واکنش وزارت خارجه طالبان به دعوت نکردن نماینده ای این گروه در نشست سازمان شانگهای

© Photo / twitter/afghankunduzyامیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در ولایت کندوز
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در ولایت کندوز  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.07.2023
عضو شوید
وزارت امور خارجه گروه طالبان که قدرت را در افغانستان به دست گرفته است (ممنوع در فدراسیون روسیه) مدعی است، که نمایندگان دولت تشکیل شده از سوی این جنبش حق قانونی شرکت در نشست های سازمان همکاری شانگهای (SCO) را دارند.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه گروه طالبان امروز چهارشنبه با نشر یکسری تویتی در واکنش به دعوت نشدن این گروه در این نشست نوشت: "امارت اسلامی افغانستان از برگزاری چنین نشست ها در راستای ایجاد هماهنگی بهتر به منظور تامین امنیت منطقه و توسعه همکاری ها استقبال می کند و اشتراک افغانستان در چنین نشست ها را (که عضویت ناظر آن را دارد) حق مسلم خویش دانسته و عدم حصور در چنین نشست ها را مانعی در برابر هماهنگی همه جانه برای جلوگیری از اناامنی و منع قاچاق مواد مخدر، کمک رسانی بشردوستانه، تعمیل پروژه های زیربنایی، تسهیلات، همکاری و ازمینان دو جانبه برای اتصال اقتصادی منطقه می داند".
این وزارت در ادامه نوشته است: "امارت اسلامی از بخشی از اعلامیه که در آن از افغانستان آزاد، با ثبات، متحد، عاری از جنگ و مواد مخدر حمایت صورت گرفته و از تداوم کمک های بشردوستانه و تسهیلات برای عودت مهاجران یاآوری صورت فگته است، قدردانی می کند و در این راستا آماده ای هر گونه همکاری می باشد".
سران کشورهای عضو سازمان بین‌المللی همچنین خواستار تشکیل "حکومت فراگیر با حضور نمایندگان تمامی گروه‌های قومی، مذهبی و سیاسی جامعه افغانستان" در افغانستان شدند. طالبان در توضیح این بخش از سند استدلال می‌کنند: "در امارت اسلامی نماینده ای هر زبان، نسل و سمت وجود دارد. نگرانی کشورهای عضو درین زمینه می تواند با درک واقعی حقایق حل شود. امارت اسلامی تاکید می کند، که زمینه برای اشتراک حکومت افغانستان در نشست آینده ای سران سازمان همکاری های شانگاهی که قرار است در قزاقستان برگزاری شود، مساعد شود".
وزارت امور خارجه گروه طالبان افزوده است، که کشورهای سازمان همکاری شانگهای می توانند با ارزیابی وضعیت میدانی این موضوع را تأیید کنند.
یادآوری می کنیم، که سازمان همکاری شانگهای در 15 جون 2001 در شانگهای تأسیس شد. در ابتدا، این سازمان شامل شش کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، چین، تاجیکستان و ازبیکستان بود که در سال 2017 هند و پاکستان به آنها پیوستند. روز سه شنبه بیست و سومین نشست شورای سران کشورها سازمان همکاری شانگهای به صورت آنلاین به ریاست هند برگزار شد. در این نشست اعلام شد که ایران به جمع کشورهای شرکت کننده در این انجمن می پیوندد. این جمهوری نهمین عضو این سازمان شد. بلاروس همچنین یادداشت تعهدی را امضا کرد که روند پیوستن کامل این کشور به سازمان را آغاز کرد.
===========
با تصمیم دادگاه عالی فدراسیون روسیه در 14 فیبروری 2003، جنبش طالبان به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شد. فعالیت آن در روسیه ممنوع است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала