چرا والاس کناره گیری کرد و گماشتن شاپس برای اوکراین و چین چه معنایی دارد؟

© AP Photo / Pool/Alexander ZemlianichenkoБывший министр обороны Великобритании Бен Уоллес. Архивное фото
Бывший министр обороны Великобритании Бен Уоллес. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.08.2023
عضو شوید
نخست وزیر بریتانیا پس از کناره گیری وزیر دفاع این کشور بیدرنگ وزیر دفاع جدید را به سرعت گماشت.
به گزارش اسپوتنیک، بن والاس از سمت وزیر دفاع بریتانیا کناره گیری کرد و گرانت شاپس به سرعت برای پر کردن کفش هایش انتخاب شد.
چه چیزی پشت آخرین تغییر در دولت سوناک است؟
بن والاس صبح پنجشنبه به ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا درباره تصمیم خود برای کناره گیری از سمت اش اطلاع داد. والاس پس از خلاصه ای از دستاوردهای بریتانیا در دوران تصدی خود به عنوان وزیر امنیت و دفاع نوشت، که می خواهد "در بخش هایی از زندگی که نادیده گرفته ام سرمایه گذاری کند و فرصت های جدید را کشف کند".
Министр обороны Великобритании Бен Уоллес - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.08.2023
وزیر دفاع بریتانیا استعفا کرد
چرا والاس کنار رفت؟
والاس در آغاز تابستان امسال تمایل خود را برای کناره گیری اعلام کرد. او که به عنوان یکی از حامیان سرسخت نظامی‌سازی اوکراین شناخته می‌شود، مانند بسیاری دیگر در غرب، می‌توانست از ضدحمله ناموفق رژیم کی‌یف ناراضی باشد. وی در نامه استعفای خود بر لزوم افزایش بودجه دفاعی بریتانیا تاکید کرد: "می‌دانم که شما هم با من موافقید که نباید به روزهایی برگردیم که دفاع به‌عنوان هزینه‌ای اختیاری از سوی دولت تلقی می‌شد و پس‌اندازها از طریق توخالی بیرون به دست می‌آمد".
بوریس جانسون، نخست‌وزیر پیشین بیدرنگ به این کناره گیری واکنش نشان داد و گفت: "از دیدن بیرون شدن دوستم بن والاس متأسفم. وزیر دفاع خوبی که به‌خوبی تماس‌های زیادی به ویژه درباره ای اوکراین دریافت کرد".
متیو گوردون بنکس، نماینده پیشین محافظه‌کار بریتانیا و پژوهشگر ارشد اکادمی دفاع بریتانیا، به اسپوتنیک گفت: "بن والاس، وزیر دفاع مستعفی بریتانیا، در جریان هفته‌های متمادی به طور گسترده‌ای از رفتن خود عقب‌نشینی کرد و تمایل خود را برای یک چالش شخصی جدید اعلام کرد. "به خوبی شناخته شده است که کار 24 ساعته او به عنوان وزیر دفاع به قیمت ازدواج او تمام شد، کمیسران مرزهای پارلمانی در یکسان سازی عادی حوزه های انتخابیه بر اساس جمعیت، کرسی او را در پارلمان در انتخابات بعدی لغو کردند. در حالی که والاس می توانست به راحتی انتخاب شود. او که برای یک کرسی امن دیگر انتخاب شده، ترک پارلمان را انتخاب کرده است و انتظار می‌رود برخی پست‌های با درآمد خوب را در خارج از پارلمان به عهده بگیرد".
نماینده پیشین بریتانیا ادامه داد: "اگرچه والاس به دلایل شخصی و خانوادگی از سمت وزیر دفاع کناره گیری می کند و به دنبال مسدود شدن او توسط ایالات متحده برای ریاست ناتو، او از وضعیت واقعی در داخل اوکراین و عملیات نظامی ویژه روسیه آگاه خواهد بود. انتخاب او برای ترک، زمانی که احتمال اخراجش وجود نداشت، اطمینان حاصل می کند که در صورت فروپاشی اوکراین و زمانی که او در آنجا حضور نخواهد داشت".
Новый министр обороны Великобритании Грант Шаппс. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.08.2023
گرانت شاپس وزیر دفاع جدید بریتانیا کیست؟
چرا شاپس گماشته شد؟
گرانت شاپس یک محافظه کار با پیشینه ای طولانی است که پیش از این منشی حمل و نقل، انرژی و شبکه صفر بوده است. به گفته مطبوعات محافظه کار بریتانیا، به نظر می رسد شاپس "یکی از ایمن ترین جفت دست ها" است: او به سوناک وفادار است و ثابت کرده است که وزیری "توانا" است. وقتی صحبت از اعتبارنامه دفاعی شاپس به میان می‌آید، رسانه‌های بریتانیا خاطرنشان کردند، که او "در هفته گذشته به راحتی از کیف بازدید کرد". برای مدت کوتاهی به عنوان رئیس گروه پارلمانی همه حزبی اوکراین خدمت می کرد. و عضو شورای امنیت ملی بوده است. روزنامه نگاران بریتانیایی می گویند، که تخصص نظامی شاپس به اندازه سلفش چشمگیر نیست و شایستگی اصلی او این است که آنچه را که نخست وزیر به او می گوید انجام خواهد داد.
نکته اصلی این است که دولت سوناک از وعده نخست وزیر وقت لیز تراس مبنی بر هزینه خیره کننده 3 درصد از تولید ناخالص داخلی برای دفاع تا سال 2030 فاصله گرفت. دولت کنونی متعهد شد که بودجه نظامی را به 2.5 درصد افزایش دهد. از آنجایی که تورم همچنان در حال کاهش است، رشد اقتصادی کند می شود و استانداردهای زندگی به شدت کاهش می یابد. بر اساس گزارش دفتر آمار ملی، تا 25 اگوست، حدود نیمی (51٪) از بزرگسالان در سراسر بریتانیا گفته اند که بیش از حد معمول برای به دست آوردن چیزی که معمولاً هنگام خرید غذا می خرند، هزینه می کنند.
در این شرایط، هر وزیر دفاع بیش از حد مشتاق می توانست به لعنتی برای کابینه سوناک تبدیل شود. با این حال، طبق مطبوعات بریتانیا، "شاپ احتمالاً با توپ بازی می کند.
گوردون بنکس می‌گوید: "ریشی سوناک که هیچ جاه‌طلبی شخصی برای جایگزینی او به عنوان رهبر حزب پس از انتخابات آینده ندارد، شاپس را یک جفت دست امن می‌داند". انتصاب او مانع از انتصاب یک رقیب احتمالی برای رهبری یا برهم زدن تعادل در کابینه شد. شاپس به سوناک وفادار است و در نقش های دیگر وزیر کابینه نسبتاً مؤثری بوده است. او ادامه سیاست دفاعی موجود بریتانیا را در آستانه انتخابات بعدی، "همانطور که می‌کنید" ارائه خواهد کرد".
Король Великобритании Карл III и принц Уильям идут за гробом королевы Елизаветы II во время процессии из Букингемского дворца в Вестминстер-холл в Лондоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.08.2023
پادشاه بریتانیا با انتصاب شاپس به مقام وزارت دفاع موافقت کرد
شاپس کجای اوکراین و چین ایستاده است؟
به گفته این کارشناس، والاس به دلیل حمایت شدیدش از اوکراین مشهور بود و جانشین او احتمالاً از همین فیلمنامه پیروی خواهد کرد.
گوردون بنکس گفت: "بعید است که روایت سیاست و لفاظی بریتانیا در مورد اوکراین تحت نظر شاپس تغییر کند، به استثنای اصلاحات مداوم در رسانه ها، زیرا واقعیت اوکراین آشکارتر می شود و کمتر و کمتر ممکن است آن را از مردم بریتانیا پنهان کنیم. با این حال، اگر ایالات متحده سیاست خود را تغییر دهد، بریتانیا مجبور خواهد شد که در یک خط قرار گیرد".
وقتی نوبت به چین می‌رسد، به نظر می‌رسد که گماشته شده جدید دفاعی مخالف سرمایه‌گذاری‌های چینی نیست "در صورتی که انجام این کار بی‌خطر باشد"، اما "دیدگاه واقعاً روشنی درباره چین دارد".
Новый министр обороны Великобритании Грант Шаппс. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.08.2023
گرانت شاپس وزیر دفاع جدید بریتانیا میشود
نماینده پیشین بریتانیا گفت: "اگرچه شاپس در جناح راست حزب محافظه کار است، اما او هیچ مشکلی در تجارت با چین نمی بیند تا زمانی که این تجارت تهدیدی برای امنیت بریتانیا نباشد. حرکت او به سمت دفاع به هیچ وجه نشان دهنده تغییر در سیاست خارجی بریتانیا نیست. اما او نسبت به همکار سابقش در ارتش، بن والاس، بیشتر از پیشینیانش برای فرصت های تجاری بازتر است. او البته پیش از ورود به سیاست یک کارآفرین تجاری بود".
وقتی صحبت از چین می شود، کابینه سوناک به سختی تندرو است. علیرغم اینکه گفته می شود پکن یک "چالش" برای نظم جهانی است، گزارش شده است که نخست وزیر انگلیس در تلاش است تا روابط چین و انگلیس را اصلاح کند. به گفته مطبوعات بریتانیا، ریشی سوناک، نخست وزیر و شی جین پینگ، رئیس جمهور ممکن است در نشست سران گروه 20 دیداری دوجانبه داشته باشند. ناظران بین المللی می گویند: از آنجایی که اقتصاد بریتانیا با مشکلاتی مواجه است، لندن نمی تواند روابط دیرینه خود با پکن را به زباله دانی بیندازد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала