حملات امریکا با استفاده از خاک پاکستان به افغانستان

© Photo / @Social media آصف درانی
 آصف درانی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.07.2023
عضو شوید
نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان گفته است که امریکا براساس قطعنامه‌های سازمان ملل از حریم فضایی پاکستان برای حمله به افغانستان استفاده می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک، آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان، در مصاحبه با طاهر خان، روزنامه نگار گفت، اسلام آباد بر اساس قطعنامه های 1367 و 1373 شورای امنیت سازمان ملل را که علیه القاعده تصویب شده بود، عمل می کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا یک کشور دیگر می‌تواند در خاک یک کشور مستقل حملات هوایی انجام دهد، گفت: "کاملاً می‌تواند، زیرا قطعنامهٔ ۱۳۶۸ و ۱۳۷۳ سازمان ملل متحد در این باره می‌گوید. اگر شما راضی باشید یا نه، این قطعنامه کامل است و کسانی که هراس‌افگن دارند، پاسخگو هستند که هراس‌افگن چگونه در خاک‌شان است."
آصف درانی از مقامات افغانستان خواسته تا در این باره از پاکستان کلایه نکنند.
این نخستین باری است که یک مقام پاکستانی تایید می‌کند که امریکا از حریم هوایی این کشور، برای حمله به افغانستان استفاده می‌کند.
امریکا بر فضای افغانستان هم به وسیله هواپیما‌های بی‌سرنشین نظارت می‌کند. مقامات طالبان از جمله وزیر دفاع این گروه چند بار گفته که فضای افغانستان تا اکنون "اشغال" شده است.
در حالی که طالبان مدعی‌اند نیروهای امریکایی را شکست داده‌اند، بدون اشاره به توانایی خود برای ممانعت از پرواز پهپادهای امریکایی در فضای افغانستان، از پاکستان خواسته که مانع عبور آنها از حریم فضایی آن کشور به فضای افغانستان شود.
کشته شدن بیش از 300 جنگجوی طالبان در درگیری با جبهه مقاومت  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.07.2023
کشته و زخمی شدن ۳ طالب در یورش جبهه مقاومت در کاپیسا + ویدیو
این دیپلومات ارشد پاکستانی افزود که همین قطعنامه‌ها به امریکا مجوز حمله به ایمن الظواهری رهبر پیشین شبکه القاعده در محله شیرپور کابل و اسامه بن‌لادن بنیانگذار این شبکه در ایبت‌آباد پاکستان داده بود.
آقای درانی تاکید کرد که طالبان "دست‌نشانده پاکستان نبودند و نمی‌توانند باشند." او گفت: "هر افغان آزادمنش است. در تاریخ افغانستان چنین نیست. وقتی کرزی رئیس‌جمهور بود، او هم حرف‌هایی از آزادی می‌زد، در حالی که از دست امریکا می‌خورد. همین طور دیگران آمدند. وقتی که به منافع آنها زیان می‌رسید، حرف خود را بیان می‌کرد."
مقام‌های دولت پیشین افغانستان از دولت پاکستان انتقاد می‌کردند که در فرایند صلح افغانستان نقش صادقانه ندارد و برای ادامه خشونت از طالبان حمایت می‌کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала