مک‌کنزی: درباره ای وضعیت بیرون شدن امریکا از افغانستان خیلی متاسفم

© AP Photo / Alex BrandonIn this April1 14, 2018, file photo, then-Marine Lt. Gen. Kenneth "Frank" McKenzie speaks during a media availability at the Pentagon in Washington. McKenzie, the Marine general overseeing the U.S. war effort in Afghanistan says the Islamic State affiliate there has hopes of attacking the U.S. homeland. But McKenzie says the extremist group’s aspirations are being frustrated by American counterterrorism operations in its strongholds in northeastern Afghanistan.
In this April1 14, 2018, file photo, then-Marine Lt. Gen. Kenneth Frank McKenzie speaks during a media availability at the Pentagon in Washington. McKenzie, the Marine general overseeing the U.S. war effort in Afghanistan says the Islamic State affiliate there has hopes of attacking the U.S. homeland. But McKenzie says the extremist group’s aspirations are being frustrated by American counterterrorism operations in its strongholds in northeastern Afghanistan.  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.09.2023
عضو شوید
رئیس پیشین سنتکام گفت: من از برای اینکه این وضعیت در افغانستان این گونه به پایان رسید، بسیار متاسفم. من درباره ای تصمیم نخستین بسیار متاسفم چون به نظرم تصمیم اشتباهی بود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، رئیس پیشین سنتکام در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس نیوز مساله بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان را به صراحت مورد بحث قرار داد و گفت: من بر این باورم، که تاریخ تصمیم به بیرون شدن از افغانستان را به همان شکلی که ما انجام دادیم و شیوه‌ای که ما را به بیرون شدن از آن هدایت کرد، یک نقص مهلک خواهد دانست.
جنرال فرانک مک‌کنزی، رئیس سابق سنتکام در این مصاحبه همچنین افشا کرد، که تاسف‌های زیادی دارد که شامل تصمیم اولیه برای خروج هم می‌شود.
Генерал-лейтенант США Кеннет Маккензи-младший во время выступления в Пентагоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.03.2022
فرمانده سنتکام: داعش همچنین به‌دنبال حمله به ایالات متحده است
وی که اکنون بازنشسته است، زمانی رئیس فرماندهی مرکزی امریکا از مارچ ۲۰۱۹ تا اپریل ۲۰۲۲ را برعهده داشت و شاهد و ناظر بر بزرگترین تخلیه در تاریخ امریکا بود که در آن بیش از ۱۲۴ هزار افغانستانی از افغانستان و پیش از روی کار آمدن دوباره ای گروه طالبان در ۳۱ اگوست ۲۰۲۱ بیرون شدند.
رئیس پیشین سنتکام ادامه داد: من بابت اینکه این وضعیت در افغانستان اینطوری تمام شد، بسیار متاسفم. من بابت تصمیم اولیه بسیار متاسفم چون به نظرم تصمیم اشتباهی بود.
جنرال مک‌کنزی همچنین گفت: هیچ توضیحی درباره حضور یک بمب‌گذار در آن روز یا روز پیش از وقوع انفجار در داخل و حوالی کابل وجود نداشت. ما با احتمال وقوع یک انفجار انتحاری روبرو بودیم اما درباره شخصی که چنین کاری انجام دهد، توضیحی نیامده بود.
رئیس پیشین سنتکام در ادامه مصاحبه خود با فاکس نیوز گفت: ما با احتمال وقوع یک حمله غیرمستقیم تیراندازی شامل پرتاب راکت یا هاوان روبرو بودیم. اما می‌دانم که هیچ اطلاعاتی برای پشتیبانی چنین ارزیابی وجود نداشت.
وی در پاسخ به اینکه آیا اطلاعاتی درباره بمبگذار انتحاری و اعضای داعش که در هتلی در نزدیکی فرودگاه حضور داشتند، در اختیار داشت یا خیر، گفت: اهداف مختلف نظامی وجود داشت که سران نظامی امریکا به طالبان درباره آنها گفته بودند. طالبان به برخی از آنها پرداخت و به برخی هم خیر. ما درباره هتلی که از طالبان خواسته بودیم تا به آن نظارت داشته باشند، اطلاعات خاصی نداشتیم.
جنرال مک‌کنزی درباره "ابی گیت" نیز گفت: این مکان تنها جایی بود که امریکا می‌توانست به صورت مستقیم مردم را وارد آن کند. انگلیس از امریکا خواست تا آن را باز کند و ما هم این کار را انجام دادیم.
فرمانده سنتکام: طالبان به ما پیشنهاد کنترول موقت بر کابل را داده بودند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.09.2021
فرمانده سنتکام: طالبان به ما پیشنهاد کنترول موقت بر کابل را داده بودند
وی با بیان اینکه هنوز هم فکر می‌کند امریکا باید نیروهایی در افغانستان داشته باشد، گفت: به ارزیابی فرمانده کنونی سنتکام درباره اینکه داعش قابلیت حمله از داخل افغانستان در برابر منافع امریکا را دارد، اعتماد دارد.
فرمانده پیشین سنتکام در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانست متفاوت عمل کند، گفت: همیشه وقتی به گذشته نگاه می‌کنید و به افرادی که از دست رفته‌اند، به این فکر می‌کنید که آیا می‌شد متفاوت عمل کنید و من هم همینطور هستم. من هم به این مساله فکر می‌کنم. این یکی از تاسف‌های من است. هر آنچه را که انجام دادیم، بررسی می‌کنم. تا وقتی زنده هستم هر ماه اوت به این مساله فکر می‌کنم.
یادآوری می کنیم، که روزهای نزدیک به ۳۱ اگوست ۲۰۲۱ یک آشفتگی و ناآرامی محض بود؛ برخی والدین نوزادان خود را از روی حصارها به آن طرف رد می‌کردند به این امید که که فرزندانشان حتی به صورت یتیم بتوانند زندگی بهتری داشته باشند. برخی خودشان را به زیر هواپیماهای ترابری آویزان کردند؛ هزاران زن، مرد و کودک با هر سن و سالی هر آنچه را که می‌توانستند برداشتند و خود را به ورودی‌های فرودگاه بین‌المللی کابل رساندند تا از این کشور بیرون شوند.
۲۶ اگوست ۲۰۲۱، چند روز مانده به ورود طالبان به کابل، یک عامل انتحاری داعش ۱۳ نیروی امریکایی و ۲۰۰ افغانستانی را کشت. مک‌کنزی به تهدیدهایی اشاره کرد، که امریکا پیش از حمله به "ابی گیت" روی آنها نظارت داشت و از اتهامات مبنی بر اینکه سران نظامی می‌توانستند از وقوع آن جلوگیری کنند، انتقاد کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала