علیزی: افغانستان به سوی یک جنگ داخلی روان است

© Photo / facebook account of Ministry of Defenseهیبت‌الله علی‌زی
هیبت‌الله علی‌زی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.09.2023
عضو شوید
آخرین رئیس ستاد ارتش حکومت غنی گفته است که طالبان در حال حاضر درگیر "جناح‌گرایی" اند و افغانستان به سرعت در حال تبدیل‌شدن به "پناه‌گاه امن تروریست‌های خارجی" است.
به گزارش اسپوتنیک، اندیا تودی به نقل از هیبت‌الله علیزی در گزارشی نوشته است، که با توجه به دوسال حاکمیت گروه طالبان در افغانستان دیده می‌شود که وضعیت در این کشور "بسیار بحرانی و خطرناک است" و اوضاع به سوی روان است که می‌تواند منجر به یک جنگ داخلی دیگر در افغانستان شود.
این مقام نظامی افغانستان، ایالات متحده امریکا را متهم به تسلیم‌دهی افغانستان به طالبان کرده و گفته است: دولت بایدن افغانستان و مردم آن را به‌طور "ناگهانی" در اختیار گروه طالبان گذاشته است.
هیبت‌الله علی‌زی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.08.2022
علیزی: ادعای اشرف غنی در باره فروپاشی نیروهای امنیتی پیش از گریزش "دروغ شاخدار" است
با این حال او تأکید کرده است، که شمار سازمان‌های تروریستی در افغانستان در زمان رژیم طالبان افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است. او مدعی شده است که حتی گروه‌های تروریستی افریقایی مانند الشباب در افغانستان جای پا باز کرده‌اند.
او افزود: "جای تعجب نیست که همه چیز زیر حاکمیت طالبان ممکن است در افغانستان اتفاق بیفتد".
آخرین رییس ستاد ارتش حکومت پیشین افغانستان خاطرنشان کرد: "شما می‌بیند القاعده فعال است، داعش روز به روز بیش‌تر فعال می‌شود و گروه‌های مقاومت زیادی در برابر رژیم طالبان در نقاط مختلف اعلام موجودیت می‌کنند که البته ادامه این وضعیت افغانستان را به یک جنگ داخلی جدی دیگر یا انشعاب احتمالی می‌کشاند".
علیزی با اشاره به بی‌اعتنایی امریکا در مقابل اظهارات مقام‌های پیشین افغانستان از هرج‌و‌مرج احتمالی در افغانستان‌ پس از بیرون شدن آنان از این کشور هشدار داده و گفته است: "اگر پس از این آنان هم‌چنان به ما گوش ندهند، با قاطعیت می‌توانم به شما بگویم که وضعیت افغانستان حتی پیش از سال ۲۰۰۱ هم بدتر خواهد شد".
پیش از این، هیبت‌الله علیزی گفته بود، که در صورتی‌که گفت‌وگو با طالبان نتیجه‌ ندهد، جنگ داخلی رُخ خواهد داد.
یادآوری می کنیم، که علیزی از جنرالان ارشد جمهوریت بود که در روزهای پیسین حکومت پیشین، از سوی اشرف غنی به‌عنوان رییس ستاد ارتش گماشته شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала