ممنوعیت احزاب سیاسی چه تاثیری بر وضعیت افغانستان خواهد داشت؟

© Photo / @Social mediaریاست الوزرا
ریاست الوزرا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.08.2023
عضو شوید
سرپرست وزارت عدلیه: فعالیت احزاب سیاسی در افغانستان تحت حکومت طالبان منع است.
به گزارش اسپوتنیک، عبدالحکیم شرعی وزیر عدلیه طالبان گفت که مردم افغانستان احزاب سیاسی را قبول ندارند. تجربه ما نشان داده است که احزاب سیاسی تنها عامل ویرانی فعلی کشور استند، بیش از 70 حزب سیاسی در افغانستان ثبت شده است و ما به آنها اجازه فعالیت را نمی دهیم.
قابل ذکر است که یکی از شرایط به رسمیت شناختن طالبان توسط یک تعداد از کشورها، ایجاد حکومت فراگیر با مشارکت همه اقوام و ملیت ها است.
برگزاری نشست علما در کابل؛ طالبان برای تأمین امنیت در بام خانه‌های مردم سنگر گرفته‌اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.08.2023
دو سال قبل طالبان داخل کابل شدند + ویدیو
یحیی چاووش تحلیل گر سیاسی در این ارتباط به اسپوتنیک گفت: "ما در شرایط قرار داریم که جامعه، مردم و همه کشورها و دولت ها به بیان حقایق نیاز دارند. آزادی عقاید، احزاب سیاسی نیاز جامعه است. اما در شرایط فعلی، افغانستان احزاب سالم را ندارد که با عث رشد جامعه و کشور گردد. احزاب چپی خلق افغانستان و حزب وطن در آنزمان نیز مرتکب اشتباهات شدند که وضع را مشکل تر کردند. باید گفت که احزاب سیاسی در افغانستان مشکلات موجوده را حل نمی توانند. بناً باید راه های بهتری جستجو کرد تا این که مردم افغانستان بتوانند به آرزوهای های خود برسند و شرایط برای رشد اقتصاد و فرهنگ مهیا گردد.
تحلیل گر سیاسی در این ارتباط ابراز نظر نموده گفت، زمانی که دریک کشور نیروهای سیاسی احزاب و یا شخص و نهاد اجتماعی وجود نداشته باشد، من به این باور هستم هر قدرت که در آن کشور حاکم باشد، محکوم به ناکامی است. به این مفهوم که احزاب طرفداران و ایدالوژی را با خود دارند، نظریات خود را به حکومت میرسانند. باید افزود که طالبان صاحب حکومت نیستند. زیرا نه از طرف مردم و نه از طرف نهاد های سیاسی و اجتماعی افغانستان و خارج به رسمیت شناخته نشده است.
این که حالا فعالیت احزاب را منع کرده اند که گویا نیاز ندارند، درست نیست. آنها نمی دادنند که خود شان یک حزب یا حرکت هستند. دیگر این که حکومت مؤقت خالی از سلاحیت است. نظر به قوانین افغانستان و بین المللی، طالبان سلاحیت اجرائیه را ندارد. بناً همه دستور های آنها غیر قابل عمل است، زیرا اهمیت قانونی ندارد.
در خاتمه می توان گفت که طالبان به رسمیت شناخته نشده میتواند فرمان های را اتخاذ نمایند. اما جامعه بین المللی آنها را به رسمیت نخواهند شناخت، مگر این که طالبان به جامعه بین المللی بپیوندند و به حقوق بشر اعترام بگذارند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала