تاجیکستان به وعده های طالبان برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان باور ندارد

© AFP 2023 / VALERY HACHEИзъятые полицейскими пакеты с наркотиками, фото из архива
Изъятые полицейскими пакеты с наркотиками, фото из архива - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.08.2023
عضو شوید
رئیس اداره کنترل مواد مخدر تاجیکستان: وعده های طالبان درباره مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر حقیقت ندارد.
به گزارش اسپوتنیک، مقامات تاجیکستان به وعده های نمایندگان طالبان* برای مبارزه با مواد مخدر در این کشور باور ندارند. حبیب الله وحیدزاده، رئیس اداره کنترل مواد مخدر تحت ریاست جمهوری تاجیکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که آمارها نشان می دهد که قاچاق مواد مخدر از افغانستان ادامه دارد و در حال رشد است.
وی می گوید: "طالبان قول می دهند که اگر فردی که در جرایم مربوط به قاچاق مواد مخدر و همچنین کسانی که در کشت و تجارت مواد مخدر دست دارند دستگیر شود، به شدت مجازات خواهد شد. اما در واقعیت، ما این را احساس نمی کنیم. نظر به آمار در سال 2020، 2.4 تن، مواد مخدر در تاجیکستان کشف شد، در سال 2021 همانطور که می دانید طالبان به قدرت رسیدند و در نیمه دوم سال جاری بود که کشف و ضبط مواد مخدر در تاجیکستان افزایش یافت. به 4.08 تن رسید. در سال 2022 تقریباً 5 تن کشف و ضبط شد، بنابراین ما به این وعده ها اعتقادی نداریم."
وحیدزاده افزود که بیشتر مواد مخدر کشف شده در این جمهوری در مناطق هم مرز با افغانستان است. وی همچنین خاطرنشان کرد که بر اساس آمار سازمان ملل در مورد مواد مخدر و جرایم، در سال 2022 سطح زیر کشت خشخاش در افغانستان به 233 هزار هکتار رسیده است که در مقایسه با سال 2021، 32 درصد افزایش داشته است. رئیس آژانس گفت: بر همین اساس میزان برداشت نیز افزایش یافته است.
کشف یک محموله بزرگ مواد مخدر در بدخشان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.02.2023
تاجیکستان شاهد افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر از افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان است
در اوایل ماه می، ذبیح الله مجاهد، نماینده رسمی طالبان در شبکه تلویزیونی آریانا نیوز گزارش داد که مشکل مواد مخدر در کشور در حال حل شدن است و امسال "محصولات خشخاش در کل کشور است. نزدیک به صفر." او همچنین گفت که به "کشورهای دور و نزدیک اطمینان می دهد که افغانستان مرکز مواد مخدر نخواهد بود."
طالبان*- این گروه به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل قرار دارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала