کیت‌های بمب هوشمند JDAM-ER چیست و روسیه چگونه می‌تواند آنها را دفع کند؟

© AP Photo / Pavel GolovkinSu-57 fifth-generation fighter jets in Zhukovsky
Su-57 fifth-generation fighter jets in Zhukovsky - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.08.2023
عضو شوید
اسپوتنیک توضیح می دهد که کیت‌های بمب هوشمند JDAM-ER که ایالات متحده به اوکراین ارسال می‌کند چیست و روسیه چگونه می‌تواند آنها را از بین می برد.
به گزارش اسپوتنیک، فرمانده نیروی هوایی اوکراین در اختیار داشتن و استفاده کی‌یف از کیت‌های بمب‌های هوشمند (JDAM-ER) که توسط ایالات متحده ارائه شده است را تأیید کرده است.
اسپوتنیک توضیح می دهد که هدف از این سلاح ها چیست؟ توانایی های آنها چیست؟ و ارتش روسیه چه ابزارهایی برای توقف آنها در اختیار دارد؟
JDAM-ER ها چیستند، چرا "هوشمند" هستند و قبلاً در کجا استفاده شده اند؟
JDAM-ER یک کیت بمب تولید شده توسط بوئینگ است که برای تبدیل "بمب های گنگ" (یعنی مهمات بدون هدایت و سقوط آزاد) به "بمب های هوشمند"، یعنی مهمات دقیق مجهز به باله ها و برخی از انواع سیستم های هدایت طراحی شده است. آنها را قادر می سازد تا مسافت های طولانی تری را طی کنند و با دقت به اهداف زمینی برخورد کنند.
در مورد JDAM-ER، کیت بمب در تمام شرایط آب و هوایی با هدایت GPS ارائه می شود و برای قرار دادن بمب هایی با باری تا 2000 پوند (بیش از 900 کیلوگرم) طراحی شده است. کیت های ساخته شده از بمب های مارک 82 استاندارد ایالات متحده، کیت های JDAM-ER می توانند به برد 70 کیلومتری برسند و در صورت پرتاب از هواپیماهای سازگار ایالات متحده، انحراف هدف را تا 11 متر نشان دهند. توانایی‌های آن‌ها هنگام شلیک از جت‌های ساخت شوروی اوکراین ناشناخته است، اما تصور می‌شود کمتر باشد (به گفته ناظر نظامی روسی یوری کنوتوف: با برد 40 تا 50 کیلومتر و انحراف هدف 50 متر).
Сотрудник завода Spreewerk Luebben Мирко Коссац разбирает гильзы кассетных боеприпасов, Германия - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.07.2023
اوکراین با بمب های خوشه ای مجهز شده است
قبل از ارسال آنها به اوکراین، JDAMهایی با تغییرات مختلف به شدت توسط ایالات متحده در افغانستان و عراق و در طی بمباران یوگسلاوی (1999) و لیبی (2011) توسط ناتو مستقر شدند. این کیت ها همچنین توسط عربستان سعودی، ترکیه، پاکستان و فیلیپین علیه شبه نظامیان و شورش ها صادر شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
چگونه اوکراین هواپیماهای خود را برای شلیک JDAM-ERS تطبیق داد؟
رسانه های تجاری ایالات متحده برای اولین بار از برنامه های واشنگتن برای ارسال JDAM-ER به اوکراین در ماه فبروری به عنوان بخشی از بسته کمک تسلیحاتی 1.85 میلیارد دالری که توسط کاخ سفید در دسامبر اعلام شد، گزارش کردند.
اوکراین در اواخر ماه مارچ رسماً در اختیار داشتن JDAM-ERها تأیید کرد، و طبق گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی چهار دستگاه JDAM 500 پوندی را در یک ساختمان آپارتمانی بلند در آرتموفسک (باخموت) در آپریل رها کردند تا ظاهراً نیروهای روسی را که در نهایت شهر را در ماه می آزاد کردند متوقف کنند.
F-16 (imagen referencial) - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.08.2023
نحوه برخورد روسیه با F-16 پیش‌بینی شد
با کمک ایالات متحده، نیروی هوایی اوکراین JDAM-ER های خود را با Su-27 و همچنین Mikoyan MiG-29 و احتمالا سوخو Su-24 تطبیق داد. پنتاگون کیت‌های نقطه سخت سفارشی مجهز به اتوبوس‌های داده دیجیتال را برای سازگاری با هواپیماهای اوکراینی دوران شوروی ارائه کرد. گذرگاه داده اطلاعاتی در مورد مکان و سرعت بمب در حین پرتاب می دهد و خدمه زمینی قبل از شروع ماموریت، مختصات هدف را به صورت دستی در بمب برنامه ریزی می کنند.
نقاط ضعف JDAM-ER چیست و روسیه چگونه می تواند آنها را شکست دهد؟
بزرگترین مشکل این بمب ها این است که برای استفاده موثر از آنها، هواپیماهای اوکراینی حامل آنها باید قبل از انداختن آنها به محدوده دفاع هوایی روسیه نزدیک شوند. اگر آنها به 20 تا 140 کیلومتری اهداف خود نزدیک شوند، در معرض خطر سرنگونی توسط پدافند هوایی میان برد روسیه از جمله سامانه های موشکی پانتسیر، تور و بوک قرار می گیرند.
در بردهای طولانی‌تر، جت‌های دشمن را می‌توان توسط سامانه‌های موشکی اس-300 و اس-400 هدف قرار داد که در بردهای توقف (یعنی فواصل بسیار فراتر از برد موشک‌های حمل شده توسط هواپیماهای دشمن) بین 75 تا 400 کیلومتر عمل می‌کنند.
قابلیت‌های اخیر تقریباً تمام حریم هوایی اوکراین را در شرق رودخانه دنیپر در محدوده دفاع هوایی روسیه قرار می‌دهد و عملیات هواپیماها و هلیکوپترهای نظامی را بسیار خطرناک می‌کند، در صورتی که اطلاعات وزارت دفاع روسیه در مورد تلفات اوکراین قابل ارائه باشد. تنها روز جمعه، نیروهای روسیه از سرنگونی دو جت سوخو-25 اوکراینی بر فراز مناطق خرسون و دونتسک خبر دادند، در حالی که نماینده روسیه در زاپوروژیه گفت که نیروهای اوکراینی یک جت جنگنده را در جریان نبرد برای شهر استراتژیک زاپوروژیه رابوتینو از دست داده اند.
میگ-31 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.08.2023
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
جنگنده میگ-31 روسی؛ وحشت برای قوای مسلح اوکراین + داده نمایی
مشکل دیگر وابستگی کیت های JDAM-ER به هدایت GPS است. در ماه مه، رسانه‌های ایالات متحده گزارش دادند که تجهیزات پیشرفته جنگ الکترونیک ارتش روسیه می‌تواند سیستم‌های هدایت JDAM را مختل کند و باعث شود آنها از مسیر خود خارج شوند و اهداف خود را از دست بدهند. یک مقام آمریکایی تأیید کرد که پنتاگون به نیروهای اوکراین توصیه کرده است تا سعی کنند عوامل مختل کننده روسی را شناسایی و از بین ببرند تا از انجام وظیفه خود در شکست JDAM و سایر سیستم های پیشرفته ساخت ایالات متحده، از جمله توپخانه موشکی HIMARS جلوگیری کنند.
قابلیت‌های موشکی و پارازیت‌های ضدهوایی روسیه در عمل نشان‌دهنده نکته‌ای است که کالب ماپین، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی مستقر در ایالات متحده در گفتگو با اسپوتنیک در ماه گذشته مشاهده کرد: در حالی که ایالات متحده و متحدانش توانسته‌اند از ارتش خود برای تأثیرگذاری در درگیری‌ها استفاده کنند. در برابر کشورهایی مانند عراق، لیبی و یوگسلاوی با دفاع هوایی محدود یا غیرقابل استفاده، وقتی مجبور می‌شوند با یک دشمن واقعی مانند روسیه بجنگند، توانایی‌های آنها به شدت ضعیف می‌شود، چیزی که جنگ نیابتی در اوکراین به خوبی نشان داده است.
اوکراین چگونه از JDAM-ER های خود استفاده می کند؟
کنوتوف به اسپوتنیک گفت که پیش‌بینی اینکه اوکراین دقیقاً در کجا تلاش خواهد کرد JDAM-ERخود را مستقر کند دشوار است.
گاه به گاه، هوانوردی اوکراینی در جهت جنوب دونتسک و در جهت زاپوروژیا، از جمله با استفاده از بمب های مشابه، عملیات می کند. یک حمله به خصوص بزرگ توسط نیروهای اوکراینی در جهت زاپوروژیه با استفاده از بمب های مختلف، موشک های کروز طوفان سایه، JDAM و راکت های HIMARS انجام شد. علاوه بر این، آنها از این مهمات گران قیمت و با دقت بالا به طور خاص علیه سنگرها استفاده کردند. نه اهداف خاص، بلکه در برابر سنگرهایی که توسط سربازان ما در دست دارند. این کارشناس گفت که این نشان دهنده تمایل ارتش اوکراین برای پیشروی، حتی اندکی، به هر قیمتی است و سپس به تمام جهان اعلام می کند که نیروهای اوکراینی موفق به کسب حداقل یک پیروزی قابل توجه شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала