طالبان: افغانستان به ادبیات فارسی نیاز ندارد

© Sputnik / Zahra Sayasنمایشگاه کتاب صلح در کابل
نمایشگاه کتاب صلح در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.08.2023
عضو شوید
محمدیونس راشد، معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در سفر به بامیان طی دیدار با شماری از جوانان این ولایت گفته افغانستان به زبان فارسی نیاز ندارد و لازم نیست که آنها ادبیات فارسی را بیاموزند.
به گزارش اسپوتنیک، محمدیونس راشد روز چهارشنبه (11 اسد) نشستی به‌ نام "گفت‌وگوی آزاد درباره مشکل‌های فراروی جوانان ولایت بامیان" در هتل غلغله، در مرکز این ولایت برگزار کرد.
این مقام وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در این جلسه‌، تدریس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌ها را "یک موضوع بی‌اهمیت" خواند‌ و تأکید کرد که جوانان باید رشته‌های را بیاموزند "که از طریق آن بتوانیم ابزار پیش‌رفته جنگی تهیه کنیم."
۶۱ دانشجو از بخش شبانه زبان و ادبیات فارسی دری دانشگاه بدخشان فارغ شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.07.2018
۶۱ دانشجو از بخش شبانه زبان و ادبیات فارسی دری دانشگاه بدخشان فارغ شدند
از سوی هم وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان روز گذشته (پنج‌شنبه، 12 اسد) یک گزارش رسمی از نشست محمدیونس راشد با جوانان ولایت بامیان منتشر کرده که در گزارش به نقل از آقای راشد آمده که "جوانان ستون فقرات یک جامعه هستند و برای جوانان مفید است که وقت گران‌بهای خود را تلف نکنند و به فکر نفوس کشور باشند."
در نزدیک به دو سال رژیم طالبان، این گروه در موارد زیادی به "فارسی‌ستیزی" متهم شده است. این گروه واژه‌های فارسی را از دانش‌گاه‌های افغانستان حذف کردند.
وزارت تحصیلات عالی طالبان دستور داده تا واژه‌های فارسی به کار برده نشود و هم‌چنین این گروه نام‌های فارسی شماری از ادارات دولتی را به پشتو تغییر داده‌ است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала