فرستادن هیات گفت و گو کننده اکواس به نیجر و تاکید بر مبانی قانونی برای مداخله نظامی

© AFP 2023Сторонники Национального совета Нигера по защите родины (CNSP) проводят демонстрацию в Ниамее
Сторонники Национального совета Нигера по защите родины (CNSP) проводят демонстрацию в Ниамее - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.08.2023
عضو شوید
جامعه اقتصادی غرب افریقا گروهی را برای گفت و گو با رهبران شورشی نیجر به این کشور به زودی خواهد فرستاد.
به گزارش اسپوتنیک، مجلس جامعه اقتصادی غرب افریقا(اکواس/ECOWAS) قصد دارد تا هیاتی را برای گفت و گو با رهبران شورشی در نیجر بفرستد.
از سوی دیگر شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از عبدالفتاح موساها کمیسار امور سیاسی، صلح و امنیت جامعه اقتصادی کشورهای غرب افریقا نقل می کند، که اعضای این جامعه مبانی قانونی برای مداخله نظامی در نیجر را دارند.
وی مدعی شده است: "اکواس مبانی قانونی برای دخالت در نیجر را دارد و نیازی به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد ندارد".
موساها افزون بر این اعلام کرده است، که این نهاد پیشتر به سازمان ملل متحد درباره ای اقداماتش پس از کودتای نظامی در نیجر اطلاع رسانی کرده است.
Представитель армии Нигера полковник-майор Амаду Абдрамане выступает по национальному телевидению после того, как президент Мохаммед Базум был задержан в президентском дворце в Ниамее, Нигер - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.08.2023
شورشیان نیجر: در صورت یورش به این کشور، رئیس جمهور پیشین را می کشیم
به گفته وی، رهبران نظامی در نیجر از گنار گذشتن بازوم تنها به این دلیل حمایت کرده اند که از خونریزی اجتناب نمایند. در عین حال وی افزود، که نیجر تا کنون یک اتفاق نظر اجتماعی در مورد حمایت از شورشیان وجود ندارد.
پیشتر شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از منابعی اعلام کرده بود که نشست روسای ستاد های مشترک کشورهای عضو این جامعه اقتصادی در مورد شرایط در نیجر بدلیل عدم آمادگی نظامیان، به زمان دیگری موکول شد.
روز پنجشنبه در ابوجا نشست فوق العاده اکواس در مورد شرایط در نیجر برگزار شد. بنا بر اخبار منتشر شده، این سازمان به کمیته روسای ستاد های مشترک دفاعی دستور فعال سازی نیروهای ذخیره برای بازگرداندن نظم قانون اساسی در نیجر را داده است. اندکی پس از آن الاسان اوتارا رئیس جمهور ساحل عاج اعلام کرد که جامعه اقتصادی کشورهای غرب افریقا از آغاز هر چه سریعتر عملیات برای مداخله نظامی در نیجر حمایت کرده است.
یادآوری می کنیم، که در پایان ماه جولای نظامیان در نیجر در تلویزیون دولتی کنار گذاشتن محمد بازوم رئیس جمهور از قدرت را اعلام کردند. رهبران اکثر کشورهای غربی و سازمان منطقه ای اکواس این اقدام را محکوم نمودند. اندکی بعد و در اوایل ماه آگوست اعضای اکواس نقشه خود در صورت مداخله نظامی در نیجر را به تصویب رساندند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала