کلوپ ویدیو

متقی بحران اقتصادی افغانستان را "تبلیغات" دانست + ویدیو

© Twitter account of GMICafghanistanمولوی امیرخان متقی
مولوی امیرخان متقی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.07.2023
عضو شوید
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه گفته است که بحران اقتصادی در کشور تبلیغات است و اقتصاد افغانستان پیش از این یک اقتصاد جنگی و وابسته به تجارت مواد مخدر و فساد بود.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از طلوع نیوز، سرپرست وزارت خارجه طالبان* جمعه شب در مراسم استقبال از برگشت شماری از مقام‌های طالبان* از حج، تاکید کرده است که تمرکز امارت اسلامی اکنون روی اجرای پروژه‌های بزرگ توسعه‌یی در کشور است.
امیرخان متقی در این مراسم گفته است: "امروز اقتصاد تغییر کرده است. به‌گونه‌ی مثال دیروز رساندن مواد مخدر به چهار میلیون تن نیز یک اقتصاد بود. افغانستان که در سطح جهان در تریاک و هیرویین در جایگاه نخست قرار داشت، آن نیز یک اقتصاد بود. امروز که معتادان جمع‌آوری شده است، تریاک منع شده است، طبعاً به اقتصاد زیان می‌رساند."
سرپرست وزارت خارجه افزوده است که ارزش افغانی با وجود تحریم‌ها و فشارهای جامعه جهانی در کشور ثابت مانده و اقتصاد کشور با تمرکز بر اجرای پروژه‌های زیربنایی رشد خواهد کرد.
او افزود: "پول شما ثبات دریافته است. الحمدالله سرحدات نیز باز است. هر کسی می‌تواند تجارت کند. قحطی نیست. با وجود این همه تحریم‌ها، با وجود این همه فشارها، این یک دست‌آورد است."
ذبیح الله مجاهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.07.2023
مجاهد: تورم کاهش یافته است
همزمان با این، برخی آگاهان کاهش کمک‌های جامعه جهانی را یکی از علت‌های بحران اقتصاد در کشور می‌دانند.
این در حالی‌ست که دبیرکل سازمان ملل متحد حدود دو ماه قبل در نشستی که درباره‌ی اوضاع افغانستان با حضور نمایندگان بیش از ۲۰ کشور و نهادهای جهانی در دوحه برگزار شده بود، تاکید کرد که ۲۸ میلیون تن در افغانستان که ۶ میلیون آن در معرض قحطی قرار دارند، نیاز به کمک‌های بشری دارند.
طالبان — * این سازمان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала