7 میلیارد دالر؛ ارزش قراردادهای استخراج معادن افغانستان از زمان به روی کار آمدن طالبان

© Photo / momp.afghanistanوزارت معادن و پترولیم
وزارت معادن و پترولیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.09.2023
عضو شوید
وزارت معادن و پترولیم تحت کنترول طالبان* می گوید ارزش قراردادهای امضاشده در بخش استخراج معادن در دو سال گذشته نزدیک به هفت میلیارد دالر می‌رسد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از طلوع نیوز، همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم گفت: "شرکت‌های ایرانی، چینایی، ترکی و بریتانیوی سرمایه‌گذار استند و حجم سرمایه‌گذاری در این هفت قرارداد تقریبا در حدود ۶ میلیارد و ۵۵۷ میلیون دالر می‌رسد."
سخنگوی وزارت معادن ‌افزوده که در این مدت قرارداد استخراج ۲۰۰ معدن کوچک را نیز به شرکت‌های داخلی واگذار کرده است.
وزارت معادن و پترولیم همچنان گفته است که در حال حاضر شماری از معدن‌ها به ویژه معدن سرب و جست ولایت غور، حوزه‌های نفتی و آهن پنجشیر آماده استخراج هستند و سرمایه‌گذاران می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند.
از سویی‌هم، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفته است که طالبان باید با حفظ منافع ملی، قراردادهای معادن را به شرکت‌های داخلی و خارجی واگذار کند.
Изумруды, добытые на месторождении Мариинский прииск в Свердловской области - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.09.2023
طالبان از فروش زمرد پنجشیر به ارزش بیش از 24 میلیون افغانی از طریق داوطلبی خبر دادند
به گفته‌ی مسوولان در این اتاق، طالبان باید به منظور جلب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در کشور سهولت‌های لازم را در بخش سرمایه‌گذاری فراهم سازد و جامعه جهانی نیز محدودیت‌های وضع‌شده را بردارد.
محمد یونس مومند، معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: "وزارت معادن و پترولیم وظیفه دارد که هم برای سرمایه‌گذاران افغان و هم برای سرمایه‌گذاران خارجی شرایط آسان و خوب و هم نظر به منافع ملی اقتصادی شرایط آماده کند که سطح سرمایه‌گذاری بیشتر شود."
پیش از این وزارت معادن و پترولیم گفته بود که شفافیت کامل در استخراج معادن وجود دارد و هیچ معدن در کشور به‌گونه‌ی غیرقانونی استخراج نخواهد شد.
طالبان* — این سازمان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала