جان باختن بیش از ۱۰ نفر در زیر شکنجه ای جنگجویان گروه طالبان در جریان شش ماه

© @https://twitter.comپرچم طالبان
پرچم طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.08.2023
عضو شوید
یک نهاد حقوق بشری موسوم به "رواداری" می‌گوید، که برپایه یافته‌های این نهاد، در جریان شش ماه پسین بیش از ۱۰ نفر در زندان‌های گروه طالبان زیر شکنجه جان باخته‌اند.
به گزارش اسپوتنیک، رواداری امروز (شنبه، ۲۱ اسد) با نشر گزارشی نوشته است، که ناظرانش در جریان شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ با شماری از وکلای مدافع و قربانیان شکنجه گفت‌وگو کرده که نشان می‌دهد اکثریت قریب به اتفاق دستگیرشدگان دست‌کم یک بار از سوی گروه طالبان مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند.
به‌گفته‌ی رواداری، لت‌و‌کوب، قراردادن در گرمای شدید، خفه‌کردن با ریسمان، آب‌دادن بیش از حد و سپس بستن آلت تناسلی قربانیان، آویزان‌کردن اشیای سنگین در آلت تناسلی قربانیان و سپس وادارکردن آنان به راه‌رفتن، انداختن پلاستیک در سر قربانیان برای حبس‌کردن نفس آنان، بی‌خوابی‌دادن، خوراندن غذای بیش از حد تند و تلخ، ترساندن با فیر مرمی، نگهداری‌کردن بازداشت‌شدگان در طویله‌های حیوانات از شیوه‌های معمول شکنجه در بازداشتگاه‌های طالبان است.
یک باشنده‌ی ولسوالی ناوه‌میش ولایت دایکندی تجربه‌ی خود از شکنجه‌شدن توسط طالبان را این‌گونه روایت کرده است: "طالبان ما را در سیاه‌چال انداخته بودند و نیمه‌های شب سه نفر می‌آمدند کمپل را بالای دهانم می‌انداختند. یکی از آنان بالای کمپل می‌نشست و دو نفر دیگر به نوبت با چوب‌های تر که با خود آورده بودند، به لت‌وکوب من شروع می‌کردند‌. تا زمانی شکنجه می‌کردند که از هوش می‌رفتم. هر شب عین شکنجه را تکرار می‌کردند."
یک باشنده‌ی ولایت قندهار که شغل سلمانی دارد نیز به رواداری گفته است: "در تاریخ چهارم اپریل ۲۰۲۳ آمر امر به معروف به دکان من آمد و بعد از اخطار و تهدید، من و سه نفر از همکارانم را به اتهام اصلاح ریش و کم‌کردن مو، به حوزه‌ی پولیس بردند و مدت سه روز ما را در یک کانتینر بد بو زندانی کردند. در این مدت به ما نان و آب مناسب نمی‌دادند و ما را شکنجه می‌کردند."
یافته‌های رواداری نشان می‌دهد که تعدادی از افراد بازداشت‌شده، در نتیجه‌ی شکنجه‌ی شدید توسط طالبان در زندان‌ها به قتل رسیده‌اند. این نهاد افزوده است که در جریان شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ توانسته است حداقل ۱۰ رویداد شکنجه‌ی منجر به قتل را در زندان‌های طالبان مستند کند.
طبق این گزارش، از جمله در تاریخ ششم می ۲۰۲۳ طالبان یک بزرگ قومی را در ولسوالی نهرین ولایت بغلان بازداشت کردند و چند روز بعد جسدش پیدا شد.
یک نفر از بستگان این فرد به رواداری گفته است: "ما چندین بار تلاش کردیم که او را از بند طالبان رها کنیم؛ اما بعد از چند روز خبر دادند که او زیر شکنجه‌ی طالبان جان باخته است."
همچنین در تاریخ ۲۳ مارچ ۲۰۲۳ در ولسوالی تاله‌وبرفک بغلان، یک آموزگار مکتب توسط طالبان بازداشت شد و جسدش چند روز بعد از پلخمری، مرکز این ولایت پیدا شده است.

قتل‌های هدفمند، مرموز و فراقضایی

بر اساس یافته‌های رواداری، از اول ماه جنوری تا ۳۰ جون ۲۰۲۳ دست‌کم ۳۴۲ نفر شامل ۲۹۹ مرد، ۳۳ زن و ۱۰ کودک به‌صورت هدفمند، مرموز و غیرقضایی توسط طالبان و افراد ناشناس کشته یا زخمی شده‌اند. از این میان، ۲۸۳ نفر به قتل رسیده و ۵۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
این سازمان افزوده است که نتایج بررسی‌ها نشان داده است که طالبان و افراد ناشناس مرتکب کشتارهای هدفمند و غیرقانونی افراد شده‌اند. به‌گفته‌ی رواداری، قربانیان عمدتا کارمندان حکومت پیشین، فعالان حقوق بشر، مخالفان و منتقدان طالبان هستند.

قتل هدفمند کارمندان حکومت پیشین

طبق گزارش رواداری، از میان افرادی که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ به‌صورت هدفمند و فراقضایی کشته یا زخمی شده‌اند، ۵۵ نفر آنان کارمندان حکومت پیشین اعم از ملکی و نظامی هستند که ۵۴ نفر از آنان کشته شده‌اند و یک نفر زخم برداشته است.
به‌گفته‌ی این نهاد، قربانیان شامل ۴۵ نفر از نظامیان و ۱۰ نفر دیگر از کارمندان بخش‌های ملکی حکومت پیشین بوده‌اند.
در گزارش رواداری آمده است که مواردی وجود دارد که طالبان و به‌خصوص اداره‌ی استخبارات این گروه کارمندان حکومت پیشین را به قتل می‌رسانند و سپس اعلام می‌کنند که این افراد وابسته به گروه داعش بوده یا خودکشی کرده‌اند.
به نقل از این گزارش، در ماه مارچ ۲۰۲۳ نیروهای طالبان یک کارمند ریاست عمومی امنیت ملی پیشین را در شهر هرات به قتل رساندند و سپس اعلام کردند که آنان یک عضو گروه داعش را کشته‌اند. همچنین در تاریخ ۱۰ اپریل ۲۰۲۳ یک کارمند ریاست عمومی امنیت ملی پیشین در مقابل خانه‌اش در شهر کابل به قتل رسید. طالبان هر نوع دست‌داشتن در این رویداد را رد کردند؛ اما اقارب و نزدیکان قربانی به رواداری گفته‌اند که این فرد توسط طالبان به قتل رسیده است.
یافته‌های رواداری نشان می‌دهد که طالبان اعضای خانواده و بستگان شماری از کارمندان حکومت پیشین را نیز به قتل رسانده‌اند.
از جمله در گزارش رواداری آمده است که به‌تاریخ ۱۵ مارچ در ولایت تخار، طالبان همسر یک سرباز پیشین ارتش را پس از شکنجه به قتل رسانده‌اند. شوهر قربانی به رواداری گفته است که طالبان ناوقت شب به بهانه‌ی جست‌وجوی سلاح وارد خانه‌اش شدند و همسرش را پس از شکنجه و لت‌وکوب، با شلیک سه گلوله به قتل رساندند.
در همین حال، امروز مختار وفایی یکتن از خبرنگاران افغانستانی در شبکه های اجتماعی اش از کشته شدن فرمانده سخی الدین رحمان مشهور به سخا خبر داد. او افزوده است، که سخا از فرماندهان نظامی پیشین در ولسوالی کشنده ولایت بلخ حدو دوفته پیش از بازار این ولسوالی به دست افراد طالبان دستگیر و ناپدید شده بود. روز چهارشنبه هفته گذتشه جسد او از زیر آوار خاک در مرکز کشنده به دست آمد.
پیش از این هم نهادهای حقوق بشری طالبان را متهم به قتل نظامیان پیشین کرده‌اند؛ اما این گروه این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید به فرمان عفو عمومی رهبرشان پابند است.
گروه طالبان تاکنون در این باره دیدگاه خود را بیان نکرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала