اردوغان ظلم مقامات فرانسوی نسبت به افریقایی ها را یادآور شد

© AP Photo / Burhan OzbiliciПрезидент Турции Реджеп Тайип Эрдоган выступает перед СМИ после саммита в Анкаре, Турция
Президент Турции Реджеп Тайип Эрдоган выступает перед СМИ после саммита в Анкаре, Турция - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.08.2023
عضو شوید
اردوغان گفت که توقف اورانیوم در نیجر جبران بی عدالتی فرانسه است.
به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه گفت که توقف عرضه اورانیوم از نایجر به فرانسه می‌تواند به عنوان تلافی سال‌ها بی‌عدالتی پاریس علیه افریقایی‌ها تلقی شود.
اردوغان پس از نماز جمعه در استانبول به خبرنگاران گفت: "البته این اولین بار نیست که فرانسه این کار را می کند، در تاریخ جهانی، ما می دانیم که آنها در الجزایر، رواندا و مالی چه کاری انجام دادند. افریقایی ها این را خوب می دانند. در حال حاضر، عرضه طلا و اوران به فرانسه (از نایجر) به طور کامل متوقف شده است. این پاداش سالهاست که به این کشورها ظلم کرده اند."
وی خاطرنشان کرد: در عین حال، انقره به حفظ روابط خوب خود با کشورهای افریقایی ادامه می دهد.
پیش از این، رهبری شورای نظامی که کودتای نایجر را انجام داد، اعلام کرد که این کشور تامین اورانیوم به فرانسه را متوقف خواهد کرد.
نایجر دارای ذخایر غنی اورانیوم است که فرانسه به شدت به آن وابسته است. شرکت فرانسوی Orano بیش از 50 سال است که در نایجر حضور دارد و به ویژه در توسعه یکی از بزرگترین ذخایر اورانیوم جهان، ایمورارن، در نزدیکی شهر آرلیت، که ذخایر آن 200 میلیون تن تخمین زده می شود، مشغول است. به گفته رسانه های فرانسوی، نایجر در حال حاضر 15 تا 17 درصد اورانیوم مورد استفاده برای تولید برق در فرانسه را تشکیل می دهد.
Протесты в Нигере  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.08.2023
دفتر زلنسکی روسیه را به کودتای نظامی در نایجر متهم کرد
قابل یادآوری است که نیروهای گارد ریاست‌جمهوری نایجر، محمد بازوم را داخل کاخ ریاست‌جمهوری بازداشت کردند و موترهای نظامی نیز تمامی ورودی‌های کاخ ریاست‌جمهوری نایجر را مسدود کردند.
با این‌حال، گروه کودتا از کشورهای خارجی خواسته تا از مداخله در امور این کشور دوری کنند و در این خصوص توضیح داده‌اند: "فعالیت تمام نهادهای رسمی در نایجر به حالت تعلیق درآمده است و نیروهای دفاعی و امنیتی، امور کشور را به دست گرفته‌اند و از شرکای خارجی خواستاریم که از دخالت در امور این کشور بپرهیزند".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала