حمله داعش به مشهد توسط طالبان خنثی شد

© Sputnik / Anton Bistrov /  مراجعه به بانک تصاویر پرچم ایران
پرچم ایران - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.08.2023
عضو شوید
نماینده مجلس ایران از تلاش برای اقدام تروریستی در مشهد که با تبادل اطلاعاتی که بین ایران و مقامات افغانستان خنثی شد، سخن می گوید.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های ایرانی، محمود نبویان عضو مجلس نمایندگان ایران می گوید در جریان سفری که به افغانستان داشته است با معاون وزیر اطلاعات (استخبارات) افغانستان جلسه داشتم که نکات مهمی را مطرح کرد. برای مثال گفت که در چند عملیات اخیری که داشتند، حدود ۱۰۰ داعشی را به هلاکت رساندند و اعلام کرد تعداد انبوهی از زندانیان افغانستان، داعشی هستند. ایران و افغانستان تبادلات اطلاعاتی زیادی با هم درباره تحرکات تروریست‌ها به ویژه در مرز‌ها می‌کنند و قرار بود داعش علاوه بر شاهچراغ، اقدام تروریستی دیگری را در مشهد مقدس انجام دهد که با تبادل اطلاعاتی که بین ما و مقامات افغانستان انجام شد، توانستیم نقشه دشمن را خنثی کنیم. تأمین امنیت در برابر ترویست‌ها برای ما اهمیت زیادی دارد و یکی از محور‌های اصلی گفتگوی ما با مقامات افغانستان در این زمینه بود.
حرم شاهچراغ شیراز - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.08.2023
عامل انتحاری مسجد شاهچراغ ایران در اردوگاه داعش در افغانستان آموزش دیده بود
این نماینده مجلس ایران اظهارات خود را درباره طالبان در چند مورد خلاصه کرده است که در زیر به آن اشاره می کنیم:

طالبان تروریست نیست


وی بیان کرد: "ما با کشور افغانستان اشتراکات زیادی به ویژه از لحاظ فرهنگی داریم و امنیت افغانستان برای ما اهمیت زیادی دارد. اگر افغانستان به لحاظ اقتصادی رشد کند، اتفاق خوبی است چرا که حدود ۶ میلیون نفر تبعه افغانستانی در ایران هستند و زمانی که کشورشان به لحاظ اقتصادی رشد کند، انگیزه برای آنان ایجاد می‌شود تا به کشور خودشان بازگردند. به طور کلی امنیت و رشد اقتصادی کشور‌های همسایه روی یکدیگر اثر دارد."
گویا طالبان این نماینده مجلس ایران را متقاعد کرده اند که طالبان از گروه تروریستی داعش تحت عنوان خوارج یاد می‌کند و به شدت با داعش مخالف هستند و تاکیدشان برخورد جدی با داعشی‌ها و سلفی‌هاست. در زمان اشرف غنی و به دستور آمریکا، داعش گروه‌های مختلفی را در مرز ایران و افغانستان برای ایجاد ناامنی مستقر کرده بود، اما طالبان گروه داعش در مرز ایران را تارومار کرد.
قطعات خاص پولیس طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.05.2023
عملیات طالبان بر یک مخفیگاه گروه داعش

افغانستان مسیر خوبی برای دور زدن تحریم‌هاست


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ایران گفت: افزایش ارتباطات تجاری و اقتصادی ایران و افغانستان هم یکی دیگر از موضوعات مهمی بود که مورد تاکید طرفین قرار گرفت. افغانستان مسیر خوبی برای دور زدن تحریم‌هاست و می‌توانیم کالا‌ها و محصولاتی را که می‌خواهیم، وارد کنیم.
حسن کاظمی قمی، رییس نمایندگی سیاسی (سفارت) جمهوری اسلامی ایران در افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.08.2023
سفارت ایران کم آبی را دریای هیرمند را تایید کرد

دستور رهبر طالبان درباره حق آبه هیرمند


نبویان درباره مباحث مطروحه پیرامون حقابه از هیرمند، اظهار داشت: اخیراً جمعی از مسئولان ما برای بازدید به آن منطقه رفتند و ملاحظه کردند که آب زیادی در آنجا وجود ندارد که به مرز‌های ایران برسد. سد کجکی افغانستان ۷۰۰ کیلومتر با مرز ما فاصله دارد و، چون در این فاصله خشکسالی وجود دارد، آبی باقی نمی‌ماند که به مرز‌های ایران برسد. با وجود این، مسئولان افغانستان گفتند که از طرف رهبر طالبان به ما دستور داده شده این موضوع را بررسی کنیم و تا جایی که می‌شود باید نظر ایران درباره حقابه هیرمند تأمین شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала