زلزله مراکش معادل به قدرت 25 بمب هستوی

© AFP 2023 / Fadel SennaЖенщина стоит перед своим поврежденным домом от землетрясения в старом городе Марракеша, Марокко
Женщина стоит перед своим поврежденным домом от землетрясения в старом городе Марракеша, Марокко - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.09.2023
عضو شوید
زلزله شناس متخصص برای اسپوتنیک گفت، زلزله مراکش معادل قدرت 25 بمب هستوی بود، این زلزله نظریه های دانشمندان را در مورد این منطقه تغییر خواهد داد.
به کزارش اسپوتنیک، دکتر کمال آغرود، محقق زمین‌شناسی مراکشی به اسپوتنیک گفت، "زمین‌لرزه‌ای که در مراکش رخ داد از سال 1755 در این کشور مشاهده نشده بود".
زمین لرزه های قبلی با این بزرگی در گذشته ثبت نشده است، از جمله زمین لرزه الحسیما در سال 2004، که 6.4 در ریشتر بود، و زلزله آگادیر در سال 1960، که مخرب ترین زمین لرزه بود زیرا در آن زمان حدود 15000 نفر کشته شدند. وی در حدود 6 درجه ریشتر بود.
وی تصریح کرد که این زمین لرزه نتیجه حرکت جدید گسل ها در رشته کوه های اطلس بود، اما پیش بینی نمی شد که بزرگای آن به 7 ریشتر برسد، پس لرزه ها همچنان امکان پذیر است، اما شدت آن کمتر و ممکن است حتا احساس نشود."
به گفته این محقق، با توجه به اینکه مرکز زمین لرزه در پوسته زمین در اعماق شهر مراکش قرار دارد، احتمال وقوع سونامی پس از زلزله کم است و خود شهر نیز بسیار دور از دریا واقع شده است.”
Жители Марракеша со своими вещами сидят на площади после мощного землетрясения - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.09.2023
تعداد کشته شدگان زلزله مراکش به 1037 نفر رسید + ویدیو
دکتر عید الترازی، استاد گروه لرزه‌ شناسی و مخاطرات طبیعی دانشگاه هاشمی در اردن، زلزله‌ای را که مراکش را لرزاند، ویرانگر توصیف کرد و تاکید کرد که شدت آن از نظر قدرت با 25 بمب هستوی برابری می‌کند.
وی افزود: زلزله‌ای با بزرگی 7 ریشتر بسیار قوی است و می‌تواند باعث شتاب زمین در کانون زلزله بین 200 تا 300 سانتی‌متر بر ثانیه شود که می‌تواند اجسام را تخریب کند، به‌ویژه آن‌هایی که به‌طور خاص طراحی نشده‌اند تا در برابر زلزله مقاوم باشند. زمانی که پی ها از نظر زمین شناسی و توپوگرافی به اندازه کافی آماده نشده باشند."
در مورد تاثیر زلزله در مراکش بر کشورهای اطراف، الترازی گفت که این زلزله هیچ گونه تاثیر محرک قوی بر روی قشر زمین در منطقه اطراف، به ویژه در کشورهای شمال آفریقا یا خاورمیانه ای نخواهد داشت، بنابراین به نظر او احتمال وقوع چنین زلزله های مخرب در کشورهای همسایه بعید است.
الترازی درباره امکان پیش‌بینی چنین زمین‌لرزه‌هایی قبل از وقوع، توضیح داد: "این زلزله‌ها معمولاً غیرقابل پیش‌بینی هستند، زیرا دلایل زیادی وجود دارد که دانشمندان نمی‌توانند دقیقاً بدانند چه زمانی زمین‌لرزه رخ می‌دهد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала