چین گزارش امریکا درباره خروج از افغانستان را ناقص خواند

© AP Photo / Mark SchiefelbeinОфициальный представитель МИД КНР Ван Вэньбинь
Официальный представитель МИД КНР Ван Вэньбинь  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.07.2023
عضو شوید
وزارت خارجه چین می گوید در گزارش خروج ایالات متحده از افغانستان، آمار تلفات غیرنظامیان ذکر نشده است.
به گزارش اسپوتنیک، وانگ ونبین، نماینده رسمی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه 5 جولای 2023 اعلام کرد که گزارش وزارت خارجه ایالات متحده در انتقاد از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نشان نمی دهد که مداخله ایالات متحده منجر به تعداد زیادی تلفات غیرنظامی شده است.

وانگ گفت: "مایه تاسف است که آن موضوعاتی که امریکا واقعاً نیاز به بررسی و درک آنها داشت در گزارش منعکس نشده است، به عنوان مثال نقض قوانین بین‌المللی، دخالت در امور داخلی سایر کشورها تحت عنوان دموکراسی و مبارزه با تروریسم به شکل انتخابی (با بعضی از گروه های تروریستی)، که باعث افزایش تروریسم شد، باعث تلفات زیادی در میان غیرنظامیان بیگناه شد و جهان منطقه را در هرج و مرج فرو برد."

وی خاطرنشان کرد که واشنگتن باید دارایی های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان را به مردم افغانستان بازگرداند، تحریم های یکجانبه علیه افغانستان را لغو کند، سیاست نظامی گری را اساساً کنار بگذارد، تهاجم بی معنی و مداخله در امور دیگر کشورها را اصلاح کند.
وزارت امور خارجه در 30 جولای گزارشی را منتشر کرد که در آن از روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به شدت انتقاد کرد. در این بیانیه آمده است که رهبری وزارت خارجه امریکا افرادی را که روند خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را هماهنگ کنند، تعیین نکرده است.
FILE - In this Aug. 15, 2021, file photo, Taliban fighters take control of the Afghan presidential palace after President Ashraf Ghani fled the country, in Kabul, Afghanistan. In the U.S. departure from Afghanistan, China has seen the realization of long-held hopes for a reduction of the influence of a geopolitical rival in what it considers its backyard - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.07.2023
وزارت خارجه امریکا بایدن و ترامپ را به کمک در پیروزی طالبان متهم کرد
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در 14 آپریل 2021 اعلام کرد که تصمیم گرفته است به عملیات در افغانستان پایان دهد، عملیاتی که طولانی ترین عملیات نظامی خارجی در تاریخ امریکا شد. ایالات متحده این جنگ را در اکتوبر 2001 آغاز کرد. در اوج عملیات در سال 2010-2013، تعداد نیروهای غربی در افغانستان از 150 هزار نفر فراتر رفت. خروج نیروهای امریکایی از ماه می 2021 آغاز شد. واحدهای اصلی رزمی امریکا و ناتو در سال 2014 از آنجا خارج شدند.
طالبان* پس از اعلام آمادگی ایالات متحده در بهار 2021 مبنی بر خروج نیروهایش از افغانستان، عملیات گسترده ای را برای ایجاد کنترل بر افغانستان آغاز کردند. در 15 آگوست 2021، رئیس جمهور افغانستان، اشرف غنی به خارج از کشور گریخت و طالبان بدون درگیری وارد کابل شدند. تا اوایل سپتامبر 2021، ارتش امریکا به طور کامل افغانستان را ترک کرد و به حضور تقریبا 20 ساله خود در این کشور پایان داد.
*- این سازمان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала