ایران: جامعه‌ی جهانی و همسایگان افغانستان صلح و ثبات را در استقرار حکومت فراگیر می‌دانند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / رسول موسوی، مدیر کل غرب آسیا وزارت امور خارجه ایران
رسول موسوی، مدیر کل غرب آسیا وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.07.2023
عضو شوید
دستیار وزیر خارجه‌ی ایران می‌گوید که جامعه‌ی جهانی و همسایگان صلح و ثبات را در استقرار حکومت فراگیر در افغانستان می‌دانند.
به گزارش اسپوتنیک، رسول موسوی، دستیار وزیر خارجه‌ی ایران، شام گذشته در رشته‌توییتی نوشته است که در تمام نشست‌های بین‌المللی بر ضرورت تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تأکید شده است.
دستیار وزیر خارجه‌ی ایران این رشته‌توییت را در واکنش به اظهارات ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی عمومی طالبان منتشر کرده است.
اخیرا حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه‌ی ایران در نشست وزرای خارجه‌ی کشورهای عدم تعهد گفت که راه‌حل بحران افغانستان تشکیل حکومت فراگیر با حضور همه‌ی اقوام است.
ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در واکنش به این اظهارات گفت که "ایجاد و ساختار نظام در افغانستان، کار افغان‌ها است و به [کشورهای] دیگر هیچ ارتباطی ندارد".
، محمد‌رضا بهرامی، سفیر پیشین ایران در افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.06.2023
سفیر پیشین ایران در کابل: امکان به رسمیت شناختن گروه طالبان از سوی جامعه جهانی رو به کاهش است
دستیار وزیر خارجه‌ی ایران در واکنش به این اظهارات سخن‌گوی طالبان گفته است که در قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد بر تشکیل حکومت فراگیر و همه شمول در افغانستان به‌عنوان "تنها راه صلح و ثبات دائمی" تأکید شده است.
او افزوده که در چهار نشست وزاری خارجه‌ی کشورهای همسايه‌ی افغانستان نیز بر ضرورت تشکیل حکومت فراگیر، اجماع وجود داشت و در نشست اخیر دوحه هم بر آن تأکید شده است.
دستیار وزیر خارجه‌ی ایران تأکید کرده است که "جامعه‌ی جهانی و همسایگان افغانستان صلح، ثبات، امنیت و توسعه پایدار را در استقرار حکومت فراگیر در افغانستان می‌دانند".
مقام‌های ایرانی، از جمله وزیر خارجه‌ی آن کشور تا اکنون بارها بر تشکیل حکومت فراگیر با حضور نمایندگان همه‌ی اقوام در افغانستان تأکید کرده‌اند.
ایران از جمله‌ کشورهای است که با طالبان تعامل سیاسی گسترده دارد و سفارت افغانستان در تهران را در اختیار این گروه قرار داده است.
اما علاوه بر این، در ماه‌های اخير درگیری‌های مرزی و حق‌آبه‌ی رود هلمند باعث تنش‌آلودشدن روابط ایران و طالبان شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала