سخنگوی وزارت صحت: مراکز تداوی سوء تغذیه از ۸۰۰ به ۲۰۰۰ مرکز افزایش یافته

© Sputnikکودکان سوء تغذیه در افغانستان
کودکان سوء تغذیه در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.07.2023
عضو شوید
براساس گزارش صندوق کودکان سازمان ملل، بیش از نیمی از جمعیت کودکان زیر پنج سال در افغانستان دچار سوء تغذیه اند.
به گفته مسوولین برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد، حدود ۲۰ میلیون نفر در افغانستان با کمبود غذا مواجه اند و بیش از ۴ میلیون مادر و کودک در معرض خطر سوء تغذیه قرار دارند.
براساس آمار برنامه جهانی غذا، سوء تغذیه حاد از ۳۴ ولایت افغانستان در ۲۵ ولایت بالاتر از آستانه اضطراری شدن است و انتظار تشدید این روند وجود دارد.
شرافت زمان امرخیل، سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان از افزایش تلاش ها برای مبارزه با سوء تغذیه کودکان در افغانستان خبر داده گفت:
"بخاطر اینکه تداوی سو تغذیه کودکان بهتر انجام شود، تعداد مراکز تداوی از ۸۰۰ به ۲۰۰۰ مرکز افزایش یافته است و پرسونل صحی جدید برای این مراکز استخدام شده اند و فعالیت این مراکز معیاری شده است".
سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان با اشاره به اینکه در این راستا اداره یونیسف و ادارات دیگر کمک رسانی حمایت می‌کنند، گفت:
"مناطق دوردست نیز تحت پوشش قرار گرفته اند و رسیدگی صورت می‌گیرد و به مردمی که قبلا از خدمات محروم بودند، خدمات ارایه میشود".
از سوی دیگر سازمان نجات کودکان (Save The Children) می گوید که کودکان در افغانستان در کنار سوء تغذیه از مشکلات صحی دیگر هم رنج می برند.
شکیبا محمدی مسئول رسانه و ارتباطات این اداره گفت که سازمان نجات کودکان در مدت یکماه ده ها هزار مورد سوء تغذیه را تنها در هشت ولایت افغانستان ثبت کرده است.
وی افزود:
" تا پایان ماه می ۲۰۲۳، به تعداد ۳۹۳هزار و ۲۰۶ کودک دچار سوء تغذیه ثبت شد که نیاز به حمایت فوری غذایی داشتند در این میان۱۷۱ هزار و ۴۹۰ کودک با سوء تغذیه حاد و ۲۲۱ هزار و ۷۱۶ هزار کودک دیگر دچار سوء تغذیه متوسط اند که در خطر عوارض شدید صحی و مرگ قرار دارند و همچنان عفونت های تنفسی شدید و اسهال های شدید از جمله مشکلات صحی اند که زندگی کودکان را در افغانستان تهدید می کند."
رقیب الله، باشنده ننگرهار که پس از تغییر حکومت، کار و وظیفه اش را از دست داده است، میگوید به دلیل مشکلات اقتصادی چهار کودکش به سوء تغذیه دچار شده اند.
او میگوید روزانه ۵۰ – ۶۰ افغانی درآمد دارد و با این درآمد نمیتواند غذا و ادویه یی که داکتران برای کودکانش توصیه کرده اند، تامین کند.
این در حالیست که اخیرا گزارش هایی مبنی بر توقف فعالیت گروه های کاری سیار صندوق کودکان سازمان ملل متحد در افغانستان نشر شده است که دلیل اصلی آن هنوز مشخص نشده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала