دلیل نرسیدن کمک‌ها به افغانستان؛ تحریم‌ها و وابستگی نهادهای خیریه به سیاست‌های غرب+ویدیو

© Sputnikعرفان الله شرفزوی، سخنگوی جمعیت هلال احمر افغانی
عرفان الله شرفزوی، سخنگوی جمعیت هلال احمر افغانی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.08.2023
عضو شوید
اختصاصی
سخنگوی هلال احمر افغانی در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک افغانستان گفت تحریم‌ها و وابستگی نهادهای خیریه به سیاست های غرب مانع رسیدن کمک‌های بشری می‌شوند.
عرفان الله شرفزوی، سخنگوی جمعیت هلال احمر افغانی در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک افغانستان درمورد فعالیت های این نهاد، تاثیرات منفی تحریم‌ها، وابستگی نهادهای خیریه جهانی به سیاست‌های غرب و تغییرات پس از فرار ناتو و امریکا از افغانستان صحبت کرد.
سوال: چند روز پیش خبری مبنی بر قطع حمایت مالی صلیب سرخ به ۲۵ شفاخانه افغانستان نشر شد، قبل از آن نیز حمایت مالی ۸ شفاخانه دیگر نیز قطع شده بود، بخش صحت در افغانستان تا چه حدی به این شرایط آماده است و چه مبلغ پول در نظر گرفته شده و پول هایی که قبلا برای افغانستان اختصاص داده شده بود به کجا میرود؟
جواب: واقعا در این اواخر بعضی از نهادهای خیریه جهانی و ملی بودجه کمک های بشری شان را کاهش داده اند و بعضی نهادها بعضی از بخش های فعالیت های خود را توقف بخشیده اند و مسدود کرده اند که کمیته جهانی ICRC نیز شامل اینها است که چند روز قبل از پایان کمک و همکاری با ۲۵ شفاخانه خبر داد، چون هلال احمر افغانی با ICRC در بخش صحت مشترک کار میکند، اما این شفاخانه هایی که آنها از حمایت شان دست میکشند به هلال احمر وابسته نیستند بلکه مربوط وزارت صحت عامه میشوند، اما هلال احمر افغانی تلاش میکند تا در بخش صحت به قدم های خود سرعت و وسعت بخشد، در سال جاری هلال احمر افغانی توانست در سراسر کشور بیش از ۹۰ کلینیک ثابت، فرعی و سیار ایجاد کند و در بخش های مختلف به خدمات صحی وسعت بخشد. هلال احمر در سال جاری بودجه خود را افزایش داده است تا در مناطق دورافتاده کشور به آنعده هموطنانی که از خدمات صحی محروم اند، خدمات صحی عرضه کند.

سوال: چه موانعی برای کشورهای غربی به کمک افغانستان دلیل برخی از اقدامات و یا عدم اقدامات آنها وجود دارد؟
جواب: افغانستان کشوری است که همیشه با مشکلات زیادی مواجه بوده، در حال حاضر تحریم های اقتصادی از جانب جامعه جهانی بر ضد افغانستان باعث شده است که ما نتوانیم در افغانستان موضوعات بشری را پوشش دهیم و در آنها خدمات بشری خود را عرضه کنیم، خصوصا مسدود ساختن جریان کمک های نقدی، که جهانیان اجازه انتقال کمک های نقدی را نمیدهند، این عمل در افغانستان مشکلات جدی ایجاد کرده است و هلال احمر افغانی با مشکلات زیادی مواجه است. اگر کمک هایی که نهادهای خیریه جهانی به هلال احمر افغانی انجام میدهند، به آنها اجازه داده شود تا به افغانستان برسند، این کمک های نقدی در افغانستان در بخش کمک های بشری در تغییرات زیادی ایجاد کرده میتوانند و وضعیت را تغییر داده میتوانند، هلال احمر افغانی بر جهانیان بار ها صدا زده است که کمک های نقدی بشردوستانه را با سیاست ربط ندهند و اجازه بدهند تا این کمک ها به افغانستان برسند تا در اینجا نیازهای بشری که وجود دارند، برآورده شوند، اما بدبختانه جهانیان این خواهش هلال احمر افغانی را تا حالا نپذیرفته اند.

سوال: آمار و ارقام مشخص از کمک ها قبل و بعد از به قدرت رسیدن امارت اسلامی را میتوانید با ما شریک سازید؟
جواب: دو سال قبل کمک هایی که به هلال احمر افغانی از جانب جهانیان میرسید، نسبت به حالا به کمتر به این دلیل بود که حالا رهبری هلال احمر افغانی بارها تلاش میکند تا از جهانیان کمک دریافت کند به همین هدف سال گذشته چندین سفر صورت گرفت، در سال جاری هم به بعضی کشورها سفرهایی انجام شد و بعضی از نهادهای خیریه وعده سپردند که با افغانستان در این بخش ها کمک کنند، به خصوص در بخش هایی که در افغانستان به آنها پوشش دادن دشوار است، مثل تداوی کودکانی که مبتلا به بیماری سوراخ قلب اند، در این بخش هلال احمر افغانی تلاش کرد تا کمک های زیادی را جلب کند، نسبت به گذشته، کمک هایی که حالا هلال احمر افغانی تنظیم میکند و از جهانیان جلب میکند، دو برابر افزایش است.

سوال: به نظر شما چرا مشکلات افغانستان توسط سازمان های بین المللی نادیده گرفته میشود؟
جواب: بدبختانه این موضوع را نیز باید بگویم که اکثریت نهادهای خیریه که در بخش کمک های بشردوستانه فعالیت دارند، آنها وابسته به سیاست های کشورهای شان اند، که این یک عمل بد است که کمک های بشری و فعالیت های بشری به سیاست ها وابسته اند، همین دلیل باعث ایجاد چنین وضعیت شده است، اما ما باز هم خواهش داریم که این نهادها هیچ وقت کارهای خیریه شان را به سیاست ها وابسته نسازند، اینها در مناطق و کشورهایی که نیازهای بشری در آنجا وجود دارند و وضعیت بشر خوب نیست، بدون اینکه سیاست های کشورهای شان را در نظر بگیرند، باید کمک های خیریه و فعالیت های خیریه شان را عرضه کنند تا در آن مناطق و کشورها وضعیت تغییر یابد.

سوال: آیا کدام برنامه مشخصی برای ایجاد یک کمپاین برای جلب توجه به مهم ترین مشکلات افغانستان وجود دارد؟
جواب: بلی، هلال احمر افغانی همیشه تلاش کرده، سال گذشته و امسال نیز تلاش کرده که چنین کمپاین هایی را راه اندازی کند، سال گذشته در ولایت های پکتیکا و خوست بخاطر زلزله ها هلال احمر افغانی از طریق یک کمپاین تلاش کرد که کمک جلب کند و توانست که بعضی کمک هایی را جلب کند، امسال بخاطر سیلاب ها هلال احمر افغانی جهانیان را فرا خوانده است و همین حالا نیز در بیرون یک کمپاین جریان دارد که سیلاب هایی که در چند ولایت در کشور صورت گرفته است برای کمک به مردم در آنجا، تا کمک ها جلب شوند و این کمک ها به نیازمندان برسند. تا هنوز معلوم نیست که این کمپاینی که جریان دارد، چه مقدار کمک را به هلال احمر افغانی جلب کند.

سوال: اگر وضعیت بشردوستانه بعد از فرار ناتو و قبل از ورود امارت اسلامی را مقایسه کنیم، چه تغییراتی را مشاهده کرده میتوانیم، آیا تعداد درخواست کنندگان کمک افزایش یافته یا کم شده؟
جواب: در این بخش دو دیدگاه وجود دارد، یعنی دو بخشی که جداگانه درمورد شان میتوان صحبت کرد، اول، یک تغییر اینکه قبلا امکان عرضه خدمات بشری به نقاط دوردست نبود و نمیشد به آنجا برسد و باشندگان مناطق دوردست نیز نمیتوانستند که کمک های بشری را دریافت کنند، زیرا جنگ بود و راه ها مسدود بودند، مشکلات زیاد بود، اما حالا الحمدلله هلال احمر افغانی میتواند به هر نقطه کشور بدون کدام مزاحمت برود و در آنجا به مردم خدمات بشری عرضه کند، همینطور باشندگان مناطق دوردست نیز میتوانند که عرایض شان را به هلال احمر افغانی برسانند، به همین دلیل هر دو بخش فعال تر شده اند، هم بخش عرایض یعنی نسبت به گذشته حالا عرایض به این دلیل افزایش یافته اند که هر کس میتواند به ادارات خیریه به وقت معین عریضه اش را برساند، هیچ کدام مانعی در مقابل مردم وجود ندارد نه مسدود بودن راه، نه جنگ و نه کدام مانع دیگری. و هم نهادهای خیریه میتوانند به نقاط دوردست بروند و نسبت به گذشته خدمات شان را بیشتر عرضه کنند.

سوال: چه فعالیت هایی در حال حاضر در افغانستان انجام میشود، آیا شما نیز از کشور بخاطر جلب این کمک ها به خارج میروید یا خیر؟
جواب: هلال احمر افغانی چون تنها در افغانستان خدمات بشری انجام میدهد، در خدمات بشری در افغانستان همچنان مبارزه با حوادث چه طبیعی و چه غیر طبیعی باشند، به همین شکل خدمات در بخش صحت، در بخش رضاکاران، از طریق پرورشگاه ها کمک به زنان بیوه و یتیمان، آموزش حرفه ای آنها، نگهداری و کمک به آنها، این کارهایی است که هلال احمر افغانی به صورت کل انجام میدهد، اما هلال احمر افغانی هیچگاه در این فعالیت های خود محدود نمانده است و همیشه تلاش کرده تا فعالیت های خود را وسیع تر بسازد، در سال جاری نیز هلال احمر افغانی تصمیم دارد که فعالیت هایی که سال گذشته انجام داده بود دو برابر آنرا انجام دهد.

سوال: به قربانیان جنگ چه کمک هایی شده و میشود، شمار آنها در افغانستان به چند میرسد؟
جواب: چون قبلا در افغانستان جنگ ها زیاد بود، به همین دلیل فعالیت های هلال احمر افغانی در بخش جنگ نیز زیاد بود، وقتی که در جایی جنگ باشد، هلال احمر افغانی با بیطرفی از میدان جنگ زخمی ها و اجساد را جمع آوری و به مناطق شان انتقال میدهند و هیچ گاهی جانب کسی را نمیگیرد و بیطرفی کامل خود را حفظ میکند. ارقامی که قبلا هلال احمر افغانی از میان جنگ به دست می آورد، خیلی زیاد بود، اما حالا در دو سال گذشته هلال احمر افغانی ارقام فعالیت هایی که هلال احمر افغانی در این بخش انجام داده خیلی کم است، شاید تنها ده ها جسد از میدان های جنگ برداشته شده باشد، البته از میدان جنگ نه بلکه از مناطقی که بعضی اوقات درگیری صورت گرفته است و در نتیجه آن اگر کسی کشته شده باشد، هلال احمر افغانی آنها را به مناطق مربوطه شان انتقال داده است. اما خدماتی که در راستای جنگ صورت میگیرد، حالا بسیار کم است، به معنی اینکه اصلا جنگ نیست، وقتی جنگ نباشد، این خدمات هلال احمر نیز کم میباشد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала