رئیس جمهور بولیویا : "ما از ابتدا به بریکس اتکا کردیم"

© SputnikLuis Arce, presidente de Bolivia, ofrece una entrevista a Sputnik en Johannesburgo (Sudáfrica), el 24 de agosto de 2023
Luis Arce, presidente de Bolivia, ofrece una entrevista a Sputnik en Johannesburgo (Sudáfrica), el 24 de agosto de 2023 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.08.2023
عضو شوید
رئیس جمهور بولیویا: "ما به صراحت اعلام کرده ایم که بولیویا دارای بزرگترین ذخایر لیتیوم در جهان است. ما تکنالوژی ها و سرمایه گذاری های را برای توسعه ذخایر لیتیوم که به اندازه کافی در اختیار داریم، مبادله کنیم. ما همه نیازهای را که برای استخراج سنتی ضرور است در اختیار داریم".
به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور بولیویا، لوئیس آرس کاتاکورا، طی مصاحبه ای اختصاصی درباره خواست این کشور امریکای جنوبی برای پیوستن به برجام، در مورد سهم دالرزدایی در تجارت و روابط با روسیه و چین به اسپوتنیک گفت:
- محترم رئیس جمهور، اینجا در ژوهانسبورگ، آیا به تازگی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفتگو نمودید و درباره چه موضوعاتی بحث کردید؟
- دومین دیدار من با وزیر امور خارجه روسیه بود. مسائل همیشه یکسان است: بهبود و توسعه روابط بین روسیه و بولیویا. فعلاً پروژه های متعددی در حال انجام است و برخی از مشکلاتی که به دلیل اتفاقات اخیر به وجود آمده باید برطرف شود. یکی از موضوعات مطرح شده بود.
ما همچنین درخواست کردیم، با توجه به اینکه یک شرکت روسی قبلاً بخشی از سولونچاک ها در بولیویا را برای توسعه در نظر گرفته است، امضای قرارداد و همچنین کارهای لازم برای تولید لیتیوم در بولیویا را تسریع بخشد. این موضوع کلیدی بود که ما با لاوروف گفت‌وگو کردیم، اما البته موضوعات دیگری هم در رابطه با همکاری‌های دوجانبه وجود داشت، مثلاً وضعیت برجام.
وی افزود: روسیه به ما گفته است که از ورود ما به بریکس حمایت می کند و به ما کمک می نماید تا به بانک توسعه جدید بریکس دسترسی پیدا کنیم، و بولیویا نیز این را می خواهد تا بتواند بخشی از آن گردد و از همه مزایا برخوردار شود. در اینجا برخی از موضوعات اصلی است که می توانم به آنها اشاره کنم.
- چه نتایج اجلاس بریکس را مهمترین آنها می دانید؟
- مهم ترین نتیجه ظهور کشورهای جدید است که بخشی از این گروه خواهند بود. ما بسیار خرسندیم که ارجنتاین به یکی از آنها تبدیل شده است و این نشان می دهد که در امریکای لاتین علاقه [برای پیوستن به بریکس] وجود دارد. ما درک می کنیم که این سیگنال به همه کشورها است که به تدریج و با پیروی از رویه مورد نیاز برای کشورهای بریکس، بولیویا نیز وارد این گروه خواهد شد. این هم یک خبر دلگرم کننده دیگر از این اجلاس است.
ما به صراحت اعلام کرده ایم که بولیویا دارای بزرگترین ذخایر لیتیوم در جهان است. ما تکنالوژی ها و سرمایه گذاری های را برای توسعه ذخایر لیتیوم که به اندازه کافی در اختیار داریم، مبادله کنیم. ما همه نیازهای را که برای استخراج سنتی ضرور است در اختیار داریم، اما مواد معدنی و فلزات کمیابی که بولیویا دارد، شاید بهتر باشد که با کشورهای عضو گروه BRICS به عنوان جایگزین، استخراج کنیم. من فکر می کنم که تجارت، سرمایه گذاری، مبادلات و همکاری ها زمینه های هستند. ما بسیار خوشحالیم که در بین کشورهای بریکس در حال پشرفت هستند.
- چرا ما شاهد چنین علاقهمندی در بولیویا و سایر کشورها برای پیوستن به بریکس هستیم؟
- قطعاً. ما از همان ابتدا روی بریکس شرط بندی کرده ایم و فکر می کنم موضع ما کاملاً مشخص است، زیرا جهان به دو بلوک تقسیم شده است که یکی در حال افول و دومی در حال رشد است. و بولیویا می خواهد بخشی از این تغییر مشاهده شده در سطح بین المللی به عنوان یک نیروی محرک دیگر باشد.
زمانی که از شر نئولیبرالیسم و ​​این سنت که دولت های دست راستی در بولیویا در قدرت بودند، خلاص شدیم، روند تغییر را در کشور خود طی کردیم. ما استراتیژی خود را به شکل مشارکت در سیاست تغییر داده‌ایم، و بنابراین فکر می‌کنیم که این فرصتی دیگر برای پیوستن به بلوک است که برخی از حوزه‌های فعالیت را با چشمان خود می‌بینیم.
- امور مالی از دیگر موضوعات مهم این اجلاس علاوه بر گسترش گروه بود. این در مورد ایجاد یک ارز مشترک جدید برای کشورهای بریکس و به طور کلی در مورد روند دلارزدایی بود. این ابتکارات را چگونه می بینید؟ بولیویا به کدام سمت خواهد رفت؟
- ما از مدت ها قبل در چندین انجمن منطقه ای گفته ایم که بولیویا قصد دارد استفاده از دالر در تسویه حساب ها دور شود، زیرا معتقدیم ارزهای دیگری وجود دارند که می توانند جایگزین آن شوند و سپس می توانیم به سمت تسویه حساب های خودما برویم. پول بولیویا در یک زمان در چندین پلت فرم بین المللی، پیشنهاد استفاده از پول چین را به عنوان وسیله پرداخت داد. بولیویا عمدتاً با چین تجارت می کند و بیشتر واردات آن نیز از این کشور انجام می شود. دالر همچنان در تجارت استفاده می شود. دالر که سپس به یوان تبدیل می شود و یوان که به چین باز می گردد. ما با استفاده از دالر به عنوان وسیله پرداخت میانی، کارهای غیر ضروری انجام می دهیم، زمانی که می توانیم مستقیماً با چین معامله کنیم، که به معنای تجارت بهتر با آن کشور است. بین چین و بولیویا دوستی طولانی وجود دارد. ما فکر می کنیم این مسیر برای شروع دالرزدایی در تجارت بین المللی است. ما به این پیشنهاد پیوستیم و آن را در مجامع بین المللی مطرح کردیم.
- آیا پول یوان فعلاً در بولیویا پذیرفته می شود؟
- بلی، بانک هایی وجود دارد که با این ارز پرداخت می کنند، مؤسسات مالی خصوصی.
- شما نماینده نیروهای سیاسی چپ هستید. اخیراً در امریکایی لاتین شاهد تجدید حیات این ایدئولوژی بودیم و بسیاری از سیاستمداران چپ با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به قدرت رسیدند. به نظر شما چه چیزی این روند را توضیح می دهد؟ و در چند مورد چه اتفاقی برای او خواهد افتاد.
امیدواریم شرایط به این شکل پیش برود. در امریکای لاتین تعصب بسیار زیادی وجود دارد. ما مدت‌هاست که حیاط خلوت ایالات متحده بوده‌ایم، اما اکنون بسیاری از کشورهای امریکای لاتین مانند بولیویا دیگر تنها نیستند. ما نمی خواهیم حیاط خلوت هیچ کشوری باشیم. و ما فکر می کنیم که در مبارزه برای حاکمیت اقتصادی و سیاسی، می توانیم به آن دست یابیم، می توانیم حاکمیت خود را تقویت کنیم.
کشورهای در منطقه وجود دارد که مبارزه مستقل خود را در شرایط دموکراتیک، جایی که احزاب چپ پیروز می‌شوند، جایی که انتخابات برگزار می‌شود، پیش می‌برند و ما امیدواریم که به این امر ادامه دهیم. من آن را نشانه خوبی می دانم که سیاست احزاب چپ همیشه به نفع فقیرترین و نیازمندترین اقشار جامعه است. بنابراین امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала