متخصصان برجسته مغز در روسیه از توانایی های مغز دالایی لاما صحبت کردند

© AFP 2023 / Giuseppe Cacaceدالایی لاما
دالایی لاما - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.07.2023
عضو شوید
پژوهشگران برجسته مغز انسان در روسیه در مورد بی باک بودن دالایی لاما چهاردهم صحبت کردند که به ابتکارخود تحقیقات مشترکی را با مشارکت نمایندگان علم مدرن و راهبان بودایی - دانشمندان شعور و مراقبه را راه اندازی کرده و در نتیجه به تدریج علم را تغییر می دهد.
به گزارش اسپوتنیک، کنستانتین آنوخین، مدیر مؤسسه پیشرفته تحقیقات مغز در دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو، عضو آکادمی علوم روسیه در جشن به مناسبت هشتاد و هشتمین سالگرد تولد دالایی لاما گفت: "ما در زمان شگفت انگیزی از توسعه تمدن بشری زندگی می کنیم، زمانی که یک شخصیت بزرگ، چهاردهمین دالایی لاما، در حال تغییر مسیر پیشرفت تاریخ بشر، چه غربی و چه شرقی است".
دالایی لاما، ، رهبر معنوی بوداییان تبت که شهرت جهانی دارد در سال های اخیر توجه ویژه ای به گفتگو با دانشمندان روسی داشته است. برای جشن تولد او در این هفته، بنیاد Save Tibet جشن هایی را در مسکو با تعدادی از محققان برجسته برگزار کرد.
به گفته آکادمیسین آنوخین، در آیین بودا، علاوه بر جنبه دینی و فلسفی، جنبه علمی نیز وجود دارد که توجه محققان مغز و شعور را به خود متمرکز نموده است. چهاردهمین دالایی لاما توانست لحظه‌ای را ببیند که علم غربی برای روی آوردن به آنچه بودیسم برای دو و نیم هزار سال انجام می‌داد، یعنی نفوذ به اعماق "من" انسان، آماده شده بود. در 30 سال گذشته، او خواستار علم مدرن برای مطالعه فعال آگاهی، تجربه ذهنی، از جمله مراقبه‌گران با تجربه بوده است. راهبان بودایی به ابتکار رهبر معنوی خود، محرمانه ترین شیوه ها را برای تحقیقات دانشمندان غربی باز می کنند. و برای اولین بار، دالایی لاما تعدادی از رشته های علمی مدرن را وارد برنامه درسی صومعه های چند صد ساله کرد.
انوخین گفت: "این اقدام وی جهان بودیسم را زیر و رو می کند.
برای تصمیم گیری در مورد چنین چیزی، به گفته او، شما نیاز به یک بی باکی شگفت انگیز دارید، که دالایی لاما چهاردهمین از آن برخوردار.
این محقق افزود: و این چیزها امروزه علم را در غرب تغییر داده است.
وعده دالایی لاما: 110 سال زندگی می‌کنم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.07.2021
وعده دالایی لاما: 110 سال زندگی می‌کنم
وی تصریح کرد: در مراکز علمی دنیا پروژه های جدید زیادی برای مطالعه مغز، هوشیاری و مراقبه راه اندازی شده است.
گفتگو بین بزرگترین متخصصان روسی در زمینه تحقیقات مغز و آگاهی و دانشمندان بودایی در سال 2017 و با برگزاری کنفرانس "ماهیت آگاهی" در پایتخت هند، دهلی، آغاز شد. هیئتی از دانشمندان روسی به سرپرستی آکادمیسین اکادیمی علوم روسیه کنستانتین آنوخین مجموعه ای از گفتگوها را با دالایی لاما چهاردهم، دانشمندان بودایی و راهبان برگزار کردند.
دومین کنفرانس "درک جهان" با فهرست گسترده ای از شرکت کنندگان در سال 2018 در شهر دارمسالا در شمال هند، جایی که اقامتگاه دالایی لاما در آن قرار دارد، برگزار شد. یکی از نتایج آن راه‌اندازی پروژه‌ای برای مطالعه مراقبه ( نظارت و مواظبت و تحقیق) و حالات تغییر یافته هوشیاری در صومعه‌های بودایی تبتی در هند بود که از سال 2019 به رهبری سواتوسلاو مدودف، آکادمی آکادمی علوم روسیه انجام شد. از سال 2022، تحقیقاتی نیز در صومعه های بودایی واقع در دره کاتماندو، نپال انجام شده است.
دالایی لامای چهاردهم (متولد 6 جولای سال 1935) دالایی لامای کنونی است. دالای لاماها با نفوذترین چهره‌ها در دودمان گلوگپالی‌ها در بین بوداییان تبتی هستند. او جایزه صلح نوبل را در سال 1989 برد و نیز بخاطر حمایت مادام‌العمر خود از تبتی‌ها در داخل و خارج از تبت شناخته شده‌است. تبتی‌ها بر اساس سنت بر این باورند که او تناسخ پیشینیان خود و مظهر "بودی ساتوای مهربان" می‌باشد.
در طول سال 1959 قیام تبت که چین از آن به عنوان قیام ملاکان فئودال یاد می‌کند، دالایی لاما به هند فرار کرد و دولت تبت در تبعید را تأسیس کرد. از آن زمان به بعد او به عنوان یک سخنران کاریزماتیک سفرهایی به دور دنیا را آغاز کرد، و در این حین به حمایت از منافع تبتی‌ها، آموزش بودیسم تبتی و صحبت کردن در مورد اهمیت شفقت به عنوان سرچشمه شادی‌ها مبادرت نمود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала