حمایت استخبارات خارجی از داعش در افغانستان

© Photo / VOAداعش کرونا را سرباز خدا نامید
داعش کرونا را سرباز خدا نامید  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.08.2023
عضو شوید
لوی درستیز/رئیس ارتش طالبان گفت داعش در افغانستان را استخبارات خارجی حمایت می کنند.
به گزارش اسپوتنیک، قاری فصیح الدین فطرت لوی درستیز/رئیس ستاد کل نیروهای مسلح وزارت دفاع ملی حکومت طالبان گفت سازمان‌های استخباراتی خارجی از گروه تروریستی داعش در اجرای حملات و درگیرها در افغانستان پشتیبانی می‌کنند و در درگیری‌ها و بمب‌ گذاری‌‌ها دست دارند.
پیش از این شماری از مقام‌های طالبان از سرکوب شاخه خراسان داعش در افغانستان سخن زده‌اند.
رئیس ارتش طالبان همچنان افزود این گروه برای مبارزه با جنگجویان داعش در کشور متعهد است.
این مقام نظامی طالبان در حالی این اظهارات را بیان می‌کند که هفته گذشته سی‌بی‌اس نیوز به نقل از یک مقام طالبان گزارش داد که ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه به‌دلیل تهدیدات احتمالی حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا و حملات داعش در خفا زنده‌گی می‌کند.
ملا هبت‌الله  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2023
زندگی پنهانی هبت الله از ترس داعش و امریکا
در عین حال ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک نشست خبری در حاشیه نشست بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ در گفت‌وگو با رسانه‌ها خاطرنشان کرد: "وضعیت امنیتی در افغانستان متشنج است. واضح است که داعش در حال انجام فعالیت‌های خرابکارانه علیه مقامات کنونی کشورهاست. در عین حال، به دنبال تضعیف ثبات در کشورهای آسیای مرکزی است."

وی افزوده که با تشویق نیروهای خارجی، خود اعضای داعش تأیید کرده‌اند که این گروه تروریستی از سازمان‌های استخباراتی خارجی بودجه دریافت می‌کند و تروریست‌های خارجی در میان آن‌ها وجود دارد.
گفتنی است پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، شاخه ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت بسیاری از حملات مرگبار را علیه گروه طالبان و شهروندان افغانستان در برخی از ولایت ها و پایتخت کشور به عهده گرفته است.
سوال اصلی اینجا است که آیا کشورهای منطقه و روسیه چه کمکی در مبارزه با داعش و "اربابان" آنها در افغانستان می توانند داشته باشند؟
حرم شاهچراغ شیراز - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.08.2023
عامل انتحاری مسجد شاهچراغ ایران در اردوگاه داعش در افغانستان آموزش دیده بود
در این مورد آقا اکمل بقا کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: "اتفاقاً خلاف دیگر دیدگاه های آقای فصیح الدین من با این دیدگاه شان هم‌نظرم."

اکمل بقا: "نه تنها داعش و القاعده بلکه ۲۰ گروه تروریستی دیگر نیز در افغانستان حضور دارد و توسط کشور های منطقه و قدرت های جهان حمایت مالی و ایدئولوژیکی میشوند."

به‌ باور این کارشناس: "قسمت که بعد از ۲۰۱۴ فروپاشی نظام جمهوریت به چشم می‌خورد، بعد از سپری شدن دو سال پس‌لرزه های سقوط این نظام افراطی و تروریست ( امارت) نیز نمایان می‌شود."
"از سوی دیگر حضور رهبر القاعده و طالبان پاکستانی بیان‌گر حمایت امارت اسلامی از این گروه های تروریستی در افغانستان است، و این باعث شده تا اعتبار ناچیزی که طالبان افغانی قبل از حاکمیت شان نزد حامیان خود در منطقه و جهان داشتند، را نیز از دست‌ بدهند."
اکمل بقا
کارشناس مسائل سیاسی
آقا بقا در جمع‌بندی افزود: "در این شک نیست که افغاستان برای فدارسیون روسیه حایز اهمیت است و دشمنان‌اش به ساده‌گی میتواند از آنجا برای امنیت ملی شان خطری را مواجه کند، ولی از سوی دیگر نظر به سابقه و کارگرد طالبان، اینها هم خالی از خطر برای منطقه و جهان نیستند، یعنی اعتماد بر طالبان عاقب خوب برای روسیه به دنبال نخواهد داشت."
"فدارسیون روسیه و دیگر کشور های منافع المشترک که از حضور داعش در افغانستان نگران هستند، باید در صدد بدیل طالبان و حمایت از یک نظام دموکراتیک با مقبولیت داخلی و بین المللی باشند، در غیر آن حضور گروه های جنایت کار و تروریست برایشان در آینده نزدیک دردسر ساز خواهد شد."
اکمل بقا
کارشناس مسائل سیاسی
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала