کشورهای غربی و اقتصاد آینده
سوال اصلی اینجا است، پیوستن افغانستان به دهلیز "شمال-جنوب" چه اهمیت اقتصادی و سیاسی برای کشور خواهد داشت؟ و آیا افغانستان میتواند مسوولیت های خودش در قبال این موضوع را انجام دهد؟‌ (تامین امنیت و حفاظت از زیرساخت ها و غیره)
در این مورد آقا شاکر یعقوبی کارشانس مسائل اقتصادی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: "پیوستن افغانستان به دهلیز شمال-جنوب با تثبیت جایگاه جیو اکونومیک و جیو‌ استراتژیک این‌ کشور نقش مهم ترانزیتی افغانستان را در منطقه خیلی برجسته مطرح می‌سازد."
"این دهلیز می‌تواند منافع اقتصادی شمال و جنوب را با منافع اقتصادی افغانستان نسبتاً گره بزند و حتا می‌تواند در کش و قوس های سیاسی تاثیر ویژه بر قدرتمندسازی سیاست کشور داشته باشد."
شاکر یعقوبی
کارشانس مسائل اقتصادی
وی خاطرنشان کرد که "مهم‌تر از همه اینکه ایجاد دهلیز‌های تجارتی پتانسیل شکستن قفل‌های تجارتی و در هم ریختن دیوار های انحصار اقتصادی را دارد که می‌تواند وابستگی تجارتی افغانستان به یک‌کشور خاص را از بین ببرد و مسیر های تازه به روی حمل و نقل کالا های تجارتی افغانستان باز کند."
"افغانستان می‌تواند از امکانات و سهولت های اقتصادی و تجارتی که در این مسیر ایجاد می گردد بهره بیشتر ببرد و به بازار های مهم تجارتی راه پیدا کند. توسعه این دهلیز نیازمند همکاری های بیشتر منطقه‌یی است که در این میان افغانستان نباید در اجرای نقش محوله خود کوتاه بیاید."
شاکر یعقوبی
کارشانس مسائل اقتصادی
در جمع بندی این کارشناس مسائل اقتصادی چنین گفت: "نبود امنیت لازم نگرانی درشت است که همواره دهلیز های اقتصادی و تجارتی را به چالش مواجه می‌کند و باعث کُندی در تطبیق پروژه های این‌چنینی می‌گردد. انتظار می‌رود که افغانستان با درک اهمیت اقتصادی و راهبردی این پروژه از هرنوع تلاش در راستای هموارسازی فضا برای تطبیق این پروژه دریغ نورزد."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала