موافقت رئیس جمهور پاکستان با نامزدی موقت نخست وزیر جدید این کشور

© AP Photo / Anjum NaveedПрезидент Пакистана Ариф Алви
Президент Пакистана Ариф Алви - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.08.2023
عضو شوید
رئیس جمهور پاکستان یک سناتور را به عنوان سرپرست نخست وزیر پاکستان تایید کرد.
به گزارش اسپوتنیک، ارگ ریاست جمهوری پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد: "رییس عارف علوی گماشتن انورالحق کاکر را به عنوان سرپرست نخست وزیری تایید کرد. رئیس جمهور این انتصاب را مطابق اصل 224-الف قانون اساسی تایید کرد".
تصمیم برای انتخاب کاکار به عنوان سرپرست نخست وزیری پس از دور دوم رایزنی بین شهباز شریف نخست وزیر و رهبر اپوزیسیون در مجلس ملی، رجا ریاض گرفته شد که خلاصه ای را در این باره به رئیس جمهور کشور ارسال کرد.
شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در 9 اگوست روند انحلال مجلس ملی (مجلس پایین پارلمان) را آغاز کرد که به نوبه خود منجر به پایان زودهنگام دوره ریاست دولت کنونی خواهد شد. شریف برای این کار طوماری را به رئیس جمهور پاکستان ارسال کرد و رئیس جمهور آن را تایید کرد.
عمران خان نخست وزیر پاکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.06.2023
عمران خان: ارتش پاکستان در همکاری با امریکا مرا سرنگون کرد
اختیارات مجلس ملی کنونی - مجلس سفلی پارلمان - در 12 اگوست به پایان رسید. اگر تا پایان مهلت ادامه می یافت، ظرف 60 روز انتخابات جدید برگزار می شد. اما اگر مجلس پیشین از پایان دوره منحل شود، طبق قانون اساسی پاکستان، انتخابات باید ظرف 90 روز برگزار شود. با این حال، پس از اینکه شورای منافع مشترک، نهاد قانون اساسی در دولت پاکستان، سرشماری سال 2023 را در نشست هفته گذشته خود تصویب کرد، احتمالاً انتخابات عمومی که برای نوامبر برنامه ریزی شده بود، به سال آینده موکول می شود زیرا کمیسیون انتخابات پاکستان اکنون باید تقسیم بندی جدید حوزه های انتخابیه برگزار کند.
حزب اپوزیسیون تحریک انصاف به رهبری عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان مدعی است، که ائتلاف حاکم شریف در بحبوحه افزایش محبوبیت خان به دنبال اجتناب از انتخابات است.
در آغاز ماه اگوست، دادگاهی در اسلام آباد خان را به دلیل فروش متقلبانه اشیای قیمتی از خزانه دولت توشاخانه به سه سال زندان محکوم کرد. خان بلافاصله پس از صدور حکم دادگاه در محل اقامت خود در پارک زمان در لاهور دستگیر شد. نخست وزیر پیشین دادخواستی را ارائه کرد و گفت، که تصمیم برای بازداشت او "نادرست" و "مشروط به لغو" است. محبوبیت خان پس از دستگیری او به شدت افزایش یافت و راهپیمایی های همبستگی در بسیاری از مناطق پاکستان و همچنین در کشورهای دیگر، به ویژه در بریتانیا برگزار شد. با این حال، روز سه شنبه، کمیته انتخابات پاکستان، نخست وزیر پیشین را به مدت پنج سال از کارهای سیاسی محروم کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала