حمایت سازمان همکاری شانگهای از تشکیل افغانستان به عنوان یک کشور مستقل

© Sputnik / Alexander Kazakov /  مراجعه به بانک تصاویر اجلاس مجازی سران سازمان همکاری شانگهای
اجلاس مجازی سران سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.07.2023
عضو شوید
کشورهای سازمان همکاری شانگهای در بیانیه پایانی نشست امروز، از تشکیل افغانستان به عنوان یک کشور مستقل حمایت کردند.
به گزارش اسپوتنیک، بر اساس بیانیه دهلی نو که در پایان اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای به تصویب رسید، کشورهای سازمان همکاری شانگهای موافق استقرار افغانستان به عنوان یک کشور مستقل هستند.
در این بیانیه آمده است: "کشورهای عضو بر این باورند که یکی از مهمترین عوامل حفظ و تقویت امنیت و ثبات در فضای سازمان همکاری شانگهای، حل و فصل سریع اوضاع در افغانستان است. آنها از استقرار افغانستان به عنوان یک کشور مستقل، بی طرف، یکپارچه، دموکراتیک و صلح آمیز، عاری از تروریسم، جنگ و مواد مخدر حمایت می کنند."
کشورهای عضو همچنین "تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان که شامل نمایندگان همه گروه های قومی، مذهبی و سیاسی در جامعه افغانستان باشد را حیاتی می دانند."
همچنین در این بیانیه ذکر شده است: "کشورهای عضو، با تأکید بر اهمیت سال‌ها میهمان نوازی و کمک مؤثر کشورهای منطقه و همسایه به افغانستان و پناهجویان افغان، تلاش‌های فعال جامعه بین‌المللی را برای تسهیل بازگشت شایسته، ایمن و پایدار آنها به افغانستان مهم می‌دانند. کشورهای عضو، با در نظر گرفتن وضعیت بشردوستانه در حال ظهور در افغانستان، خواستار ادامه تلاش ها برای ارائه کمک به مردم افغانستان شدند."
نشست آنلاین رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در هند با میزبانی آقای مودی برگزار شد و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان و رهبران چهار کشور آسیای مرکزی و همچنین ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در آن شرکت کردند.
سازمان همکاری شانگهای متشکل از هشت کشور است که در سال 2001 توسط چین و روسیه با عضویت کشورهای آسیای مرکزی شوروی سابق به عنوان اعضای آن تشکیل شد و بعداً هند و پاکستان به آن ملحق شدند.
ایران به عنوان نهمین عضو امروز، سه‌شنبه به این سازمان ملحق شد و بلاروس یادداشت تعهداتی را امضا می‌کند که بعداً به عضویت این کشور منتهی خواهد شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала