امریکا خواستار آزادی فوری رئیس‌جمهور نایجر شد

© AP Photo / Tasos KatopodisГоссекретарь США Энтони Блинкен
Госсекретарь США Энтони Блинкен - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.07.2023
عضو شوید
وزیر امور خارجه ایالات متحده می‌گوید، آن‌چه که در نایجر رخ داده به وضوح نشان‌دهنده تلاش برای به دست گرفتن قدرت از طریق توسل به زور است.
به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده خواستار آزادی فوری رئیس‌جمهور نایجر شد که در پی کودتای گارد ریاست‌ جمهوری این کشور افریقایی بازداشت شده است.
بلینکن در یک کنفرانس خبری در "ولینگتون" پایتخت نیوزیلند در واکنش به کودتا در نایجر گفت: "این‌که آیا این از نظر فنی یک کودتا است یا نه، من نمی توانم بگویم، این برعهده حقوقدان‌ها است که این را بگویند اما آن‌چه که به وضوح نشان می دهد تلاش برای به دست گرفتن قدرت با زور و برهم زدن قانون اساسی است".
جدیدترین تحولات نایجر، واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است به طوریکه رئیس‌کمیسیون اتحادیه افریقا با محکوم کردن این رخدادها گفت: "آن‌چه در نایجر اتفاق افتاده است، به منزله یک کودتا است که ما آن را محکوم می‌کنیم".
Сотрудники спецназа Нигера во время столкновения с оппозиционерами после объявления результатов второго тура выборов президента - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.07.2023
پشتیبانی نکردن ارتش نیجر از کارهای شورشیان گارد ریاست جمهوری/ارتش محاصره کاخ ریاست جمهوری را شکست
رسانه‌ها شب گذشته گزارش کردند که نیروهای گارد ریاست‌جمهوری نایجر روز گذشته (چهارشنبه)، محمد بازوم را داخل کاخ ریاست‌جمهوری بازداشت کردند و موترهای نظامی نیز تمامی ورودی‌های کاخ ریاست‌جمهوری نایجر را مسدود کردند.
با این‌حال، گروه کودتا از کشورهای خارجی خواسته تا از مداخله در امور این کشور دوری کنند و در این خصوص توضیح داده‌اند: "فعالیت تمام نهادهای رسمی در نایجر به حالت تعلیق درآمده است و نیروهای دفاعی و امنیتی، امور کشور را به دست گرفته‌اند و از شرکای خارجی خواستاریم که از دخالت در امور این کشور بپرهیزند".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала