واکنش افغانستانی ها به ادعای دروغین نماینده امریکا درباره ای همکنشی با گروه طالبان

© U.S. Special Envoy Rina Amiri Twitter نزدیک به 250 یورش در برابر هزاره ها در جریان دو دهه
نزدیک به 250 یورش در برابر هزاره ها در جریان دو دهه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.08.2023
عضو شوید
نماینده ویژه امریکا در امور بانوان افغانستان با دروغ شاخدار، خودش را در نزد شهروندان افغانستان رسوا کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آماج نیوز، ‏رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان می‌گوید: به "اصرار گسترده افغانستانی ها و مدافعان حقوق بشر" برای "همکنشی مستقیم با گروه طالبان" با نمایندگان این گروه در دوحه دیدار کرده است.
دیدار نمایندگان ویژه امریکا با گروه طالبان در دوحه و به‌ویژه سخنان رینا امیری مبنی بر "اصرار گسترده افغانستانی ها" و "مدافعان حقوق‌بشر" برای "تعامل مستقیم با طالبان" با موجی از واکنش‌‌ها روبه‌رو شده است.
منتقدان از امیری پرسیده‌اند که چه‌ کسانی بر همکنشی با گروه طالبان اصرار کرده‌اند؟
یلدا رویان، فعال حقوق بشر در توییتی نوشته که مدافعان راستین حقوق بشر هرگز خواهان تعامل مستقیم شما (رینا امیری) با طالبان نمی‌شوند. زیرا هیچ نتیجه‌ای ندارد.
یلدا افزوده: "کسانی که شما را به انجام این کار ترغیب می‌کنند ممکن است علایق شخصی یا سازمان‌ غیر دولتی داشته باشند که بسیاری از آنها دوستان شما هستند. بیایید از تعمیم خواسته‌های یک گروه کوچک به نمایندگی از میلیون‌ها زن افغانستانی که در رنج هستند اجتناب کنیم".
فوزیه کوفی، نماینده پیشین مجلس نمایندگان افغانستان پرسیده آیا امریکا متوجه است، که تقریباً دو سال است که زنان افغانستان در یک زندان باز اسیر شده‌اند؟ امیدوارم متوجه شده باشند.
سمیرا حمیدی، مسئول بخش افغانستان در سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به سخنان رینا امیری در توییتی نگاشته: "اغلب فعالان زن و مدافعان حقوق‌ بشر هرگز از گروهی که تنها حقوق بشر هر شهروند افغانستان را نقص می‌کند، برای مشارکت مستقیم درخواست نمی‌کنند".
خانم حمیدی اضافه کرده است، که خواندن این توییت بسیار "ناامیدکننده" است.
حشمت رادفر، فعال حقوق بشر در توییتی نوشته که "اصرار گسترده افغانستانی ها و مدافعان حقوق بشر" کلی‌گویی گمراه‌کننده‌تر از فرمایشات توماس وست است.
او پرسیده "اگر ریگی به کفش ندارید، چرا امکان درج دیدگاه را از مخاطبان تان سلب کرده‌اید؟".
سحر احسان، مدافع حقوق بشر پرسیده: "نمی‌دانم کدام مدافعان حقوق بشر خواسته‌‌اند با گروهک تروریستی طالبان تعامل مستقیم داشته باشند؟
نام‌برده در ادامه نوشته: "عبارت مدافع حقوق بشر به گونه کامل در تضاد با تعامل با تروریستان است، این عالی جنابان راه خود را مشخص کنند؛ حقوق بشر یا تروریسم!"
حمیرا قادری، نویسنده نوشته است، که خواست مدافعان حقوق بشر عدم تعامل با طالبان است؛ اما رینا امیری این خواست را دست‌کاری کرده است.
زهرا حق‌پرست،‌ فعال حقوق زنان در توییتی خطاب به خانم امیری نوشته: "با طالبان صحبت نکن، به ماگوش کن، اصلا بیا از من در مورد وحشتی که در زندان طالبان تجربه کردم، بشنو. چرا ما را نادیده می‌گیرید؟".
ژولیا پارسی، از زنان معترض نوشته: "متأسم به چنین هم‌جنس‌های که درد زنان افغانستان را درک نمی‌کند؛ ما زنان‌ معترض هیچ زنی را که با طالب تعامل کند به‌عنوان نماینده‌ نمی‌پذیریم".
سودابه بیانی،‌ بیان‌گذار اکادمی آموزش دختران هم در توییتی پرسیده "طالبان حتا زنان را آدم حساب نمی‌کنند، چطور ما خواهان تعامل با این گروه ‌شویم؟" او افزوده که نصف مردان و زنان بی‌کار و افسرده‌اند،‌ چطور خواهان تعامل با گروهی شوند که چنین مصیبتی را بر آنان تحمیل کرده است؟".
نور رحمن اخلاقی،‌ وزیر پیشین مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان خطاب به رینا امیری نوشته که شما که نمی‌توانید در ادامه سی‌آی‌ای نباشید.
ستاره محمدی، سخن‌‌گوی شورای جهانی هزاره در توییتی نگاشته: "این مدافعان حقوق بشر کی‌ها اند؟ زنان در افغانستان با اپارتاید جنسیتی روبه‌رو اند، زنان نیازمند کمک‌اند، بگذارید صدای‌شان شنیده شود."
مژگان فراجی،‌ خبرنگار و مدافع حقوق بشر خطاب به خانم امیری در توییتر نوشت: "شما برای تعامل با زنان لابی‌گر جلسه‌ای برگزار کردید، آن افراد حاضر در مجلس هرگز نماینده زنان کشور و مردم ما نیستند. شما طالب را بر سرنوشت ما حاکم کردید و در صدد مشروعیت بخشیدن به آن‌ها هستید، شرم بر شما باد".
یادآوری می کنیم، که رینا امیری در حالی از "اصرار گسترده" افغانستانی ها برای ورود به تعامل مستقیم با گروه طالبان حرف می‌زند که سال گذشته به‌دلیل نقض حقوق بشر از سوی گروه طالبان، گفت‌وگو با این گروه را تحریم کرده بود.
او در تویترش نوشته است: "بنابر اصرار گسترده ای افغانستانی ها و مدافعان حقوق بشر به ضرورت تعامل مستقیم با طالبان در مورد حقوق بشر، به ویژه محدودیت های شدید در برابر زنان و دختران به همکارانم در گفت وگو ها با گروه طالبان پیوستم".
او پس از این تویت گزینه ای دیدگاه را در تویترش بسته تا درباره ای این تویت دروغین اش کسی انتقاد نتواند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала