بیانیه ای کمیته سویدن برای افغانستان درباره ای تعلیق کارهایش از سوی گروه طالبان

© The Swedish Committee for Afghanistan, SCAبیانیه ای کمیته سویدن برای افغانستان درباره ای تعلیق کارهایش از سوی گروه طالبان
بیانیه ای کمیته سویدن برای افغانستان درباره ای تعلیق کارهایش از سوی گروه طالبان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.07.2023
عضو شوید
کمیته سویدن در افغانستان در واکنش به تعلیق کارهای این موسسه از سوی گروه طالبان گفته است، که در تلاش گفت‌وگو با مقام‌های طالبان هستند تا مشخص شود که آیا دستور جدید این گروه بر فعالیت این نهاد تأثیر می‌گذارد یا خیر.
به گزارش اسپوتنیک، کمیته سویدن برای افغانستان، SCA، در واکنش به تعلیق کارهای سویدنی ها در افغانستان با نشر بیانیه ای از آغاز گفت و گو با گروه طالبان خبر داد.
این کمیته نوشته است: "کمیته سویدن برای افغانستان، به دنبال گفتگو با مقام های گروه طالبان افغانستان است تا مشخص کند که آیا دستورالعمل 11 جولای مبنی بر تعلیق تمام فعالیت های سویدن در افغانستان بر سازمان ما تأثیر می گذارد یا خیر".
این کمیته ضمن نکوهش آتش زدن قرآن در سویدن نوشته است: "کمیته سویدن برای افغانستان یک نهاد دولتی سویدن نیست، کمیته سویدن برای افغانستان در رابطه با تمام ذینفعان سیاسی و دولت ها مستقل و بی طرف است و به شدت تمام هتک حرمت به قرآن کریم را محکوم می کند".
این کمیته خاطر نشان کرده است: "کمیته سویدن برای افغانستان یک سازمان غیردولتی است که در سال 1980 به عنوان یک جنبش همبستگی از مردم به مردم برای حمایت از حق تعیین سرنوشت افغانستانی ها تاسیس شد. کمیته سویدن برای افغانستان یک نهاد دولتی سوئد نیست، کمیته سویدن برای افغانستان در رابطه با تمام ذینفعان سیاسی و دولت ها مستقل و بی طرف است و توسط طیف وسیعی از تمویل کنندگان تمویل می شود. برای بیش از 40 سال، کمیته سویدن برای افغانستان با همکاری نزدیک با جمعیت روستایی و با احترام عمیق به اسلام و سنت های محلی در افغانستان کار می کند. کمیته سویدن برای افغانستان به شدت تمام اعمال هتک حرمت به قرآن کریم را محکوم می کند، همانطور که ما هر گونه تلاش برای ایجاد درگیری یا خصومت بین مردم بر اساس اعتقاد مذهبی، قومیت، ملیت یا هر تقسیم بندی دیگر را محکوم می کنیم".
Члены движения Талибан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.07.2023
طالبان فعالیت های سویدن را در افغانستان متوقف کرد
این کمیته همچنان خدماتش را در افغانستان یادآوری کرده نوشت: "کمیته سویدن برای افغانستان در سال گذشته 2.5 میلیون بیمار را در کلینیک هایش در وردک و نورستان پذیرایی کرد، 133000 کودک در مکتب های ما آموزش دیدند و بیش از 20000 افراد دارای معلولیت مورد حمایت قرار گرفتند. کمیته سویدن برای افغانستان حدود 8000 کارمند افغانستانی در 18 ولایت دارد و ما همچنان متعهد به پشتیبانی از مردم افغانستان هستیم".
یادآوری می کنیم، که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در اعلامیه‌ای گفته است، تا زمانی‌که سویدن بخاطر این عمل خود از مسلمانان معذرت‌خواهی نکند، به نهادهای این کشور در افغانستان اجازه فعالیت داده نخواهد شد.
در این اعلامیه آمده است: "پس از آنکه در کشور سویدن به قرآن کریم؛ کتاب نجات بخش الله جل جلاله توهین شد و اجازه توهین به عقیده مسلمانان داده شد تا زمانی که از این عمل شوم از مسلمانان طلب عفو نشود امارت اسلامی به توقف تمامی فعالیتهای کشور سویدن در افغانستان امر میدهد ارگانهای مربوطه امارت اسلامی موظفند برای تعمیل به این امر عاجل دست به کار شوند".
طالبان همچنین از دیگر کشورهای اسلامی خواستند تا در تعامل با سویدن تجدید نظر کنند.
هفته گذشته یک شهروند عراقی‌ تبار سویدنی با آتش زدن نسخه‌ای از قرآن، خشم مسلمانان در سراسر جهان را برانگیخت. عراق از مقامات سویدن خواست تا مهاجری را که مرتکب این اقدام شده بود برای محاکمه تحویل دهد، در حالی که روز پنجشنبه ده ها عراقی برای تظاهرات در مقابل سفارت این کشور در بغداد تجمع کردند.
این حادثه همچنین توسط الجزایر، افغانستان، مصر، اندونزی، لبنان، سوریه، ترکیه، ازبکستان، احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب و جاسم الغیط دبیرکل شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس محکوم شد.
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مصونیت از مجازات شرکت کنندگان در این حادثه می تواند منجر به پیامدهای ناگوار غیرقابل پیش بینی شود و جامعه جهانی باید در برابر چنین اقدامات غیرقانونی مقاومت کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала