طالبان دستور منع اموزش دختران بالای 10 سال را صادر کردند

© Photo / ارگشاگردان مکتب افغانستان
شاگردان مکتب افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.08.2023
عضو شوید
در ولایت غزنی طالبان فرمانی صادر کردند که براساس آن دختران بالای 10 سال اجازه حضور در مکاتب ابتداییه را ندارند.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از آماج نیور، در ادامه محرومیت آموزش دختران در افغانستان، گروه طالبان* در غزنی دستور منع آموزش دختران بالاتر از ۱۰ سال را داده و گفته‌اند آنان از این پس اجازه آموزش در مکتب‌های ابتدایی را ندارند.
مسئولان محلی طالبان در غزنی به مسوولان نهاد‌های آموزشی از جمله موسسه‌های آموزشی دستور داده است که علاوه بر مکتب برخی آموزش‌گاه‌های کوتاه‌مدت نیز نباید زمینه آموزش را بر دختران بالای ‍۱۰ ساله فراهم کنند.
از سوی هم منابع به آماج می‌گویند که مقام‌های محلی وزارت امر به معروف طالبان اقدام به تفکیک دختران براساس سن کرده‌اند و از مدیران مکتب‌ها دخترانه خواسته‌اند دانش‌آموزان بالاتر از صنف سوم را به خانه بفرستند.
با این حال محمدصادق عاکف، سخن‌گوی وزارت امر به معروف طالبان به رسانه‌ها این موضوع را تایید نکرده و گفته است: "از طرف ما، اداره امر به معروف چنین امری نشده است و اگر کاری انجام شده، مربوط به وزارت معارف می‌شود".
لازم به ذکر است که دو سال پس از روی کار آمدن رژیم طالبان هنوز دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب را ندارد.
کنکور دراوج کرونا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.07.2023
طالبان اشتراک دختران در کنکور 1402 را ممنوع کردند
این در حالی است که مقام‌های طالبان بارها در نشست‌های بین‌المللی در مورد تحصیل و کار زنان زبان ملایمی به کار برده و بر "موقتی" بودن آن تأکید کرده‌اند.
ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی طالبان گفت: "ما در برخی از زمینه‌ها برای رفتن دختران به دانش‌گاه‌ها و مکتب‌ها مشکل داریم، کار روی آن ادامه دارد و به زودی حل خواهد شد."
طالبان تا حالا در این باره اظهار نظر نکرده اند.
طالبان* — این سازمان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала